کامران ندری در گفت‌وگو با «فردا»:

مگر درآمدها به دلار است که قیمت بنزین به دلار باشد؟

کد خبر: 1119520

​کامران ندری گفت: می‌گویند قیمت بنزین با قیمت جهانی هم‌سان نیست. در مقابل این استدلال سطحی باید گفت مگر حقوق و دستمزدهای مردم به نرخ جهانی داده می‌شود که قرار است مردم به دلار پول بنزین را بدهند؟

مگر درآمدها به دلار است که قیمت بنزین به دلار باشد؟

گروه سیاست سایت فردا: باز هم سخن از افزایش قیمت بنزین زده می‌شود؛ موضوعی که جامعه نسبت به آن بسیار حساس است و افزایش احتمالی قیمت آن می‌تواند بر معیشت مردم بسیار تأثیر منفی داشته باشد.

کامران ندری، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «واقعیت این است که قیمت بنزین باتوجه به تورم موجود در کشور تغییر نکرده است. آخرین تغییر در سال98 بود که البته پیامدهای تلخ و بد بسیاری داشت. اگر بخواهیم صرفا از منظر اقتصادی به موضوع نگاه کنیم و همه عوامل سیاسی و اقتصادی را نادیده بگیریم، باید بگوییم که بله باید قیمت‌های حامل انرژی باید تعدیل شود و قیمت بنزین متناسب با افزایش سایر کالاها افزایش پیدا نکرده است و اکنون یک لیتر آب معدنی از یک لیتر بنزین گران‌تر محسوب می‌شود. توجیه افزایش قیمت بنزین هم این است که گفته می‌شود با افزایش قیمت صرفه‌جویی در مصرف بزنین ایجاد می‌شود، آلودگی هوا کاهش می‌یابد و... اما باید بدانیم که چه زمانی و چگونه باید قیمت بنزین را افزایش دهیم».

او ادامه داد: «مسئولان باید توجه داشته باشند که ملاحظات زیادی از نظر سیاسی و اجتماعی هم در موضوع افزایش قیمت بنزین وجود دارد و افزایش قیمت در مقطع کنونی پیامدهای سخت و سنگینی خواهد داشت زیرا حقوق و دستمزدها افزایشی نداشته است، قدرت خرید مردم روزبه‌روز کمتر می‌شود و در پی افزایش احتمالی بنزین مردم آسیب‌ شدیدی می‌بینند. بسیاری از مردم از اتومیبل شخصی به عنوان وسیله امرار معاش خود استفاده می‌کنند و اگر بنزین با افزایش قیمت همراه شود، حتما بر زندگی آنها تأثیر می‌گذارد. در سال 98 افزایش قیمت 300درصدی به وجود آمد که آن هم غلط بود و لازم بود که افزایش قیمت کم اما تدریجی و مستمر باشد تا بر مردم فشار وارد نشود».

این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: «در بین تمام طرح‌هایی که برای افزایش قیمت بنزین داده می‌شود؛ از جمله طرح‌های عجیبی مانند اختصاص 15 لیتر بنزین در ماه به هر فرد ایرانی، بهترین طرح همانی است که در دوره آقای خاتمی اجرا می‌شد؛ یعنی افزایش اندک اما تدریجی قیمت بنزین. مثلا سالی 5 تا 10درصد قیمت افزایش یابد».

او مطرح کرد: «می‌گویند قیمت بنزین با قیمت جهانی هم‌سان نیست. در مقابل این استدلال سطحی باید گفت مگر حقوق و دستمزدهای مردم به نرخ جهانی و به دلار داده می‌شود که قرار است مردم به دلار پول بنزین را بدهند؟ اگر حقوق و درآمد مردم تناسب با تورم افزایش یافت آن زمان تازه متناسب با این افزایش حقوق باید افزایش یابد».

ندری در پایان گفت: «در هیچ کجای دنیا این میزان فشار بر نیروی انسانی وارد نمی‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته نیروی انسانی بیش از هر چیز دیگری ارزش دارد. متأسفانه در ایران نیروی انسانی از حقوقی کمتر از ماشین‌آلات و صنایع ارزشمند است. در بودجه 1401 می‌بینیم که دولت آقای رئیسی می‌خواهد بیشترین آسیب از نظر مالی را به نیروی انسانی وارد کند. می‌بینیم که حقوق و دستمزدها 10درصد افزایش یافته اما تورم 50 تا 60 است یا قرار است یارانه‌های پنهان کاملا حذف شود یا می‌خواهند ارز4200 تومانی را بردارند تا حتما کالاهای اساسی با قیمت بالاتری مواجه شود. من نمی‌دانم که مسئولان درک می‌کنند که در این شرایط چه بلایی سر مردم می‌آید؟ عملا طبقه متوسط نابود شده و این اقدامات تیر آخر بر طبقه متوسط است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها