نگاه تحلیلگر/گفتگوی فردا با حقیقت‌پور

مذاکره آداب دارد/ فرمون باید دست کاربلد باشد

کد خبر: 1114604

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: من جای این آقایان بودم، به آقای عراقچی دست نمی زدم. می گذاشتند او کار مذاکره را تمام می کرد بعد مسئولیت معاون سیاسی وزیر خارجه را از او می گرفتند.

مذاکره آداب دارد/ فرمون باید دست کاربلد باشد

منصور حقیقت‌پور در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره عملکرد دولت سیزدهم گفت: امیدوارم دولت آقای رئیسی زمین‌گیر نشود. البته شاید این آقایان ارزیابی دقیق و درستی از مشکلات کشور نداشتند الان به اطلاعاتی رسیدند که با آنچه قبلا در ذهن شان بود زمین تا آسمان فرق می کند.

وی با بیان اینکه باید به این دولت فرجه داد و عجله نکرد، افزود: آقایان باید 7-8 ماهی مملکت را اداره کنند تا همه چیز دست شان بیاید. امروز عملی به اسم «اقتصاد سیاسی» داریم اینکه ما نظام اداره کشور را طوری طراحی می کنیم که کمترین تأثیرپذیری را از مذاکرات داشته باشد قابل قبول است، البته در همین موضوع نیز معلوم نیست چقدر موفقیت همراه باشد ولی نمی توان اقتصاد را کلا جدای از سیاست خارجی دید. کما اینکه برای وزیر خارجه معاون اقتصادی درنظر گرفته اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: آقایان قبل انتخابات یکسری حرف ها را روی هوا زدند و حالا باید قدری روی زمین تصمیم بگیرند و حرف بزنند. دولت را با دلار 24 هزار تومان تحویل گرفتند و حالا دلار 31 هزار تومان است. قیمت دلار روی تمام ارکان زندگی تأثیر دارد. رفتم بادمجان بخرم، فروشنده گفت «دلار بالا رفته، به همین خاطر قیمت بادمجان هم گران شده است».

وی با اشاره به غیرواقعی بودن رویکرد تیم مذاکره کننده در گفتگوهای وین افزود: فرمون مذاکره را باید به کسی سپرد که مذاکره بلد است. مذاکره یعنی «یک چیز بدهی، یک چیز بگیری»، مذاکره نرمش قهرمانانه می طلبد نه سقیّت و خشک بودن. بدون انعطاف بودن خروجی خوبی در مذاکره نمی تواند داشته باشد. خصوصا آنکه کاملا وضعیت معلوم و مشخص است، آمریکایی ها بدعهدی کردند و باید ضمن جبران، به برجام برگردند، در مقابل ما نیز به تعهدات برجامی مان بر می گردیم.

این فعال سیاسی بیان کرد: اینکه بگوییم باید تمام تحریم ها اعم از هسته ای و غیرهسته ای باید در قالب همین مذاکره برداشته شوند این هدفی غیرقابل دسترس است. مذاکره سیاسی آدم و منطق خودش را می خواهد. نمی شود کسی که در حوزه دیگر فعالیت داشته، حالا در حوزه مذاکره و دیپلماسی به او مسئولیت بدهیم. مذاکره آداب خاص خودش را دارد و باید طبق همان آداب جلو برود.

وی افزود: من جای این آقایان بودم، به آقای عراقچی دست نمی زدم. می گذاشتند او کار مذاکره را تمام می کرد بعد مسئولیت معاون سیاسی وزیر خارجه را از او می گرفتند. الان اگر آقای عراقچی برگردد خیلی بد می شود ضمن آنکه غرور و تعصب حزبی این آقایان اجازه نمی دهد که چنین کاری را انجام دهند.

حقیقت پور درباره امیددهی رئیسی به مردم گفت: این کار اشکالی ندارد اما این امید دادن‌ها باید روی زمین تحقق پیدا کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها