نماینده مجلس: کاری که اصلاح‌طلبان با اعتماد عمومی مردم کردند چنگیزخان مغول نکرد

کد خبر: 1118360

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شفافیت نباید فقط محدود به مجلس باشد، گفت: اگر موضوعی به صلاح جامعه بود، نماینده مجلس حتی اگر قضاوت مقطعی مردم نسبت به او منفی شود مصلحت جامعه را بر قضاوت مقطعی مقدم بداند.

نماینده مجلس: کاری که اصلاح‌طلبان با اعتماد عمومی مردم کردند چنگیزخان مغول نکرد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شفافیت نباید فقط محدود به مجلس باشد، گفت: اگر موضوعی به صلاح جامعه بود، نماینده مجلس حتی اگر قضاوت مقطعی مردم نسبت به او منفی شود مصلحت جامعه را بر قضاوت مقطعی مقدم بداند.

«معین‌الدین سعیدی»   روز جمعه ، شفافیت آرای نمایندگان را مطالبه بحقی عنوان کرد و گفت: در بسیاری از پارلمان‌های جهان شفافیت آرای نمایندگان وجود دارد. علاوه بر شفافیت آرا، باید شفافیت اموال هم پیگیری شود تا منابع مالی مسوولان مشخص شود.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرح شفافیت نباید محدود به مجلس شود، گفت: در بحث شفافیت برخی ملاحظات هم وجود دارد و نماینده مردم باید چنین شجاعتی را داشته باشد که اگر موضوعی را به صلاح جامعه دید و لو اینکه قضاوت مقطعی مردم نسبت به او منفی شود، مصلحت جامعه را مقدم بر قضاوت مقطعی مردم بداند.

وی در مورد هماهنگی میان دولت و مجلس، گفت: هماهنگی و همدلی میان مجلس یازدهم و دولت سیزدهم وجود دارد ولی این وضعیت باید بهتر شود. اینکه همه وزرای دولت رای اعتماد گرفتند که نشان‌دهنده هماهنگی دو قوه است. البته درباره وزیر آموزش و پرورش و اینکه دو نفر از گزینه‌های پیشنهادی رای اعتماد نیاوردند مجلس معتقد بود که با توجه به اهمیت آموزش و پرورش،  شخصیت‌های دیگری از جنس این وزارتخانه برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی شوند.

اصرار نمایندگان برای تعیین استاندار زیبا نیست

سعیدی درباره این موضوع که در انتخاب استانداران باید با نمایندگان مشورت شود، گفت: مردم از نمایندگان انتظار دارند که پاسخگوی همه موضوعات حوزه انتخابیه خود باشند. اگر وزارت کشور جهت تعیین استانداران و فرمانداران حوزه انتخابیه مشورتی با مجمع نمایندگان آن استان داشته باشد این موضوع با هیچ کدام از اصول دموکراسی منافاتی ندارد. اما اینکه نماینده‌ای اصرار داشته باشند که فلان شخص استاندار باشد یا نباشد این به خودی خود زیبا نیست.

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم افزود: نمایندگان اشراف بیشتری به حوزه انتخابیه خود دارند و مشکلات استان خود را به خوبی می‌شناسند. بنابراین ایرادی ندارد که این تجربیات و شناخت از چالش‌های منطقه را در اختیار وزارت کشور قرار دهند.

مستقل هستم 

سعیدی در ادامه این گفت‌وگو، خود را مستقل معرفی کرد و گفت: از اصلاح‌طلبان انتقاد دارم. معتقدم کاری که اصلاح‌طلبان با اعتماد عمومی مردم حوزه انتخابیه ما کردند چنگیزخان مغول نکرد. اصلاح‌طلبان با ارتباطات مختلف همواره رای مردم استان سیستان و بلوچستان را به خودشان اختصاص دادند اما در عمل توجه خاصی به این مناطق نداشتند.

نباید تکانه‌های اقتصادی، معیشت مردم را دچار چالش کند

سعیدی درباره برنامه‌های دولت سیزدهم برای حل مشکلات کشور، گفت: دولت معتقد است که نباید اقتصاد و معیشت را به برجام گره بزنیم این حرف درستی است. باید بنیان‌های اقتصادی ما به گونه‌ای باشد که تکانه ‌های اقتصادی، معیشت مردم را دچار چالش نکند.

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم، افزود: در شرایط  جهانی اقتصاد، نمی‌توان جزیره‌ای عمل کرد و ما نیازمند داشتن ارتباطات حداکثری براساس سه اصل اساس عزت، حکمت و مصلحت مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم.  نمی‌توان گفت که تحریم‌ها در معیشت مردم اثری ندارد اما این انتظار وجود دارد که با داشتن روابط صحیح با کشورهای جهان به جز رژیم اشغالگر قدس، توسعه اقتصادی داشته باشیم.

طرف غربی در مذاکرات برجامی اصول دیپلماسی را زیر سوال برد

سعیدی با اشاره به مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، یادآور شد: طرف مقابل یکسویه از مذاکرات خارج شده و زیر میز مذاکرات زده است. بنابراین توپ در زمین طرف غربی است باید نشان دهد که تا چه اندازه به تعهدات خود پایبند است.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با ابراز امیدواری از نتیجه بخش بودن مذاکرات ایران و ۱+۴ گفت: انتظار می‌رود این توافق با حفظ حقوق ملت ایران انجام شود و باید ساز و کاری اندیشیده شود که طرف مقابل چون گذشته از چارچوب خارج نشود. ما به تمام تعهدات خود عمل کردیم اما از مزایای آن بی‌بهره شدیم و کسی که اصول دیپلماسی را در این مذاکرات زیر سوال برد طرف غربی بود.

ظرفیت‌ها و موقعیت استراتژیک، بندر چابهار را به «هندوستان کوچک» تبدیل کرده است

سعیدی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره ظرفیتهای ملی و بین المللی چابهار  گفت: چابهار به لحاظ موقعیت سوق الجیشی فرصت‌های بی بدیلی دارد، اما در کنار این پتانسیل‌ها به دلیل توسعه نیافتگی تاریخی این منطقه از ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده نشده است.

نماینده مردم چابهار با اشاره به فرازی از بیانات رهبر انقلاب در مورد سواحل مکران که از آن به نام «گنج پنهان» یاد کرده‌اند، گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که در شاهراه کریدور بین المللی شرق به غرب و جنوب به شمال قرار دارد و نزدیکترین بندر به کشورهای محصور آسیای میانه و افغانستان است و به دلیل همین ظرفیت‌ها از بخشی از تحریم‌ها معاف شده بود.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های ترانزیتی و کشاورزی این منطقه و شرایط اقلیمی، بندر چابهار را به «هندوستان کوچک» تبدیل کرده است. این بندر از ظرفیت‌های گردشگری و صیادی خوبی برخوردار است به طوریکه  ۷۰ درصد ماهی تُن کشور از این بندر تامین می‌شود. اما در کنار همه این ظرفیت‌های بی بدیل فرهنگی و نیروی انسانی، شاخص‌های توسعه انسانی در سواحل مکران با محروم‌ترین نقاط کشور فاصله دارد.

ساماندهی حاشیه نشینان چابهار در دستور کار دولت قرار می‌گیرد

سعیدی با اشاره به سفر استانی رییس جمهور به سیستان و بلوچستان، گفت: باید از نوع نگاه آیت‌الله سید ابراهیم رییسی به این منطقه تشکر کرد. حضور در جمع مردم و رصد مشکلات و چالش‌های این منطقه پدیده مبارکی است. شاخص‌ترین مباحثی که در سفر رییس جمهور مطرح شد مساله ساماندهی حاشیه‌نشین‌های چابهار بود که رییس جمهور با حضور در میان آنها قول داد که در اسرع وقت مشکلات آنها را پیگیری و حل کند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پدیده حاشیه نشینی به لحاظ سرعت رشد و الگوی زیست، پدیده بین‌المللی است. رییس‌جمهور برای حل این مشکل به تدبیر شایسته‌ای نیاز دارد. نباید افرادی را که عناوین مختلفی در شرایط فقر زندگی می‌کنند را نادیده بگیریم، زیرا انقلاب ما، انقلاب مستضعفین است.

سعیدی اضافه کرد: رییس جمهور در این سفر دستور دادند تا ساخت دانشگاه علوم پزشکی چابهار را در دستور کار قرار گیرد، زیرا از لحاظ شاخص‌های توسعه سلامت، چابهار پایین‌ترین رتبه کشور را دارد و تنها راه رشد این حوزه که کارشناسان بر آن تاکید دارند تاسیس دانشگاه علوم پزشکی در این منطقه است.

وی با اشاره به مشکلات آب شرب منطقه سیستان و بلوچستان، گفت: پهنه سواحل مکران و ۶ شهرستانی که افتخار نمایندگی آنها را دارم پایین‌ترین شاخص دسترسی به آب شرب در کشور را دارد و این شاخص زمانی که شروع به کار کردم ۱۸ درصد بود و ۸۲ درصد مردم به شکل سقایی آبرسانی می‌شدند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم اضافه کرد: سهمیه‌بندی آب شرب در شهر چابهار نگران کننده است و این وضعیت در شان این مردم و کشور نیست. در حوزه انتخابیه من شهر ۶ هزار نفری داریم که هنوز  در آن شهر یک متر لوله‌گذاری آب نشده است. با طرح  مساله کمبود آب شرب و رسانه ای شدن آن، وزارت نیرو و خیرین و همچنین با حمایت گروه‌های جهادی موضوع کمبود آب منطقه در دستور کار قرار گرفت.

مصرف نهاده‌های دامی کشور ۱۹ میلیون تُن است

سعیدی درباره مشکلات حوزه نهاده‌های دامی گفت: سالیانه ۱۹ میلیون تن مصرف نهاده‌های دامی کشور است و شرایط کشور به لحاظ ظرفیت‌های اقلیمی به گونه‌ای است که به جای کشت برنج که آب زیادی مصرف می‌کند می‌توانیم با کشت جو، گندم و ذرت کار نیازهای کشور را فراهم کنیم، اما متاسفانه به این ظرفیت توجه نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد خودکفایی کالاهای اساسی، افزود: با اتکا به ظرفیت‌های داخلی می‌توان ۶۵ درصد از ۱۹ میلیون تن مصرف داخلی نهاده‌های کشور را تولید کنیم.

سعیدی با بیان اینکه در بحث تولید نهاده‌های دامی نوعی ناهماهنگی میان دستگاهها وجود دارد، گفت:  در این زمینه بسیاری از اختیارات وزرات کشاورزی به وزرات صمت داده شده بود که از تیرماه سال گذشته این اختیارات به وزرات جهاد برگشت. همچنین نوعی ناهماهنگی در بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز  ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های دامی وجود دارد.

وی تصریح کرد: رسوب نهاده‌های دامی در گمرکات کشور از دیگر مشکلات این حوزه است که کمیسیون کشاورزی پیگیری‌های خوبی را در این زمینه انجام داده است و نهاده‌های دامی که در بنادر بودند ترخیص شدند اما وزرات جهاد کشاورزی باید تدبیر بایسته‌ای در این زمینه انجام دهد و همچنین نقایص سامانه‌  «بازارگاه» این وزراتخانه برای توزیع نهاده‌های دامی را برطرف کند.

تاکید دولت سیزدهم رونق بازارچه های مرزی است

سعیدی با اشاره به مواضع سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت:رویکرد دولت آیت الله رییسی در روابط بین‌المللی توجه به کشورهای همسایه است باید نوع رابطه براساس منافع دو طرف باشد. در شرایط تحریم، مبادلات تجاری با کشورهای همسایه چون پاکستان می‌تواند مفید باشد چون عمده کار ما در این حوزه صادرات است و ارتباطات اجتماعی هم ظرفیت‌های بی بدیلی  در این منطقه به وجود آورده است.

وی با اشاره به بازارچه های مرزی گفت: حوزه بازارهای محلی در این منطقه می‌تواند تاثیر گذار باشد. تاکید دولت سیزدهم هم رونق بازارچه‌های مرزی است که می‌تواند در توسعه مبادلات تجاری موثر باشد و دولت هم اقدام قابل توجه‌ای در حوزه ایجاد زیر ساخت‌ها در این منطقه انجام داده است.

سرمایه گذاری هند در توسعه بندر چابهار کمتر از ۳۰ میلیون دلار بوده است

سعیدی با اشاره به سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار، گفت: قرار بود هند ۵۰۰ میلیون دلار در زیرساخت‌های بندری چابهار سرمایه گذاری کند اما آنچه عملا اتفاق افتاده کمتر از ۳۰ میلیون دلار بوده است.  چابهار برای دسترسی به افغانستان از تحریم‌ها مستثنی شد و طرف هندی نمی‌تواند موضوع تحریم  را بهانه کند. در کل تاکنون عزم راسخی از طرف هندی ندیدیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: معتقدم برای رسیدن به رشد اقتصادی معقول باید سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق بیفتند، البته اگر کشورهای چون چین و هند عزم راسخی در این زمینه داشته باشند باید از آن استقبال کرد.

وی اضافه کرد: عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و هند هستم و سعی می‌کنم این موضوعات را پیگیری می‌کنم. توقع داریم هند در تعهدات خود برای  سرمایه گذاری در چابهار اقدامات بیشتری انجام دهد و پیگیری‌های متعددی در این زمینه انجام داده‌ام اما این پیگیریها هنوز منجر به نتیجه مشخص نشده است و همچنان هم برای جذب سرمایه گذار خارجی در این منطقه تلاش می کنیم.  /ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها