«فردا» گزارش می‌دهد

اصلاح‌طلبان و تضعیف تیم دیپلماسی

کد خبر: 1120018

رسانه‌های اصلاح‌طلب مدام در پی تضعیف تیم مذاکره‌کننده هستند و هر روز هم برگ تازه‌ای رو می‌کنند. از پیشنهاد ورود عراقچی و ظریف گرفته تا ایراد به تعداد مسافران وین.

اصلاح‌طلبان و تضعیف تیم دیپلماسی

گروه سیاست سایت فردا - دولت رئیسی همان طور که از ابتدای کار گفته بود، به محض استقرار کار مذاکره را با 1+4 کلید زد و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام در راستای احیای برجام اقدام نبود. چارچوب‌های مورد نظر مجلس و سایرنهادهای تصمیم‌گیرنده در این باره را نیز مد نظر داشت و دارد. 

مذاکراتی که به گفته تحلیلگران پیچیده و زمان‌بر و سخت است، شروع شد و به گفته مقامات اعضای برجام حتی اگر آهسته اما سازنده پیش ‌می‌رود.

در این بین شاهد تلاش برخی سیاسیون و رسانه‌های اصلاح‌طلب برای تخریب و تضعیف تیم مذاکره کننده هستیم. یک روز ایراد می‌گیرند که چرا تیم اعزام به وین 40 نفر بوده و فردا می‌پرسند که چرا تیم کارشناسی در فرصت‌های مشورتی در وین مانده است! از این بهانه‌جویی‌ها که نتیجه می‌گیرند یک عکس را بهانه کرده و با این ادعا که مذاکره کننده ارشد به قدر کافی به زبان انگلیسی مسلط نیست، توانایی تیم را زیر سوال می‌برند.

این هم که نشود، تصویر رایزنی اولیانوف و رابرت مالی را سوژه کرده دم از ضرورت مذاکره مستقیم می‌زنند. در کنار همه این‌ها اما تلاش می‌کنند که به نحوی مقدمه حضور مجدد چهره‌های محبوب خود در تیم مذاکره کننده را فراهم کنند. یک روز شایعه می‌کنند که عراقچی به تیم برمی‌گردد و فردا درخواست می‌دهند که از ظریف استفاده شود! مثلا ناصر هادیان همین امروز به روزنامه اعتماد گفته : «متاسفانه تیم جدید چند دغدغه اساسی در حوزه داخلی دارد. این تیم مورد اتهام است که تخصص لازم برای پیشبرد مذاکرات را ندارد لذا به دنبال اثبات تخصص خود است. همزمان می‌خواهد نشان بدهد که هم این کاره است و هم از تیم قبل بهتر بلد است».

او افزوده: «مناسب است که رهبری یا رئیس جمهور یا وزیرخارجه از ظرفیت افرادی چون محمدجواد ظریف استفاده کنند چون افرادی مثل ظریف می‌توانند در سطح رسانه‌ای بین‌المللی موضع ما را به دنیا توضیح بدهند».

گذشته از اینکه چرا این تحلیلگر نزدیک به جریان اصلاحات خود را در حد و اندازه توصیه به رهبری می‌بیند، باید به او و همفکرانش یادآور شد که رهبری پیش از این به همه این موضوعات اندیشیده و در همین راستا نیز عباس عراقچی را در شورای راهبردی روابط خارجی که بازوی مشورتی ایشان در حوزه سیاست خارجی است، به کار گرفتند. ضمن آنکه تیم مذاکره کننده در چارچوب سیاست‌ کلان ایران که در سطحی فراتر از دولت تعیین می‌شود، عمل می‌کند و استفاده از مهره‌های موثر فارغ از اینکه چه کسانی هستند، منوط به حضور آن افراد در تیم مذاکره کننده نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها