جواب سربالای ایران به درخواست عراق

کد خبر: 1119156

سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست خبری هفتگی خود در توضیح واکنش ایران به درخواست عراق برای مذاکره مستقیم ایران با آمریکا، پاسخ به این درخواست‌ها را منوط به دیدن «تغییر» در وضعیت دانست. او همچنین درباره پیگیری بدهی عراق به ایران، وضعیت گفت‌وگوهای وین و پیگیری دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی وزارت خارجه دولت سیزدهم توضیحاتی ارائه داد.

جواب سربالای ایران به درخواست عراق

سخنگوی وزارت خارجه دیروز در نشست خبری هفتگی خود در توضیح واکنش ایران به درخواست عراق برای مذاکره مستقیم ایران با آمریکا، پاسخ به این درخواست‌ها را منوط به دیدن «تغییر» در وضعیت دانست. او همچنین درباره پیگیری بدهی عراق به ایران، وضعیت گفت‌وگوهای وین و پیگیری دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی وزارت خارجه دولت سیزدهم توضیحاتی ارائه داد. در این نشست، خطیب‌زاده درباره پاسخ ایران به تهدیدات اسرائیل گفت: «پاسخ تهدید نظامی رژیم غاصب، مانور پیامبر اکرم(ص) است». خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفت: «اخبار سفر رئیس‌جمهور را دفتر رئیس‌جمهور اعلام می‌کند. این برنامه در دستور کار است و زمان و جزئیات را دفتر رئیس‌جمهور اعلام می‌کند».

‌ پاسخ ایران به درخواست عراق درباره مذاکره با آمریکا

خطیب‌زاده درباره اظهارات وزیر خارجه عراق برای مذاکره مستقیم ایران و آمریکا گفت: «ما به حسن نیت برادران در عراق هیچ‌گاه شک نداشتیم. دوستان در عراق در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با حسن نیت و فعال و ابتکارات تلاش کردند، نقش سازنده‌ای داشتند و ما ارج گذاشتیم و استقبال کردیم». وی افزود: «وزیر خارجه عراق نظراتش را بیان کرد و در ملاقات با آقای امیرعبداللهیان در این خصوص صحبت‌هایی را داشت. جواب ایران همواره این بوده که باید تغییری ببینیم که پاسخی به این درخواست‌ها داشته باشیم. برای ما مهم تحقق منافع مردم ایران است و در وین بر اساس همین چارچوب با آمریکا به صورت غیرمستقیم در حال تبادل متون به صورت غیررسمی هستیم».

‌ در گفت‌وگوهای وین از موضوعات شکلی عبور کردیم

خطیب‌زاده درباره رویکرد دیگر طرف‌های گفت‌وگوهای برجام گفت: «در گفت‌وگوهای وین نگاهمان همواره رو به‌ جلو بوده است. توصیه ما این است که طرف‌ها با عزم رسیدن به توافق خوب به وین بیایند. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران تحمل‌ناپذیر است، این است که برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی تصور کنند وقت و انرژی جمع را با کمپین‌های ضد اطلاعاتی و اخبار تحریف‌شده تلف کنند یا به دنبال خواسته‌هایی فراتر از برجام باشند یا تصور کنند منافعی کمتر از آنچه در برجام است برای ایران قائل شوند». وی افزود: «در گفت‌وگوهای وین از موضوعات شکلی عبور کردیم و بعد از دور هفتم توانستیم به دو سند جدید برسیم. در واقع با گفت‌وگوهای فشرده انجام‌شده دو سند جدید در موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها داریم که رفع تحریم‌ها به‌طور خاص هدف مذاکره‌کنندگان خواهد بود».

‌ بیش از این نمی‌توانیم به تنهایی هزینه حفظ برجام را  بدهیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با رد توافق اقدام در مقابل اقدام، یعنی کاهش غنی‌سازی در مقابل رفع تحریم، گفت: «ما آمادگی داریم در یک توافق ابتدا مطمئن باشیم اقدامات انجام می‌شود؛ چون همه اقدامات جبرانی ایران در چارچوب پادمان و بر اساس نیازهای جمهوری اسلامی انجام می‌شود. ضمن اینکه قانون مجلس الزام‌آور است». وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با صبر راهبردی و به رغم همه فشارها و تحریم‌های ایالات متحده در چند سال اخیر به تنهایی سند برجام را زنده نگه داشت. جمهوری اسلامی ایران بیش از این نمی‌تواند به تنهایی هزینه حفظ برجام را بدهد و به مشارکت همه اعضای ۱+۴ نیاز است تا حیات برجام ادامه یابد».

‌ بسیاری از اعضای تیم مذاکره‌کننده در تیم قبلی هم بودند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عراقچی به تیم مذاکره‌کننده برمی‌گردد یا نه، گفت: «تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در وین یکی از ملی‌ترین تیم‌هاست که بسیاری از اعضای آن از قبل هم حضور داشتند». سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: «با همه اعضای این تیم مذاکره‌کننده در تهران مشورت‌ها انجام شد و همه هم در مذاکرات حاضر هستند تا در یک اجماع ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌ها بدون هیچ نگاه حزبی این توافق جلو برود و این یکی از نمونه‌های عالی حکمرانی در رابطه با برجام است».

‌ در موارد تسهیل اقتصادی چراغ خاموش عمل می‌کنیم

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به حضور رایزنان بازرگانی در سفارتخانه‌ها آیا اصلاح ساختار سفارتخانه‌ها و هماهنگی با وزارت صمت را خواهیم داشت، گفت: «با همین سفارتخانه‌ها و با همین کارشناسان اقتصادی که از طرف وزارت خارجه اعزام می‌شوند، دیپلماسی اقتصادی به رغم مضایق اتفاق افتاد». خطیب‌زاده ادامه داد: «آقای امیرعبداللهیان اعلام کردند که ۴۰ درصد پیگیری وزارت خارجه به دیپلماسی اقتصادی اختصاص پیدا خواهد کرد و در این چهار ماه سفارتخانه‌های ما تلاش بسیار کردند و منتظر معرفی رایزنان اقتصادی از وزارت صمت نماندند». سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: «به دلیل تحریم آمریکا، دولت در بسیاری از موارد تسهیل اقتصادی چراغ خاموش حرکت می‌کند. اگر رایزنان بازرگانی هم بیایند می‌توانند کمک مؤثری داشته باشند».

‌ پیگیری بدهی عراق در سفر حسین انجام شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا در جریان سفر وزیر خارجه عراق به تهران موضوع بازپرداخت بدهی این کشور به ایران مطالبه شده یا نه گفت: «بله. پیگیری مطالبات و بدهی‌ها انجام شد و دوستان ما در عراق صادقانه تلاش کردند تا در مسیر بازپرداخت بدهی‌ها همکاری کنند». سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت بدهی‌های عراق به ایران گفت: «یکی از موضوعات پرداخت بدهی‌هاست و دوستان در عراق صادقانه تلاش کردند در مسیر بازپرداخت بدهی‌ها همواره همکاری کنند و دوستان در عراق مشتریان خوبی بوده‌اند. در چهار ماه گذشته سفارتخانه‌های ما در موضوعاتی که احتیاجات مردم بوده تلاش‌های زیادی را صورت داده‌اند و وزارت خارجه با چراغ خاموش حرکت کرده است».

‌ موضوع مشمولین خارج از کشور در حال بررسی

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر خارجه در باکو برای ایرانیان خارج از کشور گفت: «مقدمات نخستین جلسه حضور شورای عالی ایرانیان را فراهم و طرح جامع ایرانیان خارج از کشور هم آماده شده تا با همکاری مجلس قانون خوبی برای حمایت و صیانت از ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم». وی اضافه کرد: «یکی از سرفصل‌های این طرح همین موضوع مشمولین است که در صورت مصوب‌شدن جزئیات آن را اطلاع‌رسانی می‌کنم».

‌ انتقال ایرلو  با تأخیر انجام شد

خطیب‌زاده درباره گلایه اخیر خود از عربستان به دلیل تأخیر در انتقال سفیر ایران در یمن به کشور گفت: «انتقال شهید ایرلو در چند مرحله اتفاق افتاد. ایشان جانباز شیمیایی بود و کرونا روی ایشان تأثیر بیشتری گذاشت و دومین دلیل هم این بود که به دلیل تحریم یمن، امکانات رسیدگی به وضعیت ایشان در این کشور مهیا نشد». سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «وقتی در دو روز اول متوجه شدیم و تلاش به انتقال کردیم ابتدا از دو کشور همسایه و دوست درخواست کمک کردیم که انجام نشد تا اینکه عراق ورود کرده و با ائتلاف سعودی هماهنگ و انتقال انجام شد، اما انتقال ایشان با چند روز تأخیر انجام شد».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها