امیرعبداللهیان: آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان یک ضرورت است

کد خبر: 1117359

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیشنهادات ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی از جمله تشکیل صندوقی نزد این سازمان برای کمک به مردم افغانستان گفت: امیدوارم در آینده نزدیک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود.

امیرعبداللهیان: آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان یک ضرورت است

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد امروز (یکشنبه) در رأس هیأتی سیاسی به منظور شرکت در هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان وارد اسلام آباد شد، در این نشست شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی پس از شرکت و سخنرانی در این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز در موضوع افغانستان، جمهوری اسلامی ایران چند پیشنهاد داشت که مهمترین پیشنهاد ایران این است که صندوقی نزد سازمان همکاری اسلامی ایجاد شود و همه کشورهای اسلامی در حمایت از مردم افغانستان و ارسال کمک‌های انساندوستانه به این کشور سهیم شوند.

وزیر خارجه بیان کرد: در قطعنامه پایانی قرار است این ایده به عنوان ابتکار عمل سازمان همکاری اسلامی مورد تایید و تصویب کشورها قرار بگیرد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: در عین حال مسئله تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان در متن سخنرانی مورد تأکید قرار گرفت.

وی با بیان این‌که وزیر خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان در حاشیه کنفرانس فعلی در اسلام آباد حضور دارد، ولی چون نمی‌تواند دولت فراگیر را در افغانستان نمایندگی کند عملا کرسی افغانستان در نشست سازمان همکاری اسلامی خالی بود و فقط پرچم افغانستان نصب شده بود، اظهار داشت: من در سخنرانی خود ابراز امیدواری کردم که در آینده نزدیک دولت فراگیر و شامل در افغانستان تشکیل شود تا نماینده این دولت فراگیر بتواند در نشست بعدی سازمان همکاری اسلامی حضور یابد و دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و دیدار خیلی خوبی که با آقای عمران خان داشتیم از جمله برنامه‌هایی بود که داشتیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در ادامه نیز با یکی از مقامات ارشد و عالیرتبه پاکستان دیدار خواهم داشت.

به گزارش فارس، وزیر خارجه در نشست امروز در اسلام آباد چهار پیشنهاد را برای کمک به مردم افغانستان به شرح زیر ارائه کرد:

نخست، کشورهای اسلامی، هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنند.

دوم، مردم افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند. تشکیل صندوق مالی بین کشورهای اسلامی برای این هدف ضروری است.

سوم، آزادسازی دارایی‌های مالی افغانستان یک ضرورت است.

چهارم، بی تردید دول عضو سازمان ملل متحد و دبیرکل آن می‌توانند نقش مهمی در کمک به تشکیل دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان ایفا کنند و مانع  از بروز یک فاجعه انسانی جدید شوند./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها