«فردا» گزارش می‌دهد

حواشی زودهنگام سفر رئیسی به روسیه

کد خبر: 1120982

رئیسی به زودی به روسیه خواهد رفته و هنوز نرفته، حاشیه‌هایی مطرح شده است. برخی رسانه‌ها توجه دولت جدید به شرق را وابستگی به روسیه تلقی کرده و برخی دیگر یادآور می‌شوند که در یک رویکرد واقع‌بینانه می‌توان منافع ایران تامین کرد.

حواشی زودهنگام سفر رئیسی به روسیه

گروه سیاست سایت فردا - سیدابراهیم رئیسی به زودی رهسپار روسیه خواهد بود و این را سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز در تازه‌ترین نشست خبری خود درباره این سفر و اهدافش توضیحاتی ارائه کرد. 

فواید و آثار این سفر دیپلماتیک از همین حال مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. گفته می‌شود که تکلیف همکاری بلندمدت و 20 ساله دو کشور در جریان این ملاقات و رایزنی مشخص خواهد شد. از طرف دیگر این توجه‌ها به خاطر نقشی است که روس‌ها هم‌اینک در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین به عهده گرفته‌اند و همراهی‌ آنان با مواضع ایران حسابی به چشم آمده است. 

از طرف دیگر بر کسی پوشیده نیست که آنها در همین چند ماه اخیر و در جریان عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نقش موثری داشتند. در پی همین مسائل است که سفر رئیسی جمهور کشورمان به روسیه و رایزنی‌هایش با پوتین هنوز انجام نشده، حاشیه ساز است. برخی رسانه‌ها که گرایش به غرب داشته و هر همکاری با روسیه و چین را مصداق عدول از شعار نه شرقی و نه غربی و افتادن به دام روس‌ها می‌دانند، با مرور برخی مسائل تاریخی که ایرانیان را نسبت به روس‌ها مکدر می‌کند، ایراد می‌گیرند. مثلا پیرمحمدملازهی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفته بود که «روس‌ها روی دولت رئیسی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند». او گفته است: «روس‌ها تصور می‌کنند چون دولت رییسی یک دولت منسجم است‌، می‌توان آن معاهده ۲۰ ساله همکاری با روسیه که خیال آنها را راحت می‌کند و راه برگشت ایران به غرب را سخت می‌کند را به نتیجه رسانند».

برخی دیگر اما واقع‌بینانه منتظر سیاست‌ورزی دولت جدید در عرصه خارجی هستند و می‌دانند که نباید از هیچ فرصتی برای تامین منافع ملی غافل شد حتی اگر این فرصت از طریق روس‌ها مهیا شده باشد. این نکته را در گزارش امروز روزنامه «اعتماد» هم می‌توان دید. 

گزارش‌نویس این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «سفر آینده رئیسی به روسیه چه فایده‌ای دارد؟» نوشته: «سفر رییس‌جمهور به روسیه در مقطع فعلی اگر با شناخت اهداف روسیه و تنظیم روابط با این کشور برمبنای سیاست موازنه مثبت و صیانت از منافع ملی صورت گیرد هیچ ایرادی ندارد.»

او افزوده است: «این سفر می‌تواند در صورت هوشمندی ایران در همین مقطع مذاکرات وین به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «شرایط و مواضع ایران در سفر باید به گونه‌ای تنظیم شود که به طرف غربی بفهماند که ایران در منطقه و جهان دست باز برای افزایش منافع خود دارد به گونه‌ای که غربی‌ها را تشویق یا حتی ناچار به دادن امتیاز در وین کند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها