نماینده مجلس: محصولات کشاورزی را به قیمت جهانی بخرید

کد خبر: 1120784

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مخالفت نمایندگان مجلس با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، اقدام دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ را زیرکانه خواند و گفت: اگر راهکار ندارید، همچون شکار عبدالمالک ریگی در آسمان رانت‌خواران ۶۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی را پیگیری قضایی کنید.

نماینده مجلس: محصولات کشاورزی را به قیمت جهانی بخرید

 روح الله ایزدخواه در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک و تسلیت سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی، لایحه بودجه ۱۴۰۱ را «اولین آزمون دولت جدید و شخص رئیس جمهور» دانست و اظهار کرد: انتخابات تمام شده است. شعارها باید عملیاتی شود. اینجا مجلس در رأس امور است و رفاقت‌ها نباید زبان و رأی ما را در احقاق حق مردم خنثی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در مورد حذف ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: با وجود مخالفت اخیر مجلس، زیرکانه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است. امکان اظهار نظر اولیه برای ما سلب شده و این مسئله قابل اغماضی نیست. معنای حذف ارز ترجیحی در اوج تورم، گران کردن غذای مردم است. این تصمیم نشان از استیصال در پیشبرد تغییرات اساسی و ساختاری است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه علت تورم، تخصیص ارز ترجیحی نیست، گفت: خلق نقدینگی توسط بانک‌ها است. رئیس جمهور محترم در زمان انتخابات فرمودند که بانک‌ها را به خط خواهم کرد. راهکار کسری بودجه، کسر کردن از سفره و جیب مردم نیست. نتیجه‌اش تعمیق شکاف‌های اجتماعی و بزرگ کردن کیک اغنیا از محل نان و پنیر فقرا است.

محصولات اساسی کشاورزی را به قیمت جهانی از کشاورز داخلی بخرید

ایزدخواه در اظهاراتی انتقادی از نبود راهکار برای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: اگر راهکار ندارید بر واردات نهاده‌ها نظارت کنید چرا که ۶۰ درصدش دست شرکت‌های دولتی و خصولتی است. اگر راهکار ندارید بازارهای میوه و تره‌بار را نظارت کنید چرا که بی‌قاعده‌ترین بازار دنیاست  و هنوز به صورت دستی نظارت می‌شود. محصولات اساسی کشاورزی را به قیمت جهانی از کشاورز داخلی بخرید تا تولید کالاهای اساسی رونق بگیرد و مردم مرغ یخی خارجی نخرند.

رانت‌خواران ۶۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی را پیگیری قضایی کنید

نماینده مردم تهران در مجلس از انحصار و دلالی نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: انحصار دلال مشهور را بشکنید و دست هزاران اتحادیه کشاورزی و روستایی را در تأمین نهاده‌ها باز کنید. اگر راهکار ندارید، مافیا واردات دارو را مهار کنید یا همچون شکار «ریگی» در آسمان  رانت‌خواران ۶۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی را پیگیری قضایی کنید چرا که اگر تنها ۲۰ درصد این رانت به بیت المال برگردد، مشکل کمبود ارز کشور برطرف می‌شود. اگر راهکار ندارید، بودجه ارزی و ریالی را هم تفکیک کنید تا بودجه دلاریزه نشود. زمانی که تئورسین‌های بودجه حسن روحانی، ایدئولوگ بودجه رئیسی شده‌اند، انتظاری نیست که چنین راهکارهایی را تجویز کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این ادعا که هنوز آموزه‌های نظریه منسوخ بازار آزاد و مکتب پولی دیده می‌شود، گفت: این یعنی ادامه همان راهی که اقتصاد کشور از اصلاحات ساختاری و نهادی به سیاست صنعتی، تولیدگرایی و خودکفایی را به سمت سیاست‌های صرف پولی و مالی نافرجان و دور باطل قیمت درمانی و در رأسش افزایش قیمت‌ها و پرداخت یارانه نقدی منحرف می‌شود.

وی در پایان خطاب به سید ابراهیم رئیسی گفت: به شعارهای خود در ابتدای انتخابات توجه کنید و به محققان اقتصاد اسلامی در دانشگاه و حوزه دل ببندید. همان‌ها که با پول نماز و روزه استیجاری هزینه تحقیقات بنیادی خود در باب اقتصاد اسلامی و مردمی سازی اقتصاد تأمین می‌کنند. نگذارید شما را مستأصل کنند و سوخت تداوم جریان تکنوکرات اقتصادی و مدیریتی را از سیاست‌های شما تأمین کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها