نقض حقوق ۴۰۰ هزار ایرانی توسط کانادا

کد خبر: 1115578

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر از تشکیل کمیته صیانت از حقوق ملت در کمتر از یک ماه آینده با هدف حمایت و ارتقای حقوق مردم خبر داد.

نقض حقوق ۴۰۰ هزار ایرانی توسط کانادا

عصر روز شنبه نشست روز جهانی حقوق بشر با حضور کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر، دکتر جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و دکتر رضاخشنودی، معاون احیای حقوق عامه دادستان کل کشور در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

دبیر ستاد حقوق بشر در این نشست با بیان اینکه ابتدا ما باید نسبت خودمان را با حقوق بشر مشخص کنیم، اظهار داشت: ما به‌عنوان یک کشور اسلامی موافق حقوق بشریم و اعتقادمان بر این است که حقوق بشر ریشه در ادیان الهی بویژه دین مبین اسلام دارد.

غریب آبادی در ادامه با اشاره به اینکه یک فصل از قانون اساسی کشورمان به حقوق ملت که همان حقوق بشر است اختصاص داده شده، افزود: اقدامات بسیار متنوعی در این زمینه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون انجام شده‌ است. جمهوری اسلامی ایران مخالف حقوق بشر نیست و نه تنها با آن موافق است، بلکه مدعی و پرچمدار حقوق بشر نیز محسوب می‌شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، تصریح کرد: ایران مدافع حقوق بشر است و اگر ما هیچ تعهد بین المللی هم نداشته باشیم و عضو هیچ معاهده حقوق بشری هم نباشیم، اما در اثر الزامات دینی و قانونی خود را به حمایت و ارتقای حقوق بشر ملزم می‌دانیم.

غریب‌آبادی در ادامه از تشکیل کمیته صیانت از حقوق ملت در یک ماه آینده با حضور نمایندگان تمامی دستگاه‌های اجرایی با هدف حمایت و ارتقای حقوق ملت و شناسایی فرایند‌هایی که مخل حقوق مردم است، خبر داد و گفت: در داخل کشور، در حال آماده‌سازی برنامه دیگری هستیم که حوزه آموزش را در برمی‌گیرد. در حوزه آموزش، حقوق بشر صرفا ناظر بر دستگاه قضایی نخواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین با بیان اینکه همه شهروندان علاوه بر حقوقی که دارند تکالیفی هم دارند، افزود: نباید در یک نقطه متوقف شویم؛ بلکه باید به سمت تعالی و پیشرفت حرکت کنیم. اکنون فرصت مناسبی در کشور ایجاد شده‌است و هر سه قوه در جهت احقاق حقوق مردم جدی هستند.

غریب آبادی تصریح کرد: متاسفانه از حقوق بشر به عنوان‌ یک ابزار سیاسی برای حصول به اهداف سیاست خارجی استفاده می شود. نوعی برخوردی که در این قضیه با ایران می شود، کاملا مبین این موضوع است. در حالی که برای ایران گزارشگر ویژه نصب و قطعنامه حقوق بشری صادر می شود، اما برای بسیاری از کشور‌های غربی که ناقض حقوق بشر هستند، امکان چنین اقداماتی وجود ندارد. کانادا که بانی قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران است، خود ناقض حقوق ملت ایران است و باعث نقض حقوق 400 هزار ایرانی ساکن کانادا شده و به هیچ وجه حاضر به همکاری برای ارائه خدمات کنسولی به این افراد نیست، حال اگر حکمی در مورد یک مجرم جاری شود، آنها داد اعتراض حقوق بشری سر می دهند.

دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: از همه سازمان ها و ارکانی که در داخل کشور دغدغه حقوق ملت را دارند، برای همکاری دعوت می کنیم تا اعمال و پیگیری حقوق بشر به صورت صحیحی دنبال شود. طبیعتا، در این مسیر وقتی به عرصه بین المللی وارد می‌شویم، باید در برابر ادعای دروغین غربی‌ها اتحاد داشته باشیم و با موضع واحد وارد شویم. آنها به دنبال حقوق بشر مردم ایران نیستند. کسانی که علیه مردم ایران تحریم وضع می کنند یا آن را اعمال می کنند و یا از تروریست ها علیه جان مردم ایران حمایت می کنند، دشمن مردم ایران هستند و نه حامی آن.

در ادامه این مراسم، تفاهم‌نامه‌ای میان دبیر ستاد حقوق بشر با رئیس کانون و‌کلای دادگستری مرکز در زمینه ارتقاء و حمایت حقوق بشر و شهروندی امضاء شد./تسنیم

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها