واکنش نمایندگان به گزارش ها درباره شرکتهای دولتی و بانکها

کد خبر: 1116213

نمایندگان در جلسه علنی امروز نسبت به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت واکنش نشان دادند.

واکنش نمایندگان به گزارش ها درباره شرکتهای دولتی و بانکها

رحیم زارع نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 23 آذرماه) قوه مقننه ، در جریان ارائه گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات پارلمان درباره عملکرد بودجه سال 1399، عملکرد شش ماهه سال جاری و پیشنهادی سال 1401 شرکتهای دولتی، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، گفت: 377 شرکت دولتی داریم که باید بودجه مجزا داشته باشند، اما در حال حاضر در قالب یک بسته، شرکت های سودده و زیان ده ارائه می شوند که مجلس نیز زمان و دقت رسیدگی به آن را ندارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت های زیان ده چرا هر ساله از بودجه استفاده می کنند و بهره وری برای کشور ندارند، این شرکت ها را باید به بخش خصوصی واگذار و در صورت نیاز حذف یا ادغام کرد، افزود:بسیاری از این شرکت های دولتی، شرکت نیستند مانند سازمان هدفمندی یارانه ها و سازمان حمایت، این شرکت ها باید بر اساس قانون از میان شرکت های دولتی حذف شوند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه براساس قانون تا 15 آبان ماه باید بودجه شرکت های دولتی پرداخت شود، اما متاسفانه دچار تغییراتی می شود، تصریح کرد: مجلس باید این شرکت های دولتی را تعیین تکلیف کند تا شرکت های زیان ده از شرکت های سودده تفکیک شوند.

**حذف ارز 4200 تومانی فشار جدیدی به جامعه وارد می‌کند

در ادامه حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا با اشاره به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه، گفت: بر اساس کلیات لایحه‌ای که دولت به مجلس داده است معادل 140 هزار میلیارد تومان ارز 4200 تومانی حذف می‌شود که این بدون در نظر گرفتن یارانه جبرانی به مردم فشار زیادی وارد خواهد کرد.

وی افزود:اختیارات شورای برنامه‌ریزی کاهش پیدا کرد و موضوع اشتغال باید در بودجه دولت مورد بازنگری قرار گیرد. آن چیزی که ما در لایحه بودجه می‌بینیم بر اساس بودجه 1400 تدوینی در دولت آقای روحانی است و همه کارهای عملیاتی و کارشناسی مجلس نادیده گرفته شده است و این توهین به مجلس است.

نماینده سنقر خطاب به دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی و سازمان محترم برنامه و بودجه، دولت تغییر کرده است و ما انتظار داریم نگاه متفاوتی حاکم شود اما شاهدیم که بودجه تدوینی و تقدیمی در چارچوب همان بودجه دولت سابق ارائه شده و این نمی‌تواند به نفع کشور باشد.

**125 شرکت دولتی زیان‌ده هستند

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی نیز درباره عملکرد بودجه سال 1399 گفت: بودجه شرکت های دولتی در سال 99 بیش از 2100 میلیارد تومان بود و آنچه دولت اعلام کرده 125 شرکت در بین سال های 97 تا 99 زیان ده بوده اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه شرکت هایی که زیان ده هستند هر سال بیشترین تسهیلات به یک تعداد از آنها اختصاص داده می شود. از سوی دیگر 6 شرکت از بین 377 شرکت در سال 1401 بیشترین تسهیلات را دریافت می کنند! و بودجه ای که به شرکت های دولتی داده می شود بیش از 96 درصد زیان ها متعلق به 5 شرکت است. از سوی دیگر 10 شرکت هستند که 95 درصد سود مربوط به آنهاست و بقیه شرکت ها 5 درصد سود دارند. امسال هم در بودجه سال 1401 علی رغم اینکه این شرکت ها زیان ده بوده اند، 35 درصد بودجه آنها را اضافه کردیم تا بتوانند زیان های خود را جبران و بدهی های خود را پرداخت کنند.

نماینده فلاورجان یادآور شد: چرا باید کاری انجام دهیم که بودجه دولت و مملکت نابود شده و در اختیار شرکت های زیان ده قرار گیرد در حالی که باید بخش خصوصی واقعی را تقویت کنیم.

** انتقاد نماینده آبادان از عدم تحول در ساختار بودجه

سیدمجتبی محفوظی نماینده آبادان هم در جلسه امروز درباره عملکرد بودجه شرکت‌های دولتی در سال 1399 گفت: بودجه شرکت‌های دولتی که در قانون آمده قابل تغییر است و به استناد ماده 2 قانون تنظیم مالی دولت قابل تغییر است بنابراین مجلس بودجه‌ای را تصویب می‌کند که امکان تغییر دارد و به همین جهت هیچ گردشی در خزانه ندارد.

وی افزود: بودجه شرکت‌های دولتی دو سوم بودجه کشور را شامل می‌شود که مصارف و منابع آن به عهده سایر ارکان است. این بخش از بودجه متأسفانه معطوف به هدف و قابل کنترل نیست.

نماینده آبادان در مجلس ادامه داد: علاوه بر تأکیدات فراوان برای اصلاح ساختار بودجه اما متاسفانه تحولی در ساختار بودجه اتفاق نیفتاده و این دو سوم از منابع شرکت‌های دولتی نیز تأثیری در کنترل تورم یا مبارزه با محرومیت نداشتند. بزرگترین شرکت‌ها در استان خوزستان وجود دارد اما این استان همچنان محروم و مظلوم است.

**پرداخت ها و پاداش های شرکت های دولتی در کشور بحران ساز شده است

در پایان نیزجعفر قادری نماینده شیراز در مجلس درباره گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: کار ارزشمندی که در کمیسیون ها دنبال می شود و آن اینکه بخشی از تکالیف و وظایف نظارتی به کمیته هایی در کمیسیون ها واگذار شده و با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف عملا ارزیابی ها و جمع بندی ها در مورد بودجه شرکت های دولتی صورت می گیرد چراکه بعضا نمایندگان می گویند؛ ما هیچ نظارت و کنترلی بر عملکرد دستگاه های دولتی نداریم البته قرار نیست وارد ریز جزئیات مخارج این 500 و اندی شرکت های دولتی شویم.

وی افزود:وظیفه ما در مجلس این است که در کنار رسیدگی به بودجه عمومی دولت، قواعدی هم برای عملکرد بودجه شرکت های دولتی بگذاریم و به نمایندگی از مجلس، دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی دیگر به مسئله ورود کنیم و میزان تحقق احکامی که ما در مجلس گذاشتیم را گزارش کنند.

نماینده شیراز ادامه داد:کاری که در کمیسیون برنامه و بودجه انجام شد کار مهمی است که می تواند این دیدگاه را محقق کند و حداقل انتظاری که نمایندگان از شرکت های دولتی دارند برآورده شود و این بررسی های مقدماتی کمک می کند ما در بودجه بتوانیم قواعد مناسبی بگذاریم و وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی احکام ما را اجرا کنند اما شرکت های دولتی مسیر جداگانه ای بروند.

قادری اظهار کرد: ما در پرداخت ها در طول سال های گذشته شاهد این بودیم که شرکت های دولتی مسیر جدیدی از دولت طی کرده اند و پرداخت و پاداش های آن ها در کشور بحران ساز شده است، امروز بسیاری از این اعتراضات که در جامعه وجود دارد ناشی از بی در و پیکری شرکت های دولتی است البته قاعده گذاری و کنترل قواعد منظور شده در دولت ها می تواند این اطمینان را ایجاد کند که شرکت ها همان مسیری را می روند که مجموعه دولت می رود بنابراین معتقدم که کمیته ها در کمیسیون های مختلف در موضوعاتی که تکالیف مجلس است فعال شوند./ تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها