سه مسأله مهم برای ایران در مذاکرات وین

کد خبر: 1119485

یک تحلیل‌گر مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه هیچ کس به طولانی‌شدن بی‌دلیل مذاکرات علاقه‌ای ندارد، گفت: باید به خاطر داشته باشیم که مذاکرات فعلی معطوف به دستیابی به یک توافق جدید نیست بلکه طرفین درخصوص نحوه اجرای توافق واضحی مذاکره می‌کنند که پیش‌تر در سال 2015 منعقد شده است.

سه مسأله مهم برای ایران در مذاکرات وین

توحید اسدی تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی درباره دور جدید مذاکرات وین اظهار کرد: طی گفت‌وگوهای پیشین در وین، تیم مذاکره‌کننده جدید ایران مواضع خود را با ارائه دو پیش‌نویس به صراحت تبیین کرد و پس از آن، کشورهای مذاکره‌کننده تا آغاز دور هشتم فرصت خوبی در اختیار داشته‌اند تا سیاست‌های خود را به هم نزدیک و مواضع‌شان را تعدیل کنند. در نتیجه در شرایطی فعلی، سیگنال‌های مثبتی از وین مخابره می‌شود اما برای این که انتظار دستیابی به توافق داشته باشیم، هنوز زود است.

وی با بیان اینکه «در مذاکرات فعلی سه مسأله اساسی برای ایران مطرح است»، خاطر نشان کرد: نخستین مسأله این است که آیا در پایان مذاکرات، توافقی در کار خواهد بود یا خیر. مسأله اساسی دوم برای ایران این است که اگر توافقی حاصل شود، آیا تضمینی قابل راستی‌آزمایی برای حصول اطمینان از اجرایی شدن توافق و خصوصاً رفع تحریم‌ها وجود خواهد داشت یا خیر. شش سال پس از انعقاد برجام، خواسته ایران چیزی فراتر از اجرای این توافق بین‌المللی و پایبندی کامل طرفین به این توافق نیست؛ حال آن که ایران در این سال‌ها از مزیت‌های اجرای توافق هسته‌ای به ویژه در ابعاد اقتصادی بی‌بهره بوده است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا خاطر نشان کرد: سومین مسأله برای ایران این است که اگر توافقی بین مذاکره‌کنندگان حاصل شود، واکنش ایالات متحده به چنین توافقی چه خواهد بود. در این زمینه انریکه مورا به تازگی گفته است که ایران و ایالات متحده باید تصمیم‌های دشواری اتخاذ کنند اما باید یادآوری کنم که ایران پیش از این بارها و بارها دست به اتخاذ تصمیم‌های دشوار زده است؛ به عنوان مثال این که ایران به رغم رفع نشدن تحریم‌ها، تصمیم به ادامه اجرای توافق گرفته است، قطعاً یک تصمیم دشوار محسوب می‌شود. این که ایران به رغم خروج یک‌جانبه ایالات متحده، تا مدت‌ها به طور کامل به توافق پایبند مانده، قطعاً یک تصمیم دشوار بوده است. این که ایران به رغم صدها تحریم جدید، اکنون حاضر شده باز هم پای میز مذاکرات حاضر شود، یک تصمیم دشوار است. جهان اکنون منتظر این است که آمریکا عهدشکنی را کنار بگذارد و تصمیم دشوار و درستی اتخاذ کند.

اسدی با تاکید بر اینکه خواسته ایران برداشته شدن تحریم‌ها در مقابل اجرای کامل برجام است، گفت: باید به خاطر داشته باشیم که مذاکرات فعلی معطوف به دستیابی به یک توافق جدید نیست بلکه طرفین در خصوص نحوه اجرای توافق واضحی مذاکره می‌کنند که پیش‌تر در سال 2015 منعقد شده است.

وی در پایان با بیان اینکه «هیچ کس به طولانی‌شدن بی‌دلیل مذاکرات علاقه‌ای ندارد»، اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده ایرانی یک رویکرد واقع‌گرا و عمل‌گرا را دنبال می‌کند و به دنبال نتیجه گرفتن از مذاکره است اما در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، این کشور قطعاً برنامه‌های جایگزینی خواهد داشت و البته برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیز در هر صورت ادامه خواهد یافت. مذاکره با تیم جدید ایران که رویکردی عملگرا را دنبال می‌کند و خواسته‌های روشنی دارد، ممکن است در نگاه اول دشوارتر به نظر آید اما غرب باید توجه داشته باشد که توافق حاصل از مذاکره با این تیم احتمالاً در داخل ایران با چالش‌های کمتری مواجه خواهد شد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها