چاینا دیلی: نوبت آمریکاست که از خود حسن نیت نشان دهد

کد خبر: 1115041

با ازسرگیری گفتگوهای هسته ای برای احیای برجام، کارشناسان می گویند این آمریکاست که باید در نشان دادن حسن نیت و صداقت خود، پیشقدم شود.

چاینا دیلی: نوبت آمریکاست که از خود حسن نیت نشان دهد

 چاینا دیلی نوشت: کارشناسان می گویند به میان آوردن مذاکره کنندگان تازه بر سر میز مذاکرات هسته ای، افزون برای امضاء کنندگان برجام، نه فقط تاثیر مثبتی ایجاد نخواهد کرد بلکه این احتمال نیز وجود دارد که به تشدید تنش ها بیانجامد.

دینا یولیانتی سلیمان، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در اندونزی می گوید: ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، توافق هسته ای را امضا کرده اند و این توافق همچنان به قوت خود باقی است. این آمریکا بود که از این توافق خارج شد و به تعهدات خود نه فقط عمل نکرد، بلکه علیه ایران تحریم نیز برقرار کرد.

این کارشناس مسایل خاورمیانه گفت برجام حاصل مذاکراتی طولانی است و به باور طرف های امضا کننده‌، در وضعیت کنونی بهترین گزینه ممکن محسوب می شود. به همین علت نباید این توافق را با افزودن شمار مذاکره کنندگان، مخدوش کرد چون در غیراینصورت بحران به درازا خواهد کشید.

ارحمه صدیقه، پژوهشگر میهمان در مرکز مطالعات راهبردی اسلام آباد می گوید: چون آمریکا از توافق هسته ای خارج شده است به همین علت باید برای نشان دادن حسن نیت خود گام نخست را بردارد. وی گفت امریکا باید به علت خروج یکجانبه از توافق هسته ای، پاسخگوی اقدام خود باشد.

این کارشناس مسایل راهبردی می گوید ایران به تضمین های ملموس برای بازگشت به توافق هسته ای نیاز دارد و در این زمینه، خود ایران است که باید نوع تضمین های درخواستی خود را تعیین کند.

وی گفت تحریم ها به ایران به ویژه در زمینه بهداشت و سلامت آسیب فراوانی رسانده و این کشور از جمله کشوVهای خاورمیانه است که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا، تجربه کرده است.

آصف شجاع، از پژوهشگران میهمان در موسسه خاورمیانه در دانشگاه ملی سنگاپورنیز می گوید: اینکه کدام طرف گام نخست را بردارد چندان اهمیتی ندارد چون اگر توافق به دست آید احتمالا ایران گام نخست را برخواهد داشت.

دینا یولیانتی سلیمان، با اشاره به نطق تلویزونی اقای رئیسی درباره تلاش دولت وی برای لغو تحریم ها گفت: رئیس جمهور ایران می خواهد به مردم این کشور بگوید که موضع دولت وی در قبال توافق هسته ای، برداشته شدن تحریم هاست./ شفقنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها