نگاه تحلیلگر/ گفتگوی فردا با حسن بهشتی‌پور

پنجره دیپلماسی بسته نمی‌شود؛ اروپا بلوف می‌زند

کد خبر: 1116314

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: راه حل دیگری جز دیپلماسی و گفتگو وجود ندارد. اروپایی ها می خواهند بدون آنکه هزینه ای بپردازند امتیاز بیشتر بگیرند به همین دلیل از تعابیری مثل بسته شدن پنجره دیپلماسی استفاده می کنند.

پنجره دیپلماسی بسته نمی‌شود؛ اروپا بلوف می‌زند

گروه سیاسی فردا: بررسی مواضع ایران و طرف های برجامی حاضر در مذاکرات وین نشان می دهد که این دور از گفتگوها گویی همچون راه رفتن بر لبه تیغ است. در عین حال که اروپایی ها سعی می کنند کاملا خود را از روند گفتگوها ناراضی نشان دهند، ایران و روسیه می کوشند راوی پالس های مثبت باشند.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره اوضاع و احوال مذاکرات وین گفت: اگر اهمیت جنگ رسانه از صحنه دیپلماسی بیشتر نباشد حداقل در همان حد هست. طرف ها سعی می کنند در عین فعال بودن در صحنه دیپلماسی در عرصه رسانه نیز طراحی هایی را ارائه بدهند تا افکارعمومی را تحت تأثیر مواضع خود قرار دهند.

وی افزود: واقعا پیروزی در صحنه دیپلماسی بدون پشتوانه رسانه ای امکان پذیر نیست. این تفاوت هایی که در مواضع دو طرف مشاهده می شود به دلیل برنامه هایی است که آمریکایی ها و اروپایی ها در حوزه رسانه مشغول پیاده سازی هستند تا بتوانند افکارعمومی ایران را از آن خود سازند و تیم مذاکره کننده ایران را از طریق فشار افکارعمومی داخل کشور تحت تأثیر قرار دهند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل اظهار کرد: دو طرف گفتگوهای برجامی قصد دارند اطلاعاتی را به شکل قطره چکانی در اختیار مخاطب بگذارند که بتواند نبض صحنه فکری و رسانه ای را در اختیار بگیرند. البته ایران خیلی خیلی کمتر در این عرصه امکانات دارند اما اروپایی ها و آمریکایی ها به انواع و اقسام رسانه ها درسترسی دارند و از طریق آنها کار خود را در این حوزه پیش می برند.

وی ادامه داد: از اظهارنظر ایران و روسیه می شود فهمیند که طرف مقابل هنوز انعطاف لازم را برای تأمین خواسته های ایران نشان نداده است و در عوض هر آنچه آنها می گویند ایران بپذیرد که این هم شدنی نیست. به هر حال باید این گفتگوها ادامه پیدا کند تا دو طرف به یک راه حل مشترکی برسند.

بهشتی پور درباره هشدار اروپایی ها به ایران راجع به زمان کوتاه باقی مانده تا بسته شدن پنجره دیپلماسی اظهار کرد: این همان بخش رسانه ای دیپلماسی است. آنها در بخش رسانه ای وجود چنین پنجره ای را مطرح می کنند و باز بودن آن را نیز موقتی می دانند و معتقدند این پنجره در حال بسته شدن است اما واقعیت صحنه چیز دیگری است.

وی افزود: راه حل دیگری جز دیپلماسی و گفتگو وجود ندارد. در همین صحنه 10 ها راه برای رسیدن به توافق وجود دارد اگر البته اراده ای بر توافق وجود داشته باشد. این موضع گیری های اروپایی ها را باید جزیی از چانه زنی های سیاسی برای گرفتن امتیاز دانست. آنها می خواهند بدون آنکه هزینه ای بپردازند امتیاز بیشتر بگیرند به همین دلیل از چنین تعابیری در صحنه رسانه استفاده می کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها