امیر رودباری: ایران جزو پنج قدرت برتر پهپادی دنیاست

کد خبر: 1115090

فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری، طراحی، ساخت و پرواز پرنده‌های بدون سرنشین را از اهداف و ماموریت‌های اصلی دانشکده پهپاد عنوان کرد و گفت: ایران در دنیا جزو ۵ قدرت برتر پرنده‌های بدون سرنشین است.

امیر رودباری: ایران جزو پنج قدرت برتر پهپادی دنیاست

 فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری، طراحی، ساخت و پرواز پرنده‌های بدون سرنشین را از اهداف و ماموریت‌های اصلی دانشکده پهپاد عنوان کرد و گفت: ایران در دنیا جزو ۵ قدرت برتر پرنده‌های بدون سرنشین است.

امیر سرتیپ دوم علیرضا رودباری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره تاسیس دانشکده پهپاد در دانشگاه هوایی شهید ستاری گفت: پرنده های بدون سرنشین بدلیل هدایت پذیری و کنترل از راه دور دارای نقاط قوت زیادی است. هزینه ساخت و راهبری آن خیلی کم است. اگر در جنگی منهدم شود جان انسانی از بین نمی رود. از طرف دیگر چون با  تکنولوژی روز ساخته می‌شود قابلیت‌های زیادی دارد.

 امیر سرتیپ رودباری با بیان اینکه ایران جزو پنج قدرت برتر پهپادی دنیاست، اضافه کرد: پرنده های بدون سرنشین در جنگ‌های اخیری که در منطقه اتفاق افتاد کاربرد خیلی زیادی داشت و به نوعینشان داد که می تواند جایگزین هواپیمای با سرنشین شود. بنابراین باید با تمام توان درخصوص طراحی و ساخت آن اقدام کنیم.

 فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری با بیان اینکه در چندسال اخیر با استفاده از توان داخلی توانستیم قدرت پهپادی ایران را به رخ کشورهای دیگر بکشیم، یادآورشد: برای ارتقای توان و دانش استفاده از پهپادها دانشکده آموزشی پهپاد در دانشگاه شهید ستاری ایجاد شده که نیروی انسانی لازم را تامین می کند.

وی افزود: این دانشکده با هدف آموزش کارکنان ارتش این حوزه، برگزاری دوره‌های همسان سازی کارکنان پهپاد آجا، بازنگری سیلابس و سرفصل‌های آموزشی رشته پهپاد با رویکرد مهارت افزایی دانشجویان، راه اندازی مرکز پژوهشی پهپاد و مشارکت دانشجویان و اساتید در طراحی و ساخت پهپاد و اجرای پروژه‌های مربوط به ساخت قطعات و تجهیزات تاسیس شده است.

به گفته فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری،  تدوین سیلابس‌های آموزشی پروازی دانشجویان پهپاد برای آموزش‌های پرواز بدون سرنشین، تجهیز آزمایشگاه و کارگاه‌های تخصصی پهپاد، طراحی و ساخت انواع پهپادهای مدل توسط دانشجویان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه هوایی شهید ستاری و ارائه آن در نمایشگاه‌ها، آموزش دانشجویان با پهپاد مدل پیشرفته برد نزدیک سفیر، پهپاد (برد کوتاه) ستار، پهپاد مهاجر ۲ و ساخت باند ویژه پهپاد از جمله دیگر اهداف تاسیس دانشکده پهپاد است.

طراحی، ساخت و پرواز پهپاد از ماموریت‌های اصلی دانشکده پهپاد است

وی تاکید کرد: در قالب طراحی، ساخت و پرواز بعنوان یکی از ماموریت‌های اصلی دانشکده پهپاد تلاش شده با ترکیب علوم هوافضا و ترکیب علوم هوانرودی این وسیله پرنده را ساخته شده و به پرواز درآورد.

سرتیپ رودباری درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه درباره جنگال گفت: در بخش جنگار اقدامات قابل توجهی انجام گرفته است که از آن جمله می توان به تاسیس دانشکده جنگال و پذیرش و آموزش دانشجو برای تمامی نیروهای آجا، دعوت و استفاده از اساتید خبره و متخصص در حوزه جنگال از سایر نیروهای مسلح، مشارکت و حضور فعال دانشجویان در رزمایش های تخصصی جنگال اشاره کرد.

وی  افزود: اقدام برای توسعه ساختار سازمانی دانشکده جنگال در جهت تبدیل شدن به قطب علمی جنگال در منطقه، تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی، بازنگری سیلابس دوره کارشناسی جنگال با رویکرد مهارت محوری، راه‌اندازی سامانه‌های شبیه ساز رزمایش مجازی(بازی جنگ) در دستور کار و برنامه های این دانشگاه قرار دارد.

وی راه اندازی سامانه شبیه ساز طراحی رادار در محیط جنگ الکترونیک، سامانه شبیه ساز طراحی لینک‌های ارتباطی در محیط جنگ الکترونیک، سامانه اخلال‌گر هواپایه هواپیمای سامانه اخلال‌گر هواپیمای، سامانه شبیه ساز سیستم جنگال هواپیما(همتا)، تستر زمزم (پرتاب چف و فلیر)، سامانه RWR و سامانه رادار افق را از دیگر برنامه ها و فعالیت های دانشگاه هوایی ستاری ذکر کرد.

فرمانده دانشگاه هوایی ستاری در ادامه درباره رشته‌های تحصیلی این دانشگاه گفت: طرح تاسیس دانشگاه هوایی به منظور تامین نیروی انسانی در تخصص‌های کارشناسی خلبانی، عملیاتی و فنی در رابطه با تجهیزات متنوع (انواع هواپیما، موشک، سامانه‌های تسلیحاتی، فرودگاهی و پروازی و پدافند) تهیه و از تصویب فرماندهی معظم کل قوا و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشت.

سرتیپ رودباری افزود: دانشگاه هوایی با ایجاد رشته‌های کارشناسی مورد نیاز و گزینش دانشجو از طریق آزمون سراسری در سال تحصیلی ۶۸-۶۷ آغاز به کار کرد و در تاریخ ۶۷/۸/۱۵ بطور رسمی توسط رهبر معظم انقلاب (ریاست جمهوری وقت) افتتاح شد.

وی گفت: این دانشگاه فعالیت خود را با  ۳ رشته در مقطع کارشناسی آغاز کرد و در حال حاضر به منظور تامین نیازهای نیروی هوایی، ارتش جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح و کشور دارای ۹ رشته در مقطع کارشناسی و ۱۳ رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی است.

به گفته فرمانده دانشگاه هوایی ستاری، هوانوردی خلبانی، مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی)، مهندسی هوافضا، مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، پهپاد و خلبانی پهپاد، مهندسی برق الکنرونیک، مهندسی برق مخابرات، مهندسی جنگال، مدیریت آماد، مرکز علوم پایه، گروه معارف، گروه تربیت بدنی، مرکز زبان های خارجه، مهندسی رایانه را رشته های تحصیلی این دانشگاه عنوان کرد.

سرتیپ رودباری در ادامه گفت: در نگاه فرماندهان نیروی هوایی ارتش و دانشگاه دانشجو پیچیده‌ترین، پیشرفته‌ترین، پویاترین، گران‌ترین و پربازده‌ترین پروژه نهاجا است. از طریق تغییر نگاه و تحول قابلیت‌های شناختی در روش‌های تربیتی دانشجویان تلاش می شود که مسیر توسعه و تحول نهاجا سریعتر و کم هزینه‌تر صورت گیرد.

فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری افزود: از مهمترین اقدامات در این راستا می توان به مواردی همچون وحدت حوزه نظامی و علمی در آموزشها، گسترش و تعمیق فرهنگ و روحیه نظامی گری در زندگی شبانه روزی و کاربرد آن در زندگی روزانه و توجه به تربیت، ترویج معارف حوزه دفاع مقدس و معرفی بازتاب آن در زندگی فردی و نظامی و ارتقای آگاهی‌ها و فضایل نظامی و احیای هویت ایرانی – اسلامی اشاره کرد.

وی ادامه داد: تقویت روحیه تعهد و رفتار حرفه‌ای و توجه ویژه به وطن دوستی از طریق دعوت از پیشکسوتان دفاع مقدس، تشویق و حمایت از دانشجویان نخبه و فعال دارای نوآوری و ابتکار در جهت ترویج و زمینه سازی دفاع دانش بنیان، بازدید از یگان‌های عملیاتی و شرکت در رزمایش‌ها از دیگر اقداماتی است که می توان به آن اشاره کرد.

طراحی، ساخت و پرواز پهپاد از ماموریت‌های اصلی دانشکده پهپاد است

سرتیپ رودباری درباره تعامل با دانشگاه‌های نیروهای مسلح و خارج از نیروهای مسلح گفت: انجام تحقیقات مشترک صنعتی و انعقاد تفاهم نامه با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهاد خودکفایی نیروها، اداره تحقیقات آجا و سایر دانشگاه‌ها و سازمان‌های نظامی و کشوری، مشارکت در نهضت قطعه سازی نیروهای مسلح، عضویت اساتید در انجمن‌های علمی و گروه‌های پژوهشی در سطح نیروهای مسلح، از تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی دانشگاه ستاری است.

فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری شرکت اساتید و دانشجویان در میزهای اندیشه ورز در سطح نیروهای مسلح و کشور، برپایی نمایشگاه و برگزاری همایش‌های علمی به صورت مشترک و برگزاری مراسم تحلیف و دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های آجا و نیروهای مسلح را از دیگر تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی این دانشگاه عنوان کرد.

وی درباره اقدامات نوآورانه و رشته‌های تحصیلی جدید این دانشگاه گفت: می توان به پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته‌های جدید هوانوردی (گرایش پهپاد، عملیات هوانوردی، قدرت هوایی و خلبانی آزمایشگر)، ترافیک‌هوایی و جنگ الکترونیک، اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی رشته هوافضا - سازه های هوایی، راه اندازی مراکز پژوهشی، تولید محتوای آموزش الکترونیکی و برنامه‌ریزی جهت جذب دانشجویان خارجی اشاره کرد.

وی درباره برنامه این دانشگاه برای به روزرسانی دانش اساتید و دانشجویان در حوزه هوانوردی با توجه به تحولات و پیشرفت های روز دنیا گفت: در این رابطه می توان به ایجاد توانمندی در به کارگیری ابزارهای آماری در تمامی زمینه‌های هوانوردی و نگاه تخصصی به حوزه هوانوردی اشاره کرد.

سرتیپ رودباری افزود: استفاده از منابع لاتین و برنامه ریزی به منظور ارائه دروس به زبان انگلیسی، اعزام دانشجویان به کشورهای دوست از جمله چین و پاکستان، ایجاد توانمندی به منظور بهره برداری از انواع سامانه‌های الکترونیکی و الکتریکی و اپتیکی و کاربرد آنها در مقاطع مختلف پرواز در جنگنده و پهپادها  اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه آموزش خلبانان با توجه به تحریم‌های خارجی و تبادل دانشجو با کشورهای خارجی گفت: برنامه ریزی های لازم برای جذب دانشجویان خارجی انجام گرفته است. سیلابس و دفترچه راهنمای پذیرش دانشجویان تهیه شده است و ساختمان آموزشی مربوطه در ضلع جنوب دانشگاه در حال تاسیس می باشد.

سرتیپ رودباری درباره ارتقای سطح مهارتی دانشجویان و اساتید در زمینه اورهال کردن هواپیماها و تجهیزات و نوسازی گفت: در این خصوص برنامه ریزی و اقدام برای بازدید دانشجویان و اساتید از مرکز اورهال هواپیمای میگ ۲۹، C۱۳۰، F۲۷، مستقر در پایگاه شهید لشکری و مرکز اورهال موتور در ستاد نهاجا، نوسازی آزمایشگاه سیالات، خرید تونل مدار باز برای آزمایشگاه آیرو دینامیک، نوسازی آزمایشگاه سامانه‌های هوایی و مقاومت مصالح، راه اندازی مرکز آموزشی طراحی و ساخت پهپاد و تشکیل باشگاه‌های دانشجویی در زمینه ایده پردازی، طراحی و ساخت انجام شده است.

وی درباره انتقال تجربیات به جوانان گفت: در این راستا می توان به اقداماتی از قبیل به کارگیری پرسنل جوان در بخش‌های آموزشی و پژوهشی در کنار اساتید و کارکنان مجرب و پیشکسوت، جذب جوانان نخبه برای تصدی مشاغل هیات علمی دانشکده‌ها، مشارکت اساتید جوان و دانشجویان در کنار اساتید با تجربه و متخصص در پروژه‌های دانشگاه از جمله پروژه‌های شبیه سازی، طراحی و ساخت و انجام دوره‌های معارف جنگ به منظور انتقال تجربیات پیشکسوتان به دانشجویان اشاره کرد.

سرتیپ رودباری افزود: این دانشگاه با توجه به اقدامات و فعالیت‌های پژوهشی که در داخل دانشگاه انجام می دهد، یک دانشگاه مرجع در علوم هوانوردی محسوب می‌شود و کسی در خصوص هوانوردی می‌خواد رجوعی داشته باشد باید به دانشگاه هوایی شهید ستاری مراجعه کند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها