خوش چشم: ۸۰ درصد نظرات ایران در مذاکرات گنجانده شده

کد خبر: 1120074

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: تاکنون در مذاکرات ۸۰ درصد نظرات ایران گنجانده شده که حاصل ابتکار عمل، جدیت و داشتن طراحی ویژه طرف ایرانی است.

خوش چشم: ۸۰ درصد نظرات ایران در مذاکرات  گنجانده شده

مصطفی خوش چشم کارشناس ارشد روابط بین الملل می‌گوید این دور از مذاکرات در ادامه دور‌های قبلی است و هشتاد درصد از مسیر را رفته ایم. خواسته‌های ایران در لیست چانه زنی‌ها قرار گرفته و در دور هفتم کار تیم مذاکره کننده این بوده که یک پیش نویس از مواردی که باید بر سر آن‌ها چانه زنی شود تهیه کند، هنوز مذاکرات محتوایی شروع نشده است.

هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم دوشنبه، ۶ دی با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

او می گوید مذاکرات اگر چه با سرعت کم، اما پیشرفت وجود داشته است و دستور کار مذاکرات محتوایی کمی پس از شروع مذاکرات کامل  و  بر روی محتوا شروع خواهد شد که اصل چانه زنی‌ها درباره مذاکرات محتوایی است و تقابل‌ها سخت‌تر خواهد شد.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و گفت اگرچه روند آهسته جلو می‌رود، اما طرف غربی پذیرفته است کرده که بر روی ابتکارعمل طرف ایرانی مذاکرات را ادامه بدهد و تقریبا بخش اعظم خواسته‌های ایران در زمینه دستور کار مذاکرات در پیش نویس گنجانده شده است. مابقی هم که به نقل از مذاکره کنندگان اروپایی ۲۰ درصد از درخواست‌ها و مطالبات طرف ایرانی است در این دور مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد؛ که احتمالا بخشی از آن‌ها د ر دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه بحث تضمین و راستی‌آزمایی را از محور‌های گفت و گو‌های روز اول نشست کمیسیون برجام عنوان کرد و گفت: مهمترین مسئله برای ما این است که در ذیل این واژه‌ها و این موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولاً نفت ایران به آسانی و بدون هیچ مرزی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

او معتقد است تفاوت این دو نکته مهم بوده که در دور هفتم، مذاکرات محتوایی نبوده به این معنا که تاکید بر این موضوع نبوده است که چه تحریمی باید برداشته شود و چه اقدامات هسته‌ای باید انجام گیرد، بلکه برای چانه زنی یک لیست از مواردی که نسبت به دور ششم متفاوت بوده مورد بحث قرار گرفته، حذفیات و اضافاتی قرار بود انجام شود که تا به حال بخش اعظم آن صورت گرفته بود.

خوش چشم گفت: اینکه تا کنون در مذاکرات ۸۰ درصد نظرات ایران گنجانده شده و مورد نظر قرار گرفته مورد مثبتی بوده که حاصل ابتکار عمل، جدیت و داشتن طراحی ویژه طرف ایرانی است.

امیرعبداللهیان همچنین به مذاکرات فعلی وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مذاکرات ما در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را الان در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل هم نسبت به موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، تمرکز دارند./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها