آمریکا: از مذاکره ایران-عربستان استقبال می‌کنیم/آماده لغو همه تحریم های مغایر برجام هستیم

کد خبر: 1117719

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی به از بین رفتن تنش‌ها منجر شود.

آمریکا: از مذاکره ایران-عربستان استقبال می‌کنیم/آماده لغو همه تحریم های مغایر برجام هستیم

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد این گفت‌وگوها به از بین رفتن تنش‌ها شود.

ند پرایس در نشست خبری روزانه در جمع خبرنگاران گفت: «ما از گفت‌وگوهای مستقیم بین عربستان سعودی و ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم این گفت‌وگوها به از بین رفتن تنش‌ها کمک کند. هر دو کشور، نقش می‌توانند سازنده بالقوه‌ای در کمک به تضمین امنیت منطقه داشته باشند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش به توضیح درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پرداخت و گفت که برخی پیشرفت‌ها در این مذاکرات حاصل شده است.

ند پرایس گفت: «پیشرفت‌هایی در جدیدترین بخش از دور دوم [گفت‌وگوها] بودیم. ما شاهد صدور اعلانیه‌ای از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای توافق بر سر بازگرداندن شفافیت به برنامه نظارتی آژانس در ایران از طریق نصب مجدد دوربین‌ها در کرج بودیم. این قدم مهمی هست و قدم مبارکی هم هست. اما یکبار دیگر باید گفت ما در این مورد هوشیار هستیم، چون این رویدادی است که اصلاً از ابتدا نمی‌بایست به یک امر ضروری تبدیل می‌شد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «دومین حوزه‌ای که از همکارم شنیدید در آن پیشرفت‌هایی حاصل شده این است که ما اکنون به تفاهم مشترکی رسیده‌ایم مبنی بر اینکه کدام متن مبنای مذاکره بر سر مسائل هسته‌ای خواهد بود. همان‌طور که همکارم گفت ما هنوز به متن نرسیده‌ایم ولی چارچوب یا دستورکاری برای رایزنی بر سر آن متن داریم.»

او اضافه کرد: «اگر سرعت دیپلماسی در یک سو بسیار عقب‌تر از سرعت دیپلماسی در سوی دیگر باشد، برجام همان‌طور که از تروئیکای اروپا شنیدید به یک پوسته خالی تبدیل خواهد شد. همان‌طور که از همکارم شنیدید جسدی خواهد بود که قابل احیا نیست.»

ند پرایس گفت: «البته ما نمی‌خواهیم شاهد پیش آمدن هیچ یک از این رویدادها باشیم. کماکان معتقدیم که فرصتی پیش روی ماست که از طریق آن بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام، بهترین گزینه برای ما بهترین گزینه برای سایر اعضای ۱+۵ و بهترین گزینه برای جامعه بین‌المللی است، زیرا این توافق هنوز می‌تواند به نیاز ما مبنی بر جلوگیری از دستیابی همیشگی ایران به سلاح هسته‌ای پاسخ دهد.»

وی گفت: «این مورد تماماً مثبت است. تماماً خوب است، اما از بسیاری جهات، این اتفاق ما را تنها به نقطه‌ای می‌رساند که در ژوئن در آن قرار داشتیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه، در اظهاراتی آمیخته به ادعا گفت که آمریکا نمی‌تواند وضعیتی را بپذیرد که ایران همزمان با سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود، «مذاکرات را کش بدهد.»

او در ادامه تصریح کرد: «چیزی که تیم ما در وین تا قبل از معوق شدن گفت‌وگوها در اواخر هفته گذشته تجربه کرد، پیشرفت در گفت‌وگوها بود اما سرعت این پیشرفت برای رساندن ما به جایی که بخواهیم از برجام به عنوان وسیله‌ای برای حرکت رو به جلو استفاده کنیم نبود.»

این اظهارات در حالی صادر شده که دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین عصر جمعه به پایان رسید. در پایان این دور از گفت‌وگوها اصلاحات و دیدگاه‌های ایران در ۲ سند ارائه‌شده مورد پذیرش قرار گرفت و براساس اعلام «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران این ۲ سند مبنای مذاکرات آتی خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

دولت جو بایدن به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا پس از خروج از برجام علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده اما از انجام اقدامات لازم برای عقب‌گرد از آن مسیر خودداری کرده است.

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در دورهای گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌دهد

.منبع:فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها