خرازی: ریشه بحران‌های منطقه مداخلات خارجی است

کد خبر: 1115258

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه ریشه بحران‌های مختلف در منطقه متلاطم غرب آسیا، مداخلات خارجی است، گفت: یافتن راهکارهای سیاسی برای این بحران‌ها مستلزم وجود اراده قاطع در طرف‌های ذیربط و کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، رایزنی مشترک و همکاری جمعی در منطقه است.

خرازی: ریشه بحران‌های منطقه مداخلات خارجی است

به گزارش شورای راهبردی روابط خارجی؛ «سیدکمال خرازی» در سخنرانی مجازی در همایش بین‌المللی «۳۰ سال استقلال: رهبری، توسعه پایدار و پیشرفت» قزاقستان، با تبریک فرا رسیدن سی‌امین سالگرد استقلال این کشور و ابلاغ پیام دوستی ملت ایران تصریح کرد: اجرا و پیشبرد برخی راهبردها و ابتکارات مهم قزاقستان در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی طی سه دهه گذشته حاکی از هوشمندی، درایت و مسئولیت‌پذیری دولت و ملت سرافراز قزاقستان است. این تلاش‌ها دستاوردهای مهمی را چون توسعه پایدار، ثبات، پیشرفت اقتصادی و روابط مبتنی بر احترام متقابل با همسایگان، منطقه و دیگران، به همراه داشته است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه «ایران در زمره نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری قزاقستان را به رسمیت شناخت و همواره در کنار دولت و ملت قزاقستان بوده و خواهد بود»، تاکید کرد: نوع نگاه ایران از ابتدا به جایگاه قزاقستان و نقش آن به عنوان کشوری پیشرو و مؤثر در تحولات منطقه بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود اراده متقابل و ظرفیت وسیع همکاری در حوزه‌های مختلف، می‌توان به تقویت هر چه بیشتر روابط و تحکیم مناسبات بین دو کشور امیدوار بود. البته وجود برخی موانع به ویژه تحریم‌های غیرقانونی اولیه آمریکا علیه ایران و تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه شرکای تجاری ایران، مانع بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های موجود بوده و لازم است با رایزنی مقامات دو دولت و سازمان‌های مربوطه، راهکارهای مناسب جهت رفع موانع و تقویت همکاری‌ها جستجو شود.

خرازی با بیان اینکه رشه بحرانهای مختلف منطقه مداخلات خارجی است، گفت: یافتن راهکارهای سیاسی برای آن‌ها مستلزم وجود اراده قاطع در طرف‌های ذیربط و کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، رایزنی مشترک و همکاری جمعی در منطقه است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی مهم‌ترین موضوع بحرانی در منطقه خاورمیانه را مسئله فلسطین عنوان کرد و گفت: حل این بحران جز با توسل به اصل اساسی دموکراسی یعنی مراجعه به افکار عمومی تمامی ساکنان اصلی و آوارگان فلسطینی اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی برای تعیین سرنوشت خود و پذیرش آن از سوی جامعه بین‌المللی ممکن نخواهد بود.

وی با اشاره به بحران‌ سوریه و نقش مثبت قزاقستان در کمک به برقراری «روند آستانه» در جهت یافتن راهکار سیاسی برای آن تصریح کرد:با خروج نیروهای خارجی که به‌صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند و حاکمیت دولت سوریه بر تمامی خاک این کشور، چشم‌انداز امید بخشی برای برقراری ثبات و امنیت، ایجاد آرامش برای ملت سوریه و بازسازی اقتصادی این کشور فراهم خواهد شد.

خرازی بحران یمن را جنگی «بدون نتیجه و پرهزینه» توصیف کرد که «طی  ۶  سال و نیم گذشته، منجر به ویرانی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی فراوان شده» و اکنون «به مرحله حساسی رسیده است» و افزود: زمان آن رسیده است که با فشار جامعه بین‌الملل و تلاش سازمان ملل متحد و کنشگران منطقه‌ای، محاصره یمن رفع و با برقراری آتش بس و تسریع در رساندن غذا و دارو، به رنج ملت یمن پایان داده شود و براساس اصل بنیادین دموکراسی «هر نفر یک رأی» حکومتی مردمی بر این کشور حاکم گردد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ملت یمن، از هر گونه کمک و تلاش در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان پس از ۱۸ سال اشغال و نهایتاً خروج بی‌برنامه و فرار آن و متحدانش از این کشور گفت: شرایط سخت و دشواری برای مردم ایجاد شده و متأسفانه زمینه را برای گسترش تروریسم و افراط گرایی در این کشور فراهم کرده که می‌تواند منطقه را در معرض خطر جدی قرار دهد.

خرازی یادآورشد: تنها راه حل این بحران شکل گیری دولتی فراگیر در این کشور است، به‌طوری‌که مورد شناسایی جامعه بین‌الملل قرار گیرد و با همکاری دیگر کشورها به ویژه همسایگان، زمینه رفع مشکلات و بازسازی اقتصادی و تامین امنیت و رفاه ملت افغانستان را فراهم گردد.

 رییس شورای راهبردی روابط خارجی رایزنی‌های منطقه‌ای برای حل این بحران را ضروری و راهگشا خواند و گفت: همان­طور که اخیراً اجلاس وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران برگزار شد و قرار است دور بعدی آن در پکن برگزار شود.

خرازی همچنین مبارزه با تروریسم و تامین امنیت منطقه را از دیگر موضوعات مهم برای کشورهای منطقه خواند و گفت: مبارزه با پدیده تروریسم مستلزم اراده مشترک و همکاری جمعی کشورهای منطقه است. زیرا بدون همکاری مشترک، تامین امنیت و ایجاد ثبات و توسعه پایدار در منطقه، امری ناشدنی و غیرممکن خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه آمادگی کامل داشته و از آن استقبال می‌نماید.

همایش بین‌المللی «۳۰ سال استقلال: رهبری، توسعه پایدار و پیشرفت» قزاقستان با حضور شخصیت‌های برجسته بین‌المللی «بان کی مون»، دبیرکل سابق سازمان ملل و رییس اندیشکده رشد سبز جهانی، «عبدالله گل» رییس جمهوری سابق ترکیه، «یان کوبیس» دبیرکل سابق OSCE (سازمان همکاری و امنیت در اروپا) و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، «بینالی ئیلدریم» نخست وزیر سابق ترکیه، «جیمز بیکر» وزیر خارجه سابق آمریکا، «گرهارد شرودر» صدراعظم اسبق آلمان و همچنین مقامات قزاقستان برگزار شد./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها