خبر به روایت «فردا»

صریح و صمیم با دانشجویان/ منش بچه رزمنده و استقبال روزنامه‌ها/ خرابکاری ارزی علیه مردم

کد خبر: 1114726

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

صریح و صمیم با دانشجویان/ منش بچه رزمنده و استقبال روزنامه‌ها/ خرابکاری ارزی علیه مردم

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«صبح نو» رئیسی و سخنرانی‌اش در دانشگاه صنعتی شریف که مناسبت روز دانشجو انجام شد را برای عکس امروز انتخاب و بر آن بخشی از سخنان وی تاکید کرد که گفت برخی سعی دارند با بالابردن نرخ ارز، مذاکرات را به اقتصاد گرده بزنند. 

این روزنامه اصولگرا اما در یکی از تیترهای کناری خود با عنوان «منش بچه رزمنده» ماجرای اشتباه اخیر قالیباف و پذیرش آن را روایت می‌کند. قضیه این بود که رئیس مجلس در جمع دانشجویان و در پاسخ به پرسشی درباره قضیه سیلی عنابستانی به سرباز راهور ضمن تاکید بر ضرورت برخورد قاطع‌‌تر هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت که عنابستانی سیلی نزده و فقط سرباز را هل داده. این گفته او با واکنش‌های بسیاری همراه شد. جریان تحریف هم بیکار نماند و آن بخشی از سخنان وی که اتفاقا بر ضرورت برخورد جدی‌تر تاکید داشت را حذف کرد و خلاصه آنچه در فضای مجازی پیچید انکار سیلی عنابستانی بود. سرباز مربوطه هم که در لایو اینستاگرامی تاکید کرد سیلی زدن نماینده در دادگاه ثابت شده، مساله بیشتر مورد توجه شد. شاید در ایران کم سابقه باشد اما اینجا بود که ریس مجلس اشتباه خود را پذیرفت و در پیستی اینستاگرامی با تاکید بر اینکه منش او منش بچه رزمنده است، تاکید کرد که قانون فصل‌الخطاب است و او پیش تر بر اساس سخنانی که از عنابستانی شنیده بوده، گفته اما حالا می‌داند که قضیه سیلی ثابت شده است.

صبح نو 17 آذر

«آفتاب یزد» ماجرای سیلی عنابستانی و اظهارات اخیر قالیباف را در گزارشی که تیتر دو شده، دیده و آن را «وارانه نمایی» خوانده است. اینکه این روزنامه اصلاح‌طلب در قضاوت عجله کرده و خبر پذیرش اشتباه از سوی قالیباف را ندیده یا عمدا خود را به ندیدن زده را نمی‌دانیم؛ در نتیجه اما فرقی ندارد، آنچه رخ داده نه وارانه‌نمایی بلکه یک اشتباه ساده بود که پذیرفته هم شد. به اضافه تاکید رئیس مجلس بر اهمیت و لزوم برخود قاطع‌تر و جدی‌تر با متخلف که برخی ترجیح دادند، این را هم نبینند.

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در عکس یک امروز خود به یک «بدعت خطرناک» پرداخته و نوشته: «براساس عکس منتشر شده در فضای مجازی به نظر می‌آید اخیرا اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک کرج طی اجرائیه‌ای تعجب جامعه حقوقی را برانگیخته و همگان را متحیر و انگشت به دهان کرده است: بازداشت سهم الارث احتمالی پسر در زمان حیات پدر و جا به جایی مرزهای قوانین و مقررات ارث و مالکیت.ماجرا از این قرار است که خانمی در راستای وصول مهریه خود موفق می‌شود سهم الارث احتمالی و آینده همسرش از املاک پدر همسر خود در حالتی که وی در قید حیات هست را بازداشت کند. به نظر می‌آید این اجرائیه با قوانین کشور ما در حوزه‌های مختلف مطابقت ندارد و طبق قانون امکان بازداشت سهم الارث احتمالی وجود ندارد.» 

آفتاب یزد 17 آذر

«جوان» صف‌ و شلوغی مقابل صرافی‌ها را عکس کرده و در عین حال که اشاره رئیس جمهور به نقش برخی افراد در بالا بردن نرخ ارز و تلاش برای گره زدن مذاکره و اقتصاد را مد نظر دارد، در گزارشی با تیتر «حمله به صف کاذب ارز» نوشته است: «دولت سیزدهم از ناحیه اعمال سیاستگذاری اشتباه در بازار ارز و گره زدن نرخ ارز به نتیجه مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های ابتدایی آغاز به کار متحمل فشار شد، زیرا از طرفی با بازاری روبه‌رو است که نقدینگی در آن رشد قابل ملاحظه‌ای یافته و صاحبان نقدینگی صرفاً بر اساس وعده و وعید دولت دوازدهم مبنی بر رفع تحریم‌ها و آزادسازی ارز‌های بلوکه‌شده، از ورود به بازار ارز، طلا و سکه چشم‌پوشی کرده‌اند، در کنار این موضوع حتی برخی واردکنندگان نیز تا مشخص شدن نتیجه وعده و وعید‌های ارزی دولت دوازدهم واردات خود را به تعویق انداخته‌اند، در این میان دولت سیزدهم با شناخت و اشراف به وضعیت کنونی بازار ارز، ضمن تقویت منابع ارزی همانند رایزنی برای آزاد‌سازی ارز‌های بلوکه‌شده، تهاتر کالا با کالا در تجارت خارجی، تقویت صادرات نفتی و غیرنفتی و تشویق صادرکنندگان جهت عودت ارز به کشور عرضه ارز به بازار را تقویت کرده است، منتهای مراتب تقاضای ارز از طریق ایجاد سامانه الکترونیکی ارز پالایش می‌شود تا متقاضیانی که به دنبال ایجاد تقاضای کاذب و جعلی در بازار هستند، شناسایی و مورد برخورد قانونی قرار گیرند.»

جوان 17 آذر

«شرق» عکس یک خود را به میزگردی اختصاص داده که  با حضور‌صادق نوروزی، محسن آرمین فیض‌الله عرب‌سرخی و محمد عطریانفر برگزار کرده است. موضوع هم انشعاب در سازمان مجاهدین انقلابی است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود اما سراغ نرخ ارز رفته که این روزها به خاطر روند صعودی قیمت در صدر اخبار است. در این گزارش با عنوان «‌‌تکلیف ارز دولتی در بودجه ۱۴۰۱» شرحی از آخرین اظهارات ارزی دولتی‌ها و مجلسی‌ها آمده و بعد نوبت کارشناسان رسیده است. خوش چهره گفته: « امروز هم شنیدم که رئیس‌جمهور گفته‌اند عده‌ای نشسته‌اند قیمت ارز را بالا ببرند. پس دولت برای چه بر سر کار می‌آید؟ اقدامات آنی مدیریت تقاضای ارز است. ارز ابزاری است برای صادرات و واردات در دنیا نه مبنای قیمت‌گذاری است و نه اجازه سوداگری می‌دهند.» مهدی پازوکی هم در واکنش به سخنان ارزی دیروز رئیسی گفته است: «خب نگذارند! دولت که الان همه نیروهای امنیتی را در اختیار دارد؛ یعنی هماهنگی بین سه قوه و سپاه وجود دارد. کلا هم این حرف‌ها مربوط به دوره جنگ سرد است به نظر من. الان آقای رئیسی باید با مشکلات برخورد علمی کند.»

شرق 17 آذر

«کیهان» تیتر یک خود را به حرف‌های «صریح و صمیمی» دیروز رئیسی در میان دانشجویان اختصاص داده و مثل همه رسانه‌های دیگر آن بخشی که مربوط به ارز بود را برای تیتر انتخاب کرده است. این روزنامه اصولگرا در عکس دو امروز خود نیز به بازدید صالح‌آبادی از صرافی‌های میدان فرودسی پرداخته و تیتر زده «تمام نیاز ارزی مردم در بازار نیما و متشکل موجود است» که نقل قولی است از رئیس بانک مرکزی .

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده نیز به موضوعی منطقه‌ای پرداخته است. کیهان با عنوان «ریاض و 5 شهر بزرگ عربستان زیر ضرب پهپادها و موشک‌های انصارالله» نوشته است: «یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده در حمله بزرگی موسوم به «هفتم دسامبر» با 25 پهپاد و چندین موشک مواضع نظامی حساس و حیاتی‌ای در ریاض، جده، طائف، جیزان، نجران و عسیر هدف قرار گرفتند. وزارت دفاع عربستان و شرکت آرامکو در جده از جمله این اهداف بودند.»

کیهان 17 آذر

«اعتماد» در یکی از تیترهای کناری خود به موضوع سیلی زدن عنابستانی به سرباز راهوار که بعد از حضور قالیباف در جمع دانشجویان دوباره مورد توجه‌ها قرار گرفت، پرداخته و با عنوان «هل دادن یا سیلی زدن مساله این است؟» نوشته است: « عصر دیروز و پس از هیاهوی فراوان، قالیباف نیز همچون سرباز اکبری و عنابستانی، ازطریق صفحه ایسنتاگرامش توضیحاتی ارائه کرد وگفت که اظهاراتش درباره این‌که عنابستانی سرباز راهور را هل داده و سیلی در کار نبوده، ناظر بر توضیحات چندی قبل این نماینده بوده اما بعد از شنیدن توضیحات جدید سرباز اکبری، موضوع را ازطریق دادگاه پی گرفته و دریافته که  حکم دادگاه «تشخیص بر ضرب بلااثر (سیلی)» بوده است.  قالیباف  تاکید کرده  براساس «عهد صداقتی» که با مردم دارد، خود را موظف به اصلاح گفته‌هایش می‌داند؛ نکته‌ای که شاید بتوان گفت تنها اتفاق مثبت در مجموع این ماجراست!»

این روزنامه اصلاح‌طلب در عکس یک امروز خود از بازگشت میزان تولید خودرو به 15 سال پیش گزارش داده و با طرح این سوال که «چرا ‌تولید خودرو آب می‌رود؟» به نقل از ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران نوشته است: «تا زمانی که مدیریت خودروسازی‌های کشور همانند گذشته و بر پایه بخش دولتی باشد تحرکی در این حوزه رخ نمی‌دهد. اگر واقعا خواستار افزایش میزان تولیدات در این حوزه هستیم ضرورت دارد تا رویه‌های قبلی را تغییر دهیم.»

اعتماد 17 آذر

«ایران» حضور رئیسی در دانشگاه را نه با یک عکس در حین سخنرانی بلکه با عکسی متفاوت پوشش داده است. این روزنامه دولتی تیتر متفاوتی هم انتخاب کرده و در گزارشی با عنوان «گزارش کار به دانشجویان» نوشته است: «اینکه رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو صریح‌تر و شفاف‌تر از هر نشست دیگری سخن گفت، نشان دهنده فضای این جلسه است؛ فضایی که با نقدهای صریح و سخنان آزادانه دانشجویان همراه بود و رئیس‌جمهور هم ضمن استقبال از این صراحت و نقادی، با دانشجویان سخن گفت. چراکه به باور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، «روز دانشجو فرصت مغتنمی برای دانشجو و مسئولان است که دغدغه‌های دانشجویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار گیرد.» شاید از این‌رو بود که رئیس‌جمهور تقریباً به همه مسائل مورد بحث و محوری هفته‌ها و روزهای اخیر اشاره کرد؛ از جمله اینکه روز گذشته برای نخستین بار صریح و شفاف درباره نوسان قیمت ارز سخن گفت و  با توجه به وضع خوب منابع ارزی کشور، این نوسان ها را ناشی از تلاش عده‌ای دانست که می‌خواهند مذاکرات را با اقتصاد کشور گره بزنند.»

ایران همچنین در گزارش‌هایی به دلایل اختلاف بیش از 7 هزارتومانی نرخ نیمایی و ارز آزاد پرداخته و آن را «خرابکاری ارزی علیه مردم» می‌داند.

ایران 17 آذر

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها