«فردا» گزارش می‌دهد

سرنوشت طرح صیانت چیست؟

کد خبر: 1118184

یک عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت گفته اگر برخی که اصرار دارند با عجله این طرح را به نتیجه برسانند، اجازه دهند می‌توان بررسی‌های دقیق‌تری انجام داد و ایرادات را رفع کرد.

سرنوشت طرح صیانت چیست؟

 

گروه سیاست سایت فردا - طرح صیانت از کاربران فضای مجازی را باید یکی از پرخبر و جنجالی‌ترین موضوعات مورد توجه مجلس دانست. طرحی که از همان ابتدای کار علی‌رغم توضیحاتی که ارائه شده و تاکید داشت بنای محدودیت و فیلترینگ نیست، حاشیه‌ساز شد. ایرادات وارد به طرح اما سبب شد که برخی در مجلس از جمله محمدباقر قالیباف رئیس مجلس طی رایزنی‌هایی خواستار بررسی دقیق‌تر و سرفرصت‌تر مساله شوند. در این بین نامه‌ای هم از سوی دولت آمد و نهایتا کار به مرکز پژوهش‌های مجلس سپرده شد تا بررسی‌های کارشناسی را انجام دهد. 

از مهلت 10 روزه‌ای که مرکز پژوهش‌ها داشت، 10 روز دیگر هم گذاشت تا بالاخره دیروز خبر رسید که این مرکز ایرادات مورد نظر خود را اعلام کرده است. بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌ها در نامه‌ای به رضا تقی‌پور رئیس کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت، ضمن اعلام «ایرادهای جدی» وارد بر این طرح، خواستار تمدید مهلت رسیدگی‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌ها نیز شد.

توجه رسانه‌ها به این موضوع اما نکته قابل توجهی بود. روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز از این رویکرد مرکز پژوهش‌ها استقبال کرده و با یک حالت «ما از اول گفته بودیم» ایرادات مورد اشاره مرکز پژوهش‌ها را برشمرده‌اند، درحالی که در نامه بازوی کارشناسی مجلس به محاسن طرح نیز اشاره شده است. 

به هرحال نامه اخیر سبب شده که موضوع طرح صیانت یک بار دیگر مورد توجه قرار گرفته و به سرخط اخبار برگردد. مثلا غلامرضا نوری‌قزلجه عضو کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت در این رابطه به کانال تلگرامی «عصر ما» گفته: «همان‌طور که از چندماه پیش گفته‌ام، بخش‌های بسیاری از این طرح با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد و همچنین برخی سازوکارهای کنونی در بحث مدیریت فضای مجازی را به هم زده و در عین حال کار دولت و بخش خصوصی را در این مسیر مختل می‌کند. همچنین کسب‌وکارهایی که در این حوزه شکل گرفته، با چالش جدی روبرو کرده و در عین حال مشکلاتی را در آینده برای فعالیت در فضای مجازی ایجاد می‌کند.»

او همچنین با اشاره به مسائلی که در این طرح در ارتباط با مسدودسازی و محدودسازی فضای مجازی و اختلال در فعالیت شبکه‌های اجتماعی مطرح است، می‌گوید: «خوشبختانه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تمامی ایرادهایی که پیش‌تر نیز عنوان می‌شد، اشاره کرده و در نامه‌ای که به‌طور رسمی به این منظور تدوین کرد، بر این ایرادهای متعدد در طرح صیانت انگشت گذاشته و بر این اساس خواهان وقت بیشتر برای بررسی دقیق‌تر و موشکافی بیشتر شده است.» 

وی درباره سرنوشت طرح صیانت، باتوجه به آن‌چه ازسوی مرکز پژوهش‌ها اعلام شد، گفته است: «درحال حاضر لازم است زمان بیشتری برای بررسی دقیق‌تر به این بحث اختصاص یابد .اگر چند عضو کمیسیون مشترک که اصرار خاصی به تعیین‌تکلیف فوری این طرح داشته و می‌خواهند با عجله کار را تمام کنند، بپذیرند که زمان کافی در اختیار مرکز پژوهش‌ها قرار گیرد، می‌توان ازطریق همین ساختار کمیسیون مشترک و مجلس نیز به نتیجه منطقی و پخته دست پیدا کرد اما در غیر این صورت، اگر همچنان بخواهند با تعجیل کار را صرفاً به اتمام برسانند، قاعدتاً به نتیجه نخواهیم رسید.» 

این نماینده عضو کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت می‌گوید: «درواقع اگر بررسی طرح را به همین شکل به مرحله رای‌گیری برسانیم، قاعدتاً کلیات با رای منفی اکثریت اعضای کمیسیون مواجه شده و در آن صورت، به‌موجب آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح از دستورکار خارج می‌شود.» 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها