اصلاحات جزیی با انتهای نامعلوم

کد خبر: 1121236

بیژن مقدم در یادداشتی نکاتی را درباره برنامه های اقتصادی دولت سیزدهم یادآور شد.

اصلاحات جزیی با انتهای نامعلوم

گروه سیاسی فردا: متن این یادداشت به شرح زیر است:

امروز درباره آنچه در عرصه اقتصادی کشور در حال اتفاق افتادن است، دو دیدگاه وجود دارد اما هیچ کدام مخالف حذف ارز 4200 تومانی و واقعی کردن قیمت ارز نیستند چون این ارز برای برخی رانت ایجاد کرده است. در این میان این سئوال اصلی مطرح می شود که با توجه به مدت کوتاه شروع کار دولت سیزدهم آیا امروز زمان برای اجرای این کار مساعد است یا خیر.

رویکرد کلی دولت در حوزه اقتصاد اعلام نشده است. البته شعارهایی در حوزه مبارزه با فساد بیان شده اما این از جمله حرف هایی است که همه زده اند و می زنند. تا به حال بسته مدون اقتصادی از دولت ندیدیم. یکی از نقدها به دولت آن است که گفتمان مشخص و روشنی در این حوزه ندارد تا بتوان دولت را در مسیر اجرای آن گفتمان ارزیابی کرد. حتی درباره حذف ارز 4200، وزیر اقتصاد می گوید «این هیچ ربطی به سیاست ارزی ندارد، از زمان دولت آقای روحانی به تعدادی کالا چنین ارزی را می دادند به تدریج دایره آن را کم کرده اند، حالا این دولت می خواهد تعداد دیگری از کالاها را نیز از شمول این ارز خارج کند».

دولت درباره حامل های انرژی هم معتقد است که تغییر رویکرد نداده بلکه می خواهد در یک منطقه کوچک مثل قشم و کیش اختصاص سهمیه بنزین به هر کارت ملی را آزمایش کند. این مدل حتی قبل از آبان 98 مطرح شد. دولت هیچ کدام این طرح ها را به عنوان سیاست کلی مدنظر ندارد بلکه اینها را یکسری اصلاحات جزیی و آزمایشی می داند. حالا آیا انتهای طرح ها نیز همین است؟ نمی دانیم چون باید خیلی روشن و شفاف مطرح شوند. شخص رئیس جمهور گفته است افزایش قیمت بنزین مطرح نیست حال آنکه جامعه عددهای دیگری را در ذهن دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها