نیویورک‌پست: جو بایدنِ ضعیف، حریف ایران نمی‌شود

کد خبر: 1114801

یک روزنامه آمریکایی با ضعیف و لرزان توصیف کردن رئیس‌جمهور کنونی این کشور، تحلیل کرد که او یارای مقابله با دشمنان واشنگتن در مسکو، پکن، تهران یا دیگر نقاط جهان را ندارد.

نیویورک‌پست: جو بایدنِ ضعیف، حریف ایران نمی‌شود

روزنامه «نیویورک پست» امروز (چهارشنبه) در یادداشتی به قلم «مایکل گودوین» به بررسی ۱۱ ماهی که از ریاست‌جمهوری «جو بایدن» در آمریکا گذشته پرداخت و نوشت او در این مدت بسیار ضعیف و ناکارآمد بوده است.

در ابتدای این یادداشت ضمن اشاره به تنش‌های بین‌المللی اخیر در نقاط مختلف جهان از جمله بین اوکراین با روسیه، و چین با تایوان، آمده است: «وقتی به موضوع توافق کردن با روسیه می‌رسیم، بایدن دچار مشکل است. او می‌خواهد با پوتین صحبت کند اما پوتین ۱۷۵ هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده است. بایدن همین مشکل را با چین و ایران نیز دارد. رئیس‌جمهور [بایدن] می‌خواهد با آنها درباره طیفی از مسائل صحبت کند، اما آنها به دنبال افزایش قدرت خود و شکست دادن دشمنانشان هستند».

این روزنامه با بیان اینکه دشمنان آمریکا اهداف مشخص و مشت‌های آهنینی دارند، نوشت: «ولی ما رئیس‌جمهور ناکارآمد و بی‌سروصدایی داریم که رهبر اتحادی از کشورهای مرفه خلع سلاح شده یا همان ناتو است. ارتش ما نیز بیدار اما غافل از توانایی خود است. همزمان که رئیس‌جمهورهای [مختلف آمریکا] می‌آیند و می‌روند، بایدن اما یکی از ضعیف‌ترین‌های آنهاست».

نگارنده این مطلب درباره ضعف‌های بایدن توضیح داد: «او حتی نمی‌تواند حزب خود را در کنگره متحد کند و اعضای فراکسیون‌های مختلف هیچ الزامی برای خود نمی‌بینند که قوانین مورد نظر او را تصویب کنند. هیچکسی از او نمی‌ترسد! رقم نظرسنجی‌ها درباره او در تقریبا تمام مسائل، بسیار پایین است. جدیدترین نظرسنجی نشان داد که رضایت از سیاست خارجی او در سطح نازل ۳۶ درصد است».

مایکل گودوین در این یادداشت که تا حدی رنگ‌وبوی اظهارات سیاسیون خشن و جنگ‌طلب آمریکایی را داشت، ادامه داد: «یکی از دلایل شاید این باشد که کاخ سفیدِ بایدن بارها تاکید کرده که به دیپلماسی پایبند است. آنها برخی اوقات وعده دیپلماسی محکم می‌دهند که قرار است پیام جدی‌تری را بدهد اما شما را در فضای مه‌آلود بازی با کلمات می‌برد».

این روزنامه درباره ادعای دولت بایدن مبنی بر استفاده حداکثری از دیپلماسی در سیاست خارجی اظهار داشت: «دیپلماسی یک فرایند قابل ستایش است اما یک خروجی و نتیجه نیست. برای روسیه، چین و ایران، خروجی کل ماجراست. درست است که آمریکایی‌ها خواستار جنگ نیستند اما در کنار آن نمی‌خواهند شاهد به حاشیه رانده‌شدن کشور خود باشند».

نیویورک‌پست، افغانستان را ضعیف‌ترین نقطه عملکرد بایدن در چند ماه ریاست او دانسته و ادامه داد: «عقب‌نشینی پر هرج‌ومرج او در تابستان [از افغانستان] نشان دهنده این است که او قصد دارد دوستان و متحدان آمریکا را تنها بگذارد. شبح آن فاجعه بر تمامی چالش‌های سیاست خارجی آویزان است و سران روسیه، چین و ایران مطمئناً آن را در تفکرات خود در نظر می‌گیرند. افغانستان ممکن است تبدیل به یک پیش‌بینی غم‌انگیز از آنچه در انتظار اوکراین، تایوان و عراق است، باشد».

در ادامه این یادداشت با بیان اینکه بایدن تاکنون به شکلی ناپلئونی از آزمون‌های سیاست خارجی خود موفق بیرون آمده، ذکر شده است: «اکنون آن تهدیدها در حال رشد هستند و به شیوه‌ای  تهدیدآمیز همگرا می‌شوند. روسیه و چین تمرینات نظامی مشترکی انجام داده‌اند و به ایران کمک می‌کنند تا از تحریم‌های اقتصادی دوری کند. روسیه و چین همچنین موشک‌های مافوق صوت تولید کردند که ظاهرا جامعه اطلاعاتی آمریکا را شگفت زده و ثابت کرد که ما بسیار عقب هستیم».

گودوین درباره تماس تصویری بایدن با پوتین نیز نوشت: «مطمئناً تصادفی بود که نشست مجازی بایدن و پوتین در هشتادمین سالگرد حمله به پرل هاربر، که آمریکا را وارد جنگ جهانی دوم کرد، برگزار شد. ایران، اگرچه ضعیف‌تر از روسیه و چین است، اما به همان اندازه در بی‌اعتنایی کردن به بایدن جسورتر است. برای از سرگیری توافق هسته‌ای که ترامپ آن را رها کرد، با مذاکره کنندگان [آمریکا] ملاقات نمی‌کند و بایدن را مجبور می‌سازد تا در دادن امتیازات پیش‌دستی کند».

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هفته گذشته در وین برگزار و ایران دو سند را به طرف مقابل در حوزه رفع تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای ارائه داد و بنا بر درخواست طرف‌های اروپایی برای مشورت با پایتخت‌هایشان درباره این دو سند مقرر شد تنفسی در گفت‌وگوها صورت بگیرد و دوباره این هفته از سر گرفته شود که براساس توافق باقری و مورا روز پنجشنبه این گفت‌وگوها در شهر وین مجدد از سر گرفته خواهد شد.

پیش از این، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به تلاش برای باج‌گیری هسته‌ای، خواستار توقف مذاکرات غیرمستقیم واشنگتن با تهران شده بود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها