توافق جدید مجلس و دولت برای تدوین طرح‌ها

کد خبر: 1117127

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برای رسیدن به الگوی کارفرمای پیش‌رو به جای کارگزار پیرو، برنامه‌های تحولی عملیاتی مبتنی بر توان داخلی مرکز و همینطور استفاده از ظرفیت‌های دیگر بخش‌های پژوهشی کشور تدوین شده است.

توافق جدید مجلس و دولت برای تدوین طرح‌ها

 بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز(شنبه 27 آذرماه) در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش های مجلس، گفت: ما با تک تک وزارتخانه‌ها مکاتباتی داشتیم و ماموریت‌ها و برنامه‌هایی که هر یک از دفاتر متناسب با این وزارتخانه داشته اند به آن ها اعلام کردیم و در قالب یک توافقنامه مسیر راهی را برای تدوین لوایح و طرح‌ها مشخص و جلساتی را با وزارتخانه ها برگزار کردیم.

وی افزود: در کنار این بحث موضوع کنسرسیوم مرکز تحقیقات استراتژیک نیز در مرکز راه اندازی شده و اساسنامه آن تدوین شده، از رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دعوت شد تا در جلسه ای در این باره حضور پیدا کرده و نظرات خود را مطرح کند، همچنین از رؤسای پژوهشکده های قوه قضائیه و مرکز تحقیقات بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و موسسه آموزش، پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری نیز دعوت شد تا در موضوعات اولویت دار و استراتژیک کشور با آن ها همفکری شود تا با هم فکری و هم افزایی ظرفیت های این مراکز بتوانیم تصمیم سازی درست و مشترکی برای رؤسای قوای سه گانه در این کنسرسیوم فراهم کنیم.

نگاهداری خاطرنشان کرد: نشست‌های متعددی نیز با اندیشکده‌های مطرح کشور برای توسعه تعامل های علمی و راهبردی برگزار شد، همچنین در مرکز تلاش کردیم ابزارهای پژوهش در مسیر نوین سازی حرکت کند، ظرفیتها و ابزارهای نوین پژوهشی به کمک مراکز تحقیقاتی در اقصی نقاط دنیا آمده است و شبیه سازی، آزمایشگاه قانون، داده پردازی و نظرسنجی از این جنس فعالیت ها است که ما در حال تقویت آن ها هستیم و برای توسعه آن از ظرفیت سایر بخش های کشور نیز استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص موضوع شبیه سازی قانون، گفت: در حال تلاش هستیم تا یک پلتفرم شبیه سازی قانون در حوزه‌های اصلی اداره کشور ایجاد کنیم تا برای همه طرح‌ها و لوایحی که در مجلس مطرح می شود یک سیستم شبیه سازی راه اندازی کنیم تا قبل از تصویب نهایی طرح‌ها این سیستم فعال شود. همچنین ارتقاء اثربخشی پژوهش های مرکز نیز مورد توجه جدی ما در دوره مرکز پژوهش ها قرار گرفته است.

 وی خاطرنشان کرد: شاید در گذشته تمرکز همکاران بیشتر متوجه تهیه محتوای تخصصی و گزارش‌های تحلیلی بوده اما ما یک حلقه پس از آن را نیز مورد توجه قرار دادیم تا فعالیت های گذشته ارتقاء کیفی پیدا کنند. ضمن آنکه در مساله یابی ابر چالش‌های کشور، باید دقت بیشتری به کار گیریم و با یک تحلیل فرابخشی و با رویکرد استراتژیک به مسائل ورود کنیم، باید در تنظیم شبکه روابط علت و معلول و راه حل‌های برون رفت نیز مشاوره تخصصی بهتری در قبال این ابر چالش‌ها به مجلس و قوای سه گانه بدهیم و پس از این گزارش ها موضوع راهبری را داشته باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌ها خاطرنشان کرد: ما محدود به انتشار گزارش نیستیم و هر گزارشی در مرکز چاپ می‌شود در شورای راهبری دنبال می‌شود و نسبت به اقداماتی که در دولت در مجلس و در رسانه ها باید دنبال شود سناریوهایی تدوین و بررسی می‌شود تا با تکمیل این زنجیره اثربخشی اقدامات مرکز پژوهش ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه کمیسیون مداری و نماینده محوری بخش دیگری از اولویت های مرکز پژوهش های مجلس است، گفت: ما سعی می‌کنیم اولویت‌هایمان با اولویت کاری کمیسیون‌ها انطباق حداکثری داشته باشد و در کنار این به نمایندگان نیز اهمیت ویژه ای می دهیم و در این مسیر 225 تقاضای موردی برای کار کارشناسی از سوی نمایندگان دریافت کردیم و در این سه ماه، نمایندگان از ما درخواست‌هایی برای این موضوعات داشته اند و با سرعت مناسبی پاسخگوی نیازهای نمایندگان هستیم و همچنان که رئیس مجلس بر همکاری مرکز پژوهش‌ها با نمایندگان در حوزه های انتخابیه تاکید داشتند ما نیز این کار را دنبال کردیم.

وی افزود: در یک ماه گذشته 2 گزارش یک نظرسنجی یکی در مورد مشکلات حوزه های انتخابیه نمایندگان و دیگری کارهایی در حوزه مطالعات میدانی در قالب مشکلات و مسائل حوزه‌های انتخابیه به تفکیک در هر استان انجام دادیم و در اختیار نمایندگان قرار دادیم و حتی برای افزایش سطح خدمت رسانی به نمایندگان، جلساتی با نمایندگان داشتیم و در 3 ماه اخیر 40 جلسه با نمایندگان برگزار شد و نظرات آن ها در خصوص مرکز جمع آوری شد، همچنین گزارش های مرکز به شکل پادکست و در قالب فایل صوتی برای تبلت های نمایندگان تهیه شد.

وی تصریح کرد: نظام مندی نهادینه فرآیندهای پژوهشی و فرایندهای اجرایی مرکز پژوهش‌ها یکی دیگر از اقدامات انجام شده در 3 ماهه اخیر و در دوره جدید مرکز است، البته روال های خوب و مرسومی در مرکز پژوهش ها وجود دارد که نیاز دارد در قالب دستورالعمل های مدون، نظام مند شود و این موضوع مورد مطالبه مدیران مجموعه نیز بود و این دستورالعمل ها اعم از دستورالعمل‌ های جذب نیرو، تهیه گزارش ها، انتشار گزارش ها و نظایر آن ها در حال تدوین است.

نگاهداری با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش های مجلس ظرفیت بالای نیروی انسانی و کارشناسی مجلس است، گفت: اولویت ما بهره مندی بیشتر از بدنه اصیل مرکز پژوهش‌ها است این مرکز در سال های گذشته نیروهای خوبی جذب کرده و اعتقاد دارم بزرگ ترین سرمایه مرکز، سرمایه انسانی خوبی است که در آن وجود دارد و در این زمینه 3 رویکرد درون گرایی، برون زایی و برون نگری را دنبال می کنیم و سعی می کنیم اگر در داخل نیروهای متخصصی وجود دارند حداکثر استفاده را از آن ها بکنیم.

وی ادامه داد: برون زایی به این مفهوم که در چند ماه گذشته شاهد این بودیم که وزرا، مدیرکل ها، معاونان و بدنه دولت از نیروهای توانمند مرکز انتخاب شدند البته ما از این رویه استقبال نمی کنیم ولی مانع هم نمی شویم و نیروهای مرکز ظرفیتهای کشور هستند و در کنار این موضوع برون نگری را نیز به این معنی که از فارغ التحصیلان نخبه که در راستای نیاز مرکز هستند و سوابقی دارند و ما در مرکز نظایر آن ها را نداریم نیز استفاده کنیم و جذب کرده و از آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس مرکز پژوهش ها خاطرنشان کرد: ما نیروهای ارزشی که دل در گرو انقلاب و ولایت دارند و دلسوز مردم و کشور هستند، مورد توجه قرار می‌دهیم و خاک کفش آنها را سرمه چشم می‌کنیم و حتما از تمام ظرفیت‌های آنها استفاده می‌کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی 166 طرح و لایحه به مرکز پژوهش‌ها ارسال شده و 843 نشست تخصصی درون مرکزی و 604 جلسه در کمیسیون ها با حضور همکاران و کارشناسان مرکز پژوهش ها تشکیل شده است و تمرکز ما روی کارنامه و اجرا بوده است تا برنامه های کمتر اجرا شده البته با وجود محدودیت‌های مالی و عدم تخصیص کامل اعتبارات پیش بینی شده به مرکز از سوی سازمان برنامه و بودجه، با مشکلات اعتباری مختلفی مواجه هستیم به نحوی که تنها 30 درصد اعتبارات پیش بینی شده به مرکز پژوهش ها تخصیص یافته و در حالی که قول مساعدی برای اختصاص کامل دریافت کرده ایم هنوز در اجرا شاهد حل این مسئله نبوده‌ایم./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها