مصوبات امروز مجلس/مصوبه کمیسیون قضایی مجلس

کد خبر: 1114161

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه این کمیسیون برای برخورداری کارگران بیگانه از حقوق کار همانند کارگران ایرانی در 16 شغلی که برای آنها تعیین شده خبر داد.

مصوبات امروز مجلس/مصوبه کمیسیون قضایی مجلس

سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت:‌در جلسه امروز لایحه مقابله با قاچاق اتباع بیگانه و اعضای بدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تا ماده 8 این لایحه به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود: با مصوبه اعضای کمیسیون مجازات‌هایی برای کسانی که اتباع بیگانه را به داخل کشور بیاورند در نظر گرفته شد و نحوه استقرار اتباع بیگانه در اردوگاه‌ها و مدت زمان استقرارشان و نیز نحوه برخورد با آنها در مصوبه امروز کمیسیون مشخص شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: همچنین اعضای کمیسیون مصوب کردند که کارگران بیگانه از حقوق برابر با کارگران ایرانی در 16 شغلی که پیش از این انجامشان در قانون برایشان مشخص پیش‌بینی شده، برخوردار شوند.

دلخوش خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه طرح رسیدگی به اموال مسئولان در ماده 4 این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به دلیل ابهامات زیاد رسیدگی به این ماده از طرح به جلسات بعد موکول شد.

وی افزود: در ماده 4 طرح رسیدگی به اموال مسئولان موضوعاتی از قبیل اینکه اموال چه تعداد از اعضای خانواده مورد رسیدگی قرار گیرد و زمان رسیدگی به اموال و اینکه چه کارگروهی این اموال را مورد رسیدگی قرار دهد مطرح شده که به دلیل ابهامات زیاد در کلیت امر موضوع برای رسیدگی بیشتر به جلسات بعد موکول شد./فارس

 جزئیات نشست کمیسیون آموزش مجلس/ آغاز تدریس اختیاری زبان‌های محلی از سال 1402

رئیس کمیسیون آموزش مجلس از اتمام بررسی طرح تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی خبر داد و گفت: آموزش و پرورش مکلف است از سال 1403 – 1402 ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات زبان‌های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت اختیاری تدریس شود.

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست امروز (یکشنبه 14 آذر) این کمیسیون اظهار داشت: طرح اجرای اصل 15 قانون اساسی یعنی تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور در دستور کار امروز کمیسیون آموزش بود که بعد از تصویب نهایی آن، تقدیم هیات رئیسه شد.

وی افزود: این طرح مربوط به تدریس کتاب‌ها و مواد درسی و آموزشی در تمامی پایه‌ها است که باید به زبان و سبک فارسی باشد و معلمان باید به زبان فارسی، محتوای کتب درسی را آموزش دهند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال 1403 – 1402 ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات زبان های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش داده شود ضمن اینکه رسم‌الخط کتب‌ها فارسی است و استفاده از سایر رسم‌الخط‌ها ممنوع خواهد بود همچنین مرجع تشخیص زبان‌های قومی و محلی هر منطقه فرهنگستان ادبیات فارسی و برنامه‌ریزی درسی است.

منادی گفت: کمیسیون آموزش مجلس با در نظر گرفتن هزینه‌های این طرح در بودجه 1401 نسبت به احتمال ایراد اصل 75 شدن (بار مالی) این طرح اقدام خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها