«فردا» گزارش می‌دهد

ناگفته‌های سردار کوثری

کد خبر: 1118456

سردار کوثری در گفت‌وگویی مفصل به سوالاتی پیرامون موضوعات مختلف پاسخ داده است، از اعتراضات مشهد در سال 96 که معتقد است مردمی بود گرفته تا نامه سپاه به روحانی درباره گرانی بنزین که ثابت می‌کند قبل از جمعه خبردار بود و دلیل اختلاف فردوسی‌پور با صداو سیما.

ناگفته‌های سردار کوثری

گروه سیاست سایت فردا - سردار اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی با «انصاف نیوز» به موضوعات مختلف پرداخته است.

او در این مصاحبه به سوالاتی پیرامون موضوعات مختلف پاسخ داده است، از  اعتراضات مشهد در سال 96 که معتقد است مردمی بود گرفته تا نامه سپاه به روحانی درباره گرانی بنزین که ثابت می‌کند قبل از جمعه خبردار بود و دلیل اختلاف فردوسی‌پور با صداو سیما.

کوثری درباره وقایع آبان 98 گفته است: «سال ۹۸ که رخدادها از بحث بنزین شروع شد، آقای سلامی روز یکشنبه که در دبیرخانه شورای امنیت ملی جلسه بود، از جلسه که بیرون آمد به من زنگ زد و گفت که اینها به نتیجه رسیده‌اند که شب جمعه همه باید آماده باشند که این طرح پیاده شود. این شد که ما حتی اقدامات خود را آغاز کردیم. ناجا در درجه اول گفت من ۱۰-۱۵ نفر می‌گذارم در پمپ بنزین‌ها، هر کسی می‌خواهد بنزین بزند هم بیاید و منظم بنزین بزند. بعد آقای روحانی می‌گوید که «من اصلا مطلع نبودم!»؛ حالا مثلا از یک‌ ماه و خرده‌ای قبل از این ماجراها، سپاه کتبا به آقای روحانی نامه نوشته بود که «اگر می‌خواهی این کار را انجام دهی ما قبول نداریم، مگر که مردم را توجیه کنید».

او درباره اعتراضات سال 96 در مشهد نیز گفته: «برخی می‌گویند سپاه این کار را کرده است و مردم را جمع کرده است، اما اینگونه نبود و خود مردم بودند. مردم خودشان حرکت کردند. اصلا اینچنین نبوده که آقای علم الهدی مثلا بگوید که بروید این کار را بکنید. نه! شاید برخی افراد هم دور و بر ایشان باشند. در نهایت مملکت ما این نیست که بگوییم «مردم را رها کن!» مردم همیشه نقش اساسی داشته‌اند.»

یکی دیگر از موضوعاتی که در این مصاحبه از او سوال شده نحوه اطلاع‌رسانی درباره ماجرای هواپیمای اوکراینی در سال ۹۸ است و کوثری گفته: «بلافاصله بچه‌ها به من اطلاع دادند که چنین اتفاقی افتاده است. ما گفتیم منطقه را خصوصا نیروی انتظامی پوشش داد که اشخاص دیگری نیایند تا متخصصین بتوانند تحقیق کنند چه رخ داده است. فکر می‌کنم آن موقع مسئولیتی هم داشتم. بعد از نماز بود که بچه‌ها خبر دادند این اتفاق افتاده است و من هم همان موقع اعلام کردم که چنین اتفاقی رخ داده است. الان که چیزی را در این عالم نمی‌شود پنهان کرد که مثلا کسی بگوید «فلان چیز را نگوییم»؛ اینگونه نیست. اما اینکه تامل کردند تا اصلا ببینند چه هست و چه نیست تا خبر را درست و دقیق بدهند، باعث شد این مسئله کمی با تاخیر اطلاع‌رسانی شود.»

این نماینده مجلس در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره حصر گفته: «الان حصر نیستند. دارند زندگی‌شان را می‌کنند و خیلی هم خوب دارند کارهایشان را می‌کنند؛ اما فعالیت سیاسی ندارند. منع شده‌اند. بالاخره قانون است. اگر همان شورای عالی امنیت ملی بیاید و هر تصمیمی بگیرد، همه باید تابع باشیم. این تصمیم آنجا گرفته شده است. ما اگر تابع قانون باشیم آن وقت خیلی چیزها درست می‌شود و خیلی از مسائل حل می‌شود و باعث می‌شود راحت‌تر جلو برود».

از دیگر موضوعاتی که از او سوال شده میزان حقوق و درآمد نمایندگان مجلس است که کوثری جواب داده: « یا ۱۶ تومان است و یا ۱۸ تومان. اما اینکه بخواهد حاشیه داشته باشد، آن حاشیه‌اش ملاک نیست. بالاخره شما هم در خانه‌ای که هستید بالاخره عیدی به بچه می‌دهید، اینجا هم شاید چنین کاری بکنند. یا مثلا اگر ماشین اینجا را استفاده کنید یا نکنید، آن حاشیه که می‌گویید همین‌هاست. اما حقوق مشخص است و چیز پنهانی نیست.»

یکی از بحث‌های قابل توجه در این مصاحبه موضوع اختلاف فردوسی‌پور و صداوسیما است که کوثری گفته: «خیلی اطلاعی ندارم که واردش شوم. اما هر مسئولی خودش می‌داند و یک تشخیصی دارد و باید از همان کسی سوال بپرسید که مسئولیت را پذیرفته است.» او در واکنش به اینکه «ادعایی شده بود مبنی براینکه فردوسی پور با نظر رهبری کنار گذاشته شده است» نیز گفته: «نه، اصلا؛ ایشان حتی در دولت هم دخالتی نمی‌کنند، دولت را که خودشان حکم رئیس جمهور را می‌دهند. یا در مسائل حقوقی اگر هم بخواهند اظهار نظری کنند خیلی علنی این کار را می‌کنند. مثلا گفتند آقای مشایی را نگذارید. رهبری ابایی ندارند.»


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها