نشنال اینترست: درگیری نظامی با ایران به نفع امنیت اسرائیل نیست

کد خبر: 1120203

یک نشریه آمریکایی نوشت احیای توافق هسته‌ای با ایران، بهترین گزینه برای امنیت اسرائیل است.

نشنال اینترست: درگیری نظامی با ایران به نفع امنیت اسرائیل نیست

نشریه نشنال اینترست می‌نویسد: سه سال قبل، زمانی که دونالد ‌ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، یکی از بدترین تصمیم‌های سیاسی در تاریخ معاصر را اتخاذ کرد، اما او به تنهایی این تصمیم را نگرفت. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وقت اسرائیل، قویا بر تصمیم‌گیری ‌ترامپ تأثیر گذاشت. اما حالا مقام‌های امنیتی سابق اسرائیل می‌گویند خروج از این توافق، بدترین تصمیم ممکن برای امنیت آمریکا و اسرائیل بود.

جرمی ‌بن ایمی ‌رئیس موسسه غیرانتفاعی لیبرال «جی‌ استریت» در آمریکا گفت: درک این موضوع واقعاً مهم است که اگر نتانیاهو، آمریکا را تحت فشار قرار نمی‌داد تا این رویکرد را به‌عنوان سیاست خود در پیش گیرند، احتمالا ما در آشفتگی فعلی قرار نمی‌گرفتیم. زمانی که توافق در سال ۲۰۱۵ مورد مذاکره قرار گرفت، در داخل یا در سطح بین‌المللی اقدام آسانی نبود. یکی از دلایلی که این توافق از بررسی کنگره آمریکا جان سالم به در برد، به‌خاطر دیدگاه‌های تشکیلات امنیتی اسرائیل بود. در سال ۲۰۱۵، بسیاری از کارشناسان اسرائیلی از این توافق حمایت کردند و گفتند این بهترین کار بود. اکنون بسیاری زنگ خطر را به صدا در می‌آورند که آمریکا باید به توافق بازگردد.
موشه یعلون وزیر دفاع سابق اسرائیل گفت: با نگاهی به سیاست در قبال ایران در دهه گذشته درمی‌یابیم که اشتباه اصلی، خروج از توافق بود، این مسئله، بهانه به آنها داد تا غنی‌سازی را ادامه دهند.
بن ایمی ‌توضیح می‌دهد: فقط وزیر دفاع سابق یا مقام‌های ارشدی چون مدیر سابق موساد و رئیس سابق اطلاعات نظامی نبودند که به این مسئله‌ اشاره داشتند، بلکه افسران و کسانی که این تحلیل را می‌نوشتند، در راس این سلسله قرار داشتند. تحلیل‌شان این بود که این توافق خوبی است، آن را نقض نکنید و آمریکا را مجبور نکنید از آن خارج شود.
این نشان می‌دهد کسانی که واقعاً توافق را درک می‌کنند، به ارزش‌های موجود در آن واقفند. در عوض، پیامی‌که نتانیاهو و ‌ترامپ فرستادند این بود که نفع سیاسی کوتاه‌مدت و خطر درگیری را در اولویت قرار می‌دهند، نه کاری را که کارشناسان هر دو کشور می‌گفتند برای امنیت بین‌المللی بهترین است و آن ماندن در توافق است.
بن ایمی ‌افزود: به‌نظر من یکی از فریبنده‌ترین کارهایی که همه ما برای صلح و دیپلماسی انجام می‌دهیم، این است که برخی از بهترین تائید‌کنندگان ما افرادی هستند که از خدمات اطلاعاتی و امنیتی نظامی خارج می‌شوند. این مقامات از چندین دهه تجربه در تحلیل با درک این مسائل پیچیده بیرون می‌آیند و به این نتیجه می‌رسند که هیچ راه‌حل نظامی برای مشکلات سیاسی وجود ندارد. و این ناامیدی و استیصال کل حرفه آنها است.
در حالی که منتظر اخباری از مذاکرات در وین هستیم، باید تأکید کرد که دیپلماسی با ایران تنها راه عاقلانه پیش‌روست. هیچ راه‌حل نظامی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. بن ایمی ‌نتیجه گرفت: شما می‌توانید تهدید توخالی کنید و تمام تمرین‌هایی که می‌خواهید به اجرا در آورید، اما در نهایت، درگیری نظامی با ایران به نفع امنیت اسرائیل نیست./کیهان
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها