چرایی بدنامی هدفمندی یارانه‌ها

کد خبر: 1119244

مجیدرضا حریری درباره حذف ارز 4200 نکاتی را در قالب یادداشت شفاهی یادآور شد.

چرایی بدنامی هدفمندی یارانه‌ها

گروه سیاسی فردا: متن این یادداشت به شرح زیر است:

همه بر این اجماع دارند که سیاست های اقتصادی جاری مشکلات فراوان دارد و بعد از دو دهه صحبت درباره هدفمند کردن یارانه‌ها باید به سمتی رفت که این اتفاق بیفتد.

هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد ما خیلی بدنام شده است چون وقتی دفعه قبل این اتفاق افتاد منجر به یک بی‌هدفی کامل شد چون یک مبلغی به طور مساوی تحت عنوان یارانه سوخت بین همه مردم تقسیم شد. درباره سوخت چند نظر وجود دارد که باید راجع آنها صحبت کرد. سوال اصلی آن است که دولت دارد درباره سوخت به مردم یارانه می دهد یا اساسا این حق مالکانه مردم است که دارد به خودشان پرداخت می شود؟

منابع زیرزمینی همچون نفت و گاز متعلق به دولت نیست و حقوق ملت است حالا اگر مبلغی را تحت این عنوان به مردم داده می شود باید اسمش را یارانه گذاشت یا بهره مالکانه. هر کدام از این تعاریف را مدنظر قرار دهیم باید به یک شکل سیاست گذاری کنیم.

دولت باید درباره پرداخت یارانه ها هدفمند عمل کند تا در جهت کم کردن فاصله تبلغاتی بین دهک های مختلف جامعه از آن استفاده کند. تا الان این روش هایی که انجام شده به آن نتیجه ای که می خواستیم نرسیده است.

 ارز یارانه ای در 4 دهه گذشته به اسامی و مدل های مختلف وجود داشته است. در این مدت این نوع ارز را تحت عناوین مختلف داشتیم که درباره این موضوع می توان به ارز یارانه ای 4200 تومانی و قبل از آن 1226 تومانی اشاره کرد. هر دفعه که به بحران ارزی خوردیم ارزهای یارانه ای را به چند ده یا چند صد واردکننده پرداخت دادیم تا کالا بیاورند اما در کل نتیجه خوبی حاصل نشده است، پس بالاخره باید در یک جایی این را اصلاح کنیم. همانقدر که تخصیص ارز 4200 سیاست غلطی بود، حذف عجولانه و بدون برنامه ریزی آن نیز می تواند سیاست غلطی باشد و عواقب بدتری داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها