نسخه «آفتاب یزد» برای حل مشکل آلودگی هوا

موتورسواری زنان

کد خبر: 1114770

روزنامه آفتاب در شماره امروز خود راهکار جدیدی برای حل مشکل آلودگی هوا یافته و معتقد است که با صدور مجوز موتوسواری زنان می‌توان از حجم خودروهای تک سرنشین کاست و به حل مساله کمک کرد.

موتورسواری زنان

گروه سیاست سایت فردا- موتورسواری زنان مطالبه بخشی از جامعه است که هر از گاهی مطرح می‌شود. طبق قانون اما فصل‌الخطاب است و با توجه به موانعی که وجود دارد و توضیحاتی که تا کنون داده شده، هنوز محقق نشده است. 

در اینجا بنای رد یا تایید بحث موتورسواری زنان را نداریم اما منطق روزنامه اصلاح‌طلب برای پیگیری این موضوع قدری عجیب است. روزنامه آفتاب یزد امروز در گزارشی استدلال کرده که باید مجوز موتوسواری زنان را داد چون آلودگی هوا تبدیل به بحران شده و کاهش خودروها به رفع آن کمک می‌کند!

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته : «موضوعی که به نظر می‌رسد مغفول واقع شده این است که موتور سواری زنان می‌تواند بزرگترین معضلات شهر نشینی مثل ترافیک و آلودگی هوا را کاهش دهد چرا که اکثر خودرو‌های تک سرنشین در حال حاضر به خانم‌ها اختصاص دارد. با این حال باز هم مسئولین سرسختانه در مقابل این حق طبیعی زنان ایستادگی می‌کنند.»

در ادامه این گزارش البته به قوانین مربوط به این موضوع اشاره شده و آمده است: «کل قوانین مربوط به رانندگان موتور‌سیکلت در ماده‌20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال‌1375 تصویب و در روزنامه رسمی اعلام عمومی شده، خلاصه می‌شود. در این ماده قانون آمده است: «کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط ‌به حمل‌ونقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده‌رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک، استفاده‌نکردن از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و ماموران موضوع ماده‌‌(۲) این قانون موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به‌مدت یک هفته و درصورت تکرار یک‌ماه اقدام کنند. تبصره‌ـ صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.» این در حالی است که اغلب حقوقدانان تفسیرشان از قانون موجود این است که ممنوعیتی برای صدور گواهینامه زنان وجود ندارد و فقط مرجع صادر‌کننده آن نامعلوم است.»

لازم به ذکر است قانون درباره صدور گواهینمامه موتورسواری زنان سکوت کرده و همین هم موضوع را تبدیل به یک چالش کرده است. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها