انتقاد خضریان از بی‌توجهی وزیر سابق نفت به دور زدن تحریم‌ها

کد خبر: 1119193

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه کاهش خام‌فروشی نشد و وابسته ماندیم تا تحریم‌ها اثر کند و راهی جز بستن با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد.

انتقاد خضریان از  بی‌توجهی وزیر سابق نفت به دور زدن تحریم‌ها

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 7 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت و به عنوان نماینده تقاضاکنندگان اظهار داشت: موضوع اصلی اهمیت هیدروکربنی در پهنه منطقه‌ای و سیاست‌های غلط طی 8 سال گذشته بود.

وی افزود: واگذاری بلاوجه بسته‌های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی طبق تکالیف قانونی مجلس برای دولت باید انجام می‌شد که صورت نگرفت.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: ما نیازمند آن بودیم که استخراج از میادین مشترک با کشورهای اطراف در اولویت قرار گیرد اما سیاست‌گذاری‌های غلط زنگنه در وزارت نفت دولت قبل مانع این اقدام شد.

خضریان در ادامه به موضوع سهمیه‌بندی سوخت به عنوان یکی از دستاوردهای کشور در دولت نهم و دهم اشاره کرد و یادآور شد: در این موضوع مقدار مصرفی برای مردم تعیین شد که مانع برخی اتفاقات مانند قاچاق سوخت می‌شد اما در دولت قبل که رویای بستن با غرب را داشتند بدون توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کارت سوخت را از چرخه خارج کردند که نتیجه آن باعث شد زمانی راهی به جز بازگرداندن همان سهمیه‌ها بدون توضیح به افکار عمومی نداشته باشند که رئیس جمهور نیز مسئولیت آن را نپذیرفت.

وی گفت: در این شرایط رهبر معظم انقلاب بین بد و بدتر، بد را انتخاب کردند تا فتنه خاموش شود و نیروهای انقلابی نیز با اقدام خود مانع آشوب شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با انتقاد از پافشاری بر شیوه‌نامه دستوری O&M و عدم التزام شرایط آن و فلج شدن تولید که مبنایی نداشت از دیگر اقداماتی بود که در دولت قبل صورت گرفت.

خضریان اضافه کرد: موضوع دیگر بکارگیری و استخدام‌ها بی‌مبنا در وزارت وقت بود که بر این اساس اتفاقاتی افتاد که تغییر آن در دولت‌های بعد نیز ناممکن است، همچنین حذف غیرکارشناسانه چند هزار سمت در این وزارتخانه و نبود نیروهای کارشناس در حوزه گاز از دیگر اتفاقات نامطلوب در این وزارتخانه بود.

وی ادامه داد: در دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه کاهش خام‌فروشی دیده نشد و به این موضوع وابسته ماندیم تا تحریم‌ها اثر کند و راهی جز بستن با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد لذا در دوره زنگنه شاهد ایجاد پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌ها نبودیم و برای یک اقدام کوچک نیز سال‌ها معطلی صورت می‌گرفت.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با انتقاد از انعقاد قراردادهای نفتی سریع در وزارت نفت دولت سابق عنوان کرد: مشخص نیست این قراردادها با چه کسانی و در چه شرایطی بسته شده که می‌خواهیم در این تحقیق و تفحص به آن پاسخ دهیم. همچنین فرسودگی تجهیزات نفتی و گازی علت توقف بسیاری از پروژه‌های مربوط به مناطق نفت‌خیز جنوب و فلات قاره بوده است که باید علت آن را جویا شد که از نمایندگان مجلس در این مناطق می‌خواهیم کمک کنند به خصوص در استان خوزستان بسیاری از پروژه‌ها تعطیل شده است./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها