فرهنگی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

حذف ارز ترجیحی و زیان قشر آسیب پذیر

کد خبر: 1117798

فرهنگی با حذف ارز 4200 تومانی موافق نیست و می‌گوید: این بحث‌ها یک وجه تبلیغاتی فریبنده دارد اما در عمل اتفاقی که می‌افتد به ضرر قشر پایین جامعه خواهد بود.

حذف ارز ترجیحی و زیان قشر آسیب پذیر

 

گروه سیاست سایت فردا - موضوع حذف احتمالی ارز ترجیحی با همان ارز 4200 تومانی این روزها و به خصوص بعد از اعلام خبر افزایش یارانه‌ها در سرخط اخبار است. مزایا و معایت این اقدام مدام از سوی کارشناسان بررسی می‌شود و تقریبا همه اتفاق نظر دارند که حذف زمینه‌های رانت که در پی ارائه این ارز ایجاد شده، لازم است. در مقابل اما نگرانی‌هایی درباره تبعات تورمی آن و حتی تبعات سیاسی و اجتماعی آن وجود دارد. تاکید می شود که باید به فکر دهک های پایین بود اما با این حال نمی‌توان اطمینان داشت که افزایش یارانه نقدی موجب مهار تورم احتمالی شود. از همین رو هم مجلس شورای اسلامی به دو فوریت لایحه دولت در این باره رای نداد تا در فرصت بهتری به صورت دقیق تر و جدی تر به این موضوع پرداخته و تصمیم کارشناسی شده تری اتخاذ شود. 

محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون برنامه و بودجه از جمله مخالفان این اقدام است و در گفت‌وگوی با «فردا» درباره اینکه مزیت و فایده حذف ارز 4200 تومانی برای مردم و دولت چیست؟ توضیح داد: «دولت با حذف این ارز از انواع و اقسام هزینه‌ها رها شده و ضرورت نظارت‌هایش نیز ازبین خواهد رفت. با این حال تنها جایگزینی که برای کمک به مردمی که متاثر از این تصمیم می‌شوند، در نظر گرفته شده، کمک نقدی است.»

او کمک‌های غیرنقدی و ارائه سبدهای کالایی را راه مناسب‌تری دانسته و می‌گوید: «همه مردم در جامعه نیاز به موارد پروتئینی مثل گوشت، مرغ و … دارند و ما ملزم به تامین و سهمیه‌بندی آن با ابزارهای جدید الکترونیک و شبکه توزیع که به حد کافی وجود دارد، هستیم اما ظاهرا علاقه‌ای در دولت به این روش نیست و فقط به تامین مالی، آن هم به صورت محدود و برای طبقات معین می‌اندیشند. درحالی که همه یارانه بگیران به نوعی نیاز به این اقلام دارند.»

این نماینده مجلس معتقد است که مردم از این تصمیم و اقدام آسیب خواهند دید و تاکید می‌کند که نیاز به بررسی‌های جدی در این رابطه وجود دارد. 

وی همچنین درباره رویکرد مجلس و احتمال همراهی با دولت در این زمینه گفت: «قبلا به صورت دوفوریتی یک لایحه داده بودند که مجلس مخالفت کرد. باید دید که در بودجه چه اقدامی می‌کنند.»

به گفته او «این بحث‌ها یک وجه تبلیغاتی فریبنده دارد اما در عمل اتفاقی که می‌افتد به ضرر قشر پایین جامعه خواهد بود.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها