کدخدایی: قانون اساسی نقشه راه کشور را مشخص کرده است

کد خبر: 1116330

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت:باید بر مسئله روایتگری صحیح در درون نظام اسلامی تاکید داشته و آن را اجرا کنیم.

کدخدایی: قانون اساسی نقشه راه کشور را مشخص کرده است

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و رئیس پژوهشکده این شورا در مراسم رونمایی از کتاب روایت اساسی که به تازگی به اهتمام این پژوهشکده منتشر شده است، که با حضور آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای عضو مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، طی سخنانی، اظهار داشت: پژوهش پایه و اساس رشد و پیشرفت کشور است و در کشور ما علاقمندان زیادی داریم که در حوزه‌های مختلف مشغول به این کار هستند. در حوزه‌ی قانون اساسی با توجه به اهمیت و جایگاه قانون اساسی و با ویژگی‌های خاصی که قانون اساسی ما داشته و دارد، کار به نقطه مطلوب نرسیده و گاها می‌بینیم برخی دوستان در دانشگاه اطلاعات لازم را در این باره ندارند و توجه دقیق به مباحث حقوق اساسی نمی‌شود و این بحث از جمله نیازهای جوامع مختلف می‌باشد.

وی افزود: تاکید حضرت امام خمینی(ره) در آغاز انقلاب بر تدوین قانون اساسی از جمله مسائلی بود که آن زمان مورد توجه واقع شد و کسانی بودند که آن زمان می‌گفتند این کار الان ضرورتی ندارد و ایشان بر تدوین سریع تاکید داشتند و با تلاش عزیزانی همچون آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای و شهید بهشتی، این سند راهبردی که نقشه راه کشور بوده و هست، تدوین شد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: علاوه بر کارهای کارشناسی که در این پژوهشکده انجام می‌شود و به عنوان بازوی مشورتی شورای نگهبان کمک موثری دارند، در جهت اطلاع‌رسانی و تبیین قانون اساسی، حقوق اساسی و مباحث حقوق عمومی روشنگری می‌کنند تا این مسائل با پشتوانه علمی ترویج شود. امروز یکی از کتابهایی که به همت پژوهشگر جوان ما آقای دکتر نورایی تدوین شده است، در قالب روایت اساسی که تاریخچه حقوق اساسی است رونمایی می‌شود.

کدخدایی تصریح کرد: امام خامنه‌ای چند روز گذشته بر مسئله روایتگری صحیح در درون نظام اسلامی تاکید مجددی داشتند که ما باید بر این مسأله تاکید داشته و آن را اجرا کنیم و اگر انجام نشود، دشمن هر چه به نفع خود باشد را روایت خواهد کرد. این کتاب روایت صحیحی از تاریخچه‌ی قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

به گزارش تسنیم، این کتاب شامل دو بخش است که بخش اول شامل «تشکیل نهادهای دوره گذار و طراحی ساختار نظام» است و در فصل اول شورای سلطنت، فصل دوم شورای انقلاب اسلامی و فصل سوم نیز دولت موقت است و در بخش دوم که « تثبیت نظام سیاسی با تصویب سند میثاق ملی و تأسیس نهادهای اساسی»  شامل دو فصل است که فصل اول بررسی روند تدوین و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مصوبه 1358 و فصل دوم بازنگری در قانون اساسی است.

این کتاب به قلم مهدی نورایی بوده که به توصیف تاریخچه قانون اساسی کشورمان پرداخته است و مروری گذرا بر تشکیل نهادهای اساسی و طراحی ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران و روند تدوین و تصویب قانون اساسی و بازنگری آن دارد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها