چماق تهدید غرب درمیانه مذاکرات/انگلیس: این آخرین شانس ایران است

کد خبر: 1114955

غربی ها با ادبیات تهدید و چماق تحریم به استقبال دور هشتم مذاکرات وین آمدندو وزیر خارجه انگلیس آن را شانس آخر ایران دانسته و همزمان امیر عبداللهیان تاکید کرد برای بازگشت به برجام همه تحریم ها باید لغو شود

چماق تهدید غرب درمیانه مذاکرات/انگلیس: این آخرین شانس ایران است

در آستانه مرحله دوم دور جدید مذاکرات وین،غربی ها با فضاسازی سنگین رسانه ای و علم کردن چماق تهدید علیه ایران و وضع تحریم های جدید آمریکایی، سعی در تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات دارند. همزمان وزیر امور خارجه کشورمان در یادداشتی با تاکید بر مواضع قبلی ایران در مذاکرات پیش رو، خاطرنشان کرد که برای بازگشت به برجام همه تحریم ها باید لغو شود.

به گزارش خراسان عصر جمعه هفته گذشته بود که در ماراتنی پنج روزه مرحله اول دور  هفتم  مذاکرات وین، با حضور روسای هیئت های ایران، اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، انگلیس،روسیه و چین در وین به پایان رسید. گفت وگوهایی که اظهارات ضد و نقیض چه در حین مذاکره چه پس از آن، بسیار شنیده شد  و در نهایت  علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان اعلام کرد که با توجه به نیاز طرف های مقابل به مشورت با  پایتخت هایشان برای دادن پاسخ مستدل به متون ایران، مرحله دوم این نشست آخر هفته جاری برگزار خواهد شد. حالا همان طور که پیش بینی می شد دور دوم مذاکرات جدید از فردا آغاز خواهد شد.

انگلیس: این آخرین شانس ایران است

در این بین اما غربی ها ساز ناکوک خود را حسابی کوک کرده اند و وزیر خارجه انگلیس روز گذشته در اظهاراتی خط مشی تهدید و هشدار را در پیش گرفت و گفت:«این دور مذاکرات، واقعاً آخرین شانس ایران برای پیوستن (به برجام) است و من به شدت آن‌ها را ترغیب به چنین کاری می‌کنم زیرا ما برای همکاری با هم پیمانان خود در ممانعت از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای بسیار مصمم هستیم.» وی پس از این هشدارها گفت: «بنابراین آن‌ها باید به  توافق برجام بپیوندند. چنین چیزی به نفع آن‌هاست.» انگلیس اما در این سناریو تنها نیست و تروئیکای اروپایی در روزهای اخیر به طور هماهنگ فضاسازی علیه مذاکرات آینده وین را آغاز کرده‌اند .

واکنش خطیب‌زاده به تحریم های جدید آمریکا در میانه مذاکرات وین

آمریکایی ها هم از قافله تروئیکای اروپایی عقب نماندند و حسابی آشِ تهدید تروئیکای اروپایی را شور کردند؛ «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا که کشورش با خروج از برجام متهم ردیف اول است، در آخرین اظهار نظر خود با اشاره به مرحله دوم مذاکرات دور جدید وین، گفت که اکنون «توپ در زمین ایران است.» وی با تکرار برخی ادعاها مبنی بر تلاش ایران برای وقت‌کشی در مذاکرات، گفت که لازم است این کشور از خود جدیت نشان دهد.  اما اقدامات آمریکایی ها برای تحت الشعاع قرار دادن مذاکرات به گزافه گویی های سالیوان  ختم نشد ووزارت دادگستری آمریکا مدعی شد که نیروی دریایی ایالات متحده دو محموله بزرگ تسلیحاتی ایران را که برای حوثی‌ها در یمن ارسال شده بود، پس از توقیف، مصادره کرده است.

در کنار طرح این ادعاها علیه کشورمان، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا در آستانه دور هشتم مذاکرات، تحریم‌های جدیدی را علیه چند نهاد و شخصیت حقیقی ایران وضع کرد. موضوعی که باواکنش صریح سخنگوی کشورمان همراه شد و سعید خطیب زاده در توئیتی با بیان این که آمریکا حتی در میانه گفت‌وگوهای وین، از اعمال تحریم علیه ایران دست بر نمی دارد، نوشت:« تشدید تحریم‌ها، نه تنها اهرم نمی‌سازد، بلکه در تضاد با جدیت و حسن نیت ادعایی است.  واشنگتن قادر به درک این مسئله نیست که کارزار «شکست حداکثری» و «گشایش دیپلماتیک» نقیض هم هستند. تشدید تحریم‌ها، نه تنها اهرم نمی‌سازد بلکه در تضاد با جدیت و حسن نیت ادعایی است.»

اولیانوف :  اختلافات قابل حل است

 در این بین اما جوسازی‌های تروئیکای اروپا در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین در شرایطی است که «میخائیل اولیانوف» نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز با تأکید بر جدیت ایران و ایالات متحده برای بازگشت به برجام تأکید کرده بود که اختلافات موجود در مذاکرات وین قابل حل است.  در همین راستا روز گذشته علی باقری مذاکره‌کننده ارشد و معاون سیاسی وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با ما ژائوسو معاون وزیر امور خارجه چین درباره مذاکرات وین رایزنی و تبادل نظر و تاکید کرد که پیشنهادهای ایران مستند و مستدل تدوین شده است.

امیرعبداللهیان: برای بازگشت به برجام همه تحریم ها باید لغو شود

در همین باره  وزیر خارجه کشورمان نیز در یادداشتی در روزنامه پرشمارگان کامرسانت چاپ مسکو نوشت که برای بازگشت به برجام همه تحریم ها باید لغو شود:«هدف اصلی مذاکرات وین باید اجرای کامل و موثر برجام و نیز بهبود روابط بازرگانی و همکاری های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد.

 بدیهی است برای بازگشت به برجام، همه تحریم ها در باره ایران باید به طور کامل لغو شود.» در همین زمینه روز گذشته رسانه عربی المیادین شبکه المیادین به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرد که هیئت ایرانی در مذاکرات وین پنج شرط دارد و بر لغو تمام تحریم‌ها تاکید می کند:«یکی از شروط هیئت ایرانی در مذاکرات وین امکان راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و نیز دادن ضمانت است. تهران در این دور از مذاکرات همچنین، جبران خسارت های وارده به ایران و بازگشت همه طرف‌ها به پایبندی به توافق هسته‌ای را شرط کرده است.»/ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها