توضیح خطیب‌زاده درباره درگیری مرزی بین ایران و طالبان/توافق موقت در وین مطرح نیست/دور بعدی مذاکرات در آخرهفته

کد خبر: 1114245

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد اتفاقات و درگیری‌های رخ داده در مرز ایران و افغانستان و علت این درگیری‌ها گفت: این اتفاق ناشی از عدم آشنایی مرزبانی جدید در افغانستان هیات حاکمه سرپرستی افغانستان بود.

توضیح خطیب‌زاده درباره درگیری مرزی بین ایران و طالبان/توافق موقت در وین مطرح نیست/دور بعدی مذاکرات در آخرهفته

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

درگیری مرزی بین ایران و طالبان

سخنگو در خصوص درگیری مرزی بین ایران و طالبان گفت: آن‌چه در مرزهای ما رخ داد اتفاقی ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیأت حاکمه سرپرستی طالبان بود. در 900 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در برخی نقاط دیوارهایی را داریم برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان و اشرار که برخی از این موانع و دیوارها در چند صد متر داخل خاک ایران کشیده شده‌اند. جانب طالبان که مرزبانی را در قسمت افغانستان انجام می‌دادند با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و بر اساس این سوءتفاهم به برخی اتباع ایران آتش گشودند که متعاقباً نیروهای مرزبانی ما مجبور به پاسخ به جا و فوری شدند و بعد از آن دو طرف در تهران و کابل تلاش کردند این موضوع به نقطه‌ای برای فهم بیشتر بینجامد.

برای پیشگیری در آینده، در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم.

درباره آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود. قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیری روشن و با ثبات تضمین کند و این صدایی است که در اجلاس تهران هم شنیده شد.

چیزی به نام طرح گام به گام یا توافق موقت در وین مطرح نیست

وی در خصوص وجود طرح موسوم به اقدامات گام به گام در مذاکرات وین گفت: ما در وین بر اساس پیش نویس‌هایی برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقداماتی جبرانی ایران را ارائه کردیم و بر اساس آن مذاکره می‌کنیم.

 چیزی به نام توافق گام به گام یا طرح های موقت اساساً مطرح نیست.

در وین با اراده جدی وارد شدیم.  توافق خوب را در راستای تعهداتی می‌دانیم که همه اطراف در برجام دارند. کم و کیف اعزام هیأت نشان می‌داد هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند در همانجا تصمیم بگیرند.

شاید طرف مقابل اساساً انتظار نداشت با رویکردی که توافق خوب در کمترین زمان ممکن به دست بیاید، تیم ایران متون آماده مکتوب به آنها بدهد. تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش نویس 6 دور قبل بود و اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد ولی رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی برای انجام تعهداتشان حداقلی است. به همین خاطر درخواست کردند به پایتخت‌های خود برگردند و مشورت کنند.

مهم این است که طرف مقابل هم مثل ایران با پیشنهادهای مشخص بیاید. آنچه ما دادیم حتماً قابل مذاکره و بررسی است، این‌که طرف مقابل فقط اظهارات رسانه‌ای کند و تصور کند می تواند بازی مقصر نمایی اعمال کند، باور غلطی است. نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند.

گفتگوها آخر این هفته از سرگرفته می‌شود و تاریخ دقیق آن در گفتگوی آقای باقری و مورا قطعی خواهد شد.

ما‌ می‌دانیم که در وین چه می‌خواهیم و خواسته‌های ما همگی در چارچوب برجام است. آنها هیچ ایرادی از خواسته‌ها ما نگرفتند، فقط گفتند باید بررسی شود. چیزی کمتر از برجام نمی پذیریم و چیزی فراتر از برجام را تعهد نمی‌دهیم.

واکنش به اظهارات بلینکن مبنی بر این‌که ایران درباره بازگشت به تعهداتش جدی نیست

خطیب زاده درخصوص اظهارات بلینکن مبنی بر این‌که ایران درباره بازگشت به تعهداتش جدی نیست، گفت: طرفی که اساساً عضو برجام نیست و همه تعهداتش را نه تنها متوقف کرده، بلکه تمام تلاشش را کرده هیچ کس پایبند به برجام نباشد و هرکسی پایبند به برجام بوده را مورد تنبیه قرار داده، در جایگاهی نیست که چنین اظهاراتی را بکند.

ایالات متحده به جای اینگونه اظهاراتی که بیشتر در چارچوب مقصر نمایی برای فرار از مسئولیت خودشان است، بهتر است به راه ساده‌تر برگردند؛ اینکه به تعهدات خودشان در ذیل آنچه در 2015 امضا کردند، پایبند باشند.

وی همچنین در خصوص استاندارد دوگانه در قبال حقوق بشر توسط آمریکا گفت: صنعت مداخله در کشورهای دیگر، انجام کودتا و طراحی‌ها و ترورها، صنعتی است که مهر ابدی ساخت آمریکا روی آن خورده است. بسیار سخت است که امریکا از این واژه‌ها استفاده کند و برای خود آبرویی کسب کند.

حقوق بشر، مفهومی متعالی است که متاسفانه طی دهه های گذشته ابزاری در جعبه ابزار سیاست خارجی آمریکا بوده که با نام آن در هر کشوری مداخله کند. آمریکا در هر کشوری پا گذاشته برای این‌که منافع خود را تامین کند یا با نام حقوق بشر یا دموکراسی بوده است. همین 16 آذر با نام روز دانشجو، یادآور مخالفت دانشجویان قهرمان با کودتای 28 مرداد هست.ایالات متحده در هیچ کشوری پا نگذاشته برای بردن دموکراسی، آمریکا در هر کشوری پا گذاشته برای این بوده که منافع خود را تامین کند یا با نام حقوق بشر یا دموکراسی. هیچ وقت تاریخ ایران سرنگونی دولتی که مردم انتخاب کردند به دست کودتای آمریکایی و به همراه سرویس اطلاعاتی و جاسوسی انگلستان را فراموش نمی کند.

رژیم صهیونیستی تمامی تلاشش را برای برهم زدن نظم و امنیت منطقه به کار می‌گیرد

وی در خصوص اظهارات  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از قدرت‌های جهانی خواسته ایران را تحت فشار قرار دهند، گفت: رژیم اشغالگر قدس از روز اول مخالف هرگونه گفت‌وگو در منطقه بوده است. این رژیم در حضیض مشروعیت خود و مدام در پی فرافکنی و ایجاد موضوعات مصنوعی در موضوعات بین‌المللی است. این رژیم از روز اول پنهان نکرده با برجام مخالف بوده است و سعی در برهم زدن آن داشت و این سابقه روشنی است و نیاز به توضیح ندارد.

اما نکته تلخ تاریخ این است که این اظهارات از سوی مقامات رژیمی اظهار می‌شود که دارنده کلاهک‌های هسته‌ای است و عضو هیچگونه رژیم مانیتورینگ بین‌المللی نیست و پادمان را نپذیرفته است. و تمامی تلاشش را به صورت پنهان و آشکار برای برهم زدن نظم و امنیت منطقه به کار می گیرد. هم این اظهارات کاملاً بی پایه و اساس است و هم آن کسی که این اظهارات را مطرح می‌کند بی آبروست، لذا بیش از این پرداختن به موضوع تلف کردن وقت است.

وی در واکنش به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره حمله به ایران هم گفت: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.

سفرهای دیپلماتیک به ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفرهای دیپلماتیک به کشورمان گفت: دبیر شورای امنیت امارات برای دیدار با آقای شمخانی امروز به تهران می‌آیند.

سفر وزیر خارجه سوریه به تهران هم به دعوت آقای امیرعبداللهیان است که امروز ساعت 11 انجام می‌شود.

وی‌‌ درباره اینکه آیا این دو سفر به هم ارتباطی دارد یا نه، گفت: خیر.

خطیب‌زاده در ادامه در خصوص روابط با امارات، گفت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همسایگی است. ما تلاش کردیم به رغم برخی پرونده های اختلافی روابطمان را در کشورهایی مثل امارات در سطوح مختلف بازتعریف کنیم.

در حوزه روابط اقتصادی و تجاری با امارات سطح همکاری‌های بسیار جدی را داریم و یکی از ممتازترین روابط تجاری و اقتصادی می‌باشد. ایرانیان و شرکت‌های ایرانی در این کشور فعالند و به‌رغم مشکلات سیاسی و دیپلماتیک توانستیم این بلوغ را در روابط نشان دهیم که سعی کنیم روابط مردمی و در ابعاد مختلف کمترین آسیب را ببیند.

سفر معاون سیاسی وزارت امور خارجه پیش از آغاز گفت‌وگوهای وین هم حاکی از این اهمیت برای ارتقای روابط به سطح جدیدی بود.

سفر مشاور امنیت ملی امارات نیز در همین چارچوب است و موضوعات قابل‌توجهی را برای گفت‌وگو داریم که در این سفر برخی از آنها گفت‌وگو خواهد شد.

جهان عرب به اولویت اصلی خود که اتحاد میان کشورهای مسلمان و عرب است بپردازد

خطیب‌زاده درخصوص ادعاهای دبیرکل اتحادیه عرب درباره ایران گفت: این اولین بار نیست که چنین اظهاراتی از سوی اتحادیه عرب گفته می‌شود. اظهارات سفارشی برای مقاصد سفارشی کلاً بی‌فایده است. جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیتی خود هم مسئولانه رفتار می‌کند هم اینکه تمام تلاشش را کرده که لنگرگاه ثبات باشد. من توصیه می‌کنم جهان عرب به اولویت اصلی خود که اتحاد میان کشورهای مسلمان و عرب است بپردازد و با این‌گونه اظهارات بیشتر از قبل انشقاق در جهان عرب ایجاد نکند که تنها سودبرنده از چنین اظهارات غیرمسئولانه‌ای رژیم اشغالگر قدس است.

نقش مخرب و ثبات‌زدای فرانسه در منطقه

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات ماکرون مبنی بر مرتبط بودن مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای ایران، هم گفت: اگر این اظهارات مبنی بر راضی کردن برخی برای خریدهایشان باشد، شاید گفته و عبور شود اما از آن جهت دقیق نیست که فرانسه یکی از اطراف 1+4 است و به خوبی می داند که این سازوکار بین‌المللی برجام مبتنی بر چه سندها و تفاهم‌هایی هست. این اظهارات نه مبنای حقوقی و نه عقلانی دارد، بیشتر فایده رسانه‌ای دارد.

ما انتظار داریم فرانسه مسئولانه‌تر عمل کند. آنچه به‌عنوان بیش از حد نظامی کردن منطقه ما در حال اتفاق است، به‌واقع غیر قابل قبول است. فروش سلاح‌های آنان مبنای همین ناآرامی‌ها و جنگ خانمان‌سوزی که علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن در جریان است. نقش مخرب و ثبات‌زدایی که از اقدامات کشورهایی مثل فرانسه حاصل می‌شود نباید از منظر همه دور باشد.

شاهد فروش میلیاردها دلار سلاح‌های پیشرفته برای کشورهای خلیج فارس هستیم ولی برای چند موشک ما جلسه می‌گذارند.

از امروز یادشان باشد ایران درباره امنیت خود با کسی صحبت نمی‌کند و با وضعیتی که هست عزم خود را جدی می‌بینیم که سپر دفاعی مردم را تکمیل کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها