متکی: این منطق آمریکایی‌ها تا زمانی که در پشت اتاق‌های دربسته است، صدا ندارد

کد خبر: 1114382

وزیر اسبق امور خارجه کشور گفت: بایدن در شش ماه اول ریاست جمهوری اش طبق نظر سنجی ها هیچ محبوبیتی نداشته و تنها چیزی که می‌تواند چتر نجات بایدن شود همراهی با مسئله برجام است

متکی: این منطق آمریکایی‌ها تا زمانی که در پشت اتاق‌های دربسته است، صدا ندارد

وزیر اسبق امور خارجه کشور گفت: بایدن در شش ماه اول ریاست جمهوری اش طبق نظر سنجی ها هیچ محبوبیتی نداشته و تنها چیزی که می‌تواند چتر نجات بایدن شود همراهی با مسئله برجام است

منوچهر متکی ظهر دوشنبه در مراسم یادواره روز دانشجو که در دانشکده کشاورزی ورامین برگزار شد، طی سخنانی گفت: آمریکایی‌ها در سال ۵۸ به فکر تکرار سناریو کودتای ۲۸ مرداد و بازگرداندن شاه بودند، اما تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان این نقشه را با شکست مواجه کرد.

وی افزود: در زمان طاغوت کشور ما علاوه بر وابستگی سیستم به عنوان یک پل به غرب، در درون سیستم هم اجزای حکومت در نوکری به قدرت‌های خارجی با یکدیگر رقابت داشتند، که اسناد لانه جاسوسی نشان دهنده این رقابت‌های درون سیستم نزد آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها است، بزرگ‌ترین تحفه‌ای که مسافر ۱۲ بهمن ۵۷ یعنی امام راحل برای ملت ایران به ارمغان آوردند «استقلال» بود.

وزیر اسبق امور خارجه کشور با بیان اینکه جنبش دانشجویی در دهه ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰ به نقطه امیدی در کشور تبدیل شد، گفت: پیشگامان نهضت دانشجویی در اعتراض به سفر نیکسون و برقراری روابط استعماری با انگلستان در دانشگاه تهران دست به مقاومت و تظاهرات زدند.

وی گفت: دژخیمان شاه سه تن از فعالان انشجویی ما را به شهادت رساندند، این دانشجویان عزیز قربانیان راهی شدند، که بعدها با قیام ۱۵ خرداد ۴۲ و مبارزات انقلابی تداوم یافت.

متکی اظهار کرد: تمام مشکلات بعد از انقلاب تا روز تسخیر لانه جاسوسی اعم از ناآرامی‌ها و تنش‌های اجتماعی، حرکت‌های تروریستی و انفجارها را رگه‌ها توسط لانه جاسوسی آمریکا هدایت می‌شد.

وی با اشاره به فرمایشاتی از مقام معظم رهبری گفت: آمریکا رو به افول است، آمریکایی‌ها به عنوان قدرت جهانی تصور می‌کردند می‌توانند در هر جای دنیا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، اما ترک خفت بار افغانستان پس از ۲۰ سال حضور به خوبی نشان داد، آمریکا رو به افول است و اقتدار گذشته را ندارد.

وزیر اسبق امور خارجه کشور با اشاره به مذاکرات احیای برجام و رویکرد دولت سیزدهم در این خصوص گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران این است، که ما تعهداتی را قبول کردیم، که باید امتیازاتی را دریافت کنیم و حرف آمریکا این است که ایران به تعهداتش عمل کند اما از آن امتیازات استفاده نکند.

متکی تاکید کرد: این منطق آمریکایی‌ها تا زمانی که در پشت اتاق‌های دربسته است، صدا ندارد، گمان می‌کنم این بار غربی‌ها ناگزیر از ورود به یک فاز منطقی هستند و از طرفی آمریکایی‌ها وضعشان بسیار بد است چرا که بایدن در شش ماه اول ریاست جمهوری اش طبق نظر سنجی ها هیچ محبوبیتی نداشته و تنها چیزی که می‌تواند چتر نجات بایدن شود همراهی با مسئله برجام است./مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها