چین: دوران اشغال کشورها با توپ گذشته است/آمریکا مقصر بحران هسته‌ای ایران است

کد خبر: 1118906

مایلم تکرار کنم که آمریکا به عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران باید سیاست اشتباه فشار حداکثری علیه این کشور را تغییر دهد.

چین: دوران اشغال کشورها با توپ گذشته است/آمریکا مقصر بحران هسته‌ای ایران است

یک دیپلمات ارشد چینی روز یکشنبه در مصاحبه با یکی از رسانه‌های این کشور برنقش سازنده پکن در امور مهم و حساس جهان در برهه کنونی از جمله موضوع هسته‌ای ایران و  شکست سلطه آمریکا به ویژه با خروج از افغانستان اشاره کرد.

«لی یوچنگ» معاون وزارت خارجه چین در مصاحبه با شبکه خبری «سی جی تی ان» گفت، ما نقش منحصر بفرد و سازنده‌ای را در موضوعات مهم مانند افغانستان، موضوع هسته‌ای ایران و موضوع هسته‌ای در شبه جزیره کره ایفا می‌کنیم تا از صلح و ثبات منطقه‌ای محافظت کنیم.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین  نیز روز جمعه  در نشست خبری ، در واکنش به اعلام تاریخ دور جدید مذاکرات در وین گفت، چین از دور هشتم مذاکرات در وین در خصوص ازسرگیری پایبندی به برجام استقبال می‌کند.

وی افزود: «امیدواریم همه طرف‌ها نگرشی جدی اتخاذ و بر مسائل باقی‌مانده تمرکز کنند و به پیش بردن مذاکرات برای به دست آمدن نتایج سریع ادامه دهند.»

این دیپلمات چینی تاکید کرد: «مایلم تکرار کنم که آمریکا به عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران باید سیاست اشتباه فشار حداکثری علیه این کشور را تغییر دهد و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و دست‌درازی‌های قضایی علیه طرف‌های ثالث را بردارد. بر این اساس ایران باید پایبندی کامل خود را از سر بگیرد. چین به ایفای نقش فعال و سازنده ادامه خواهد داد و با همه طرف‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر درست در زودترین زمان ادامه خواهد داد. در این حین، ما قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود محافظت خواهیم کرد.»

به گزارش شبکه خبری سی‌جی‌تی‌ان، معاون وزارت خارجه چین  در زمینه حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان و عقب نشینی از این کشور گفت، آنچه در افغانستان اتفاق افتاد مظهر تغییراتی است که هر قرن یک بار در سراسر جهان رخ می‌دهد. ایالات متحده یک کشور بزرگ و قدرتمند، در حالی که افغانستان یک کشور جنگ زده، فقیر و ضعیف است. اما همه به وضوح می‌بینند که چگونه ایالات متحده پس از پرداخت بهای گزاف، افغانستان را با وحشت ترک کرد.

وی ادامه داد، همانطور که قبلاً گفتیم، روزهایی که یک کشور، تنها به چند توپ مسلح می‌شد، می‌توانست کشور دیگری را اشغال کند، گذشته است. جنگ افغانستان یک بار دیگر نشان داد که هژمونی هر چقدر هم که سلاح‌های پیشرفته ای در اختیار دارید، قابل حفظ نیست./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها