خبر به روایت «فردا»

درس‌هایی از قزاقستان/ تلخی‌های دی / ارثیه دولت قبل برای فوتبال

کد خبر: 1121395

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

درس‌هایی از قزاقستان/ تلخی‌های دی / ارثیه دولت قبل برای فوتبال

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» که از هیچ موضوعی نگذشته، صفحه یک شلوغ و درهمی دارد، آنقدر که نمی‌دانی در نگاه اول باید سراغ کدام یک از گزارش‌ها بروی. اگرچه از بین همه موضوعات مورد توجه، کرملین را پررنگ‌تر دیده است. بهانه‌اش نیز تحلیل فیاض‌ زاهد فعال سیاسی اصولگرا از سفر آتی رئیسی به مسکو است که توصیه می‌کند «آقای رئیس جمهور، نقش بازیگران حاشیه‌ای را کم کنید یا از آنها در راستای تامین منافع خود بهره ببرید. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در یک گزارش دیگر اما با عنوان «به یاد حوادث تلخ دی‌ماه این سال‌ها» چند رویداد را مرور می‌کند؛ درگذشت هاشمی رفسنجانی دی‌ماه 95 / ناآرامی‌های دیماه 96 شهادت سردارسلیمانی دی‌ماه 98 / شلیک به هواپیمای اوکراینی

روزنامه ها 18 دی

«جوان» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «جهاد مجازی خونخواهان حاج‌قاسم» نوشته: «ترور فیزیکی حاج قاسم سلیمانی با ترور مجازی دوستداران سردار دل‌ها همراه بود. نرم‌افزار اینستاگرام بعد از این ترور در حمایت از اقدام تروریستی دولت امریکا پست‌ها و حتی اکانت‌های کاربرانی که در واکنش به ترور حاج قاسم سلیمانی تصاویر سردار یا هشتگ حاج قاسم را منتشر می‌کردند، حذف کرد. این اقدام، اما همچنان ادامه دارد. امسال هم دوباره  که در سالگرد حاج قاسم تصاویر و هشتگ‌های مربوط به وی را منتشر می‌کردند، از سوی این اپ امریکایی‌- صهیونیستی در فضای مجازی ترور شدند و صفحاتشان بسته شد. این ترور سایبری خشم کاربران ایرانی اینستاگرام را برانگیخت و در اقدامی هماهنگ در واکنش به این نفرت‌پراکنی اینترنتی کاربران اینستاگرام با کمترین امتیاز به این اپلیکیشن در گوگل پلی، انزجار خود را از این ترور سایبری اعلام کردند. با وجود این از آنجا که ما هنو‌ز نتوانسته‌ایم در کشورمان به استقلال مجازی برسیم و سیاستگذاری‌های نادرست در دولت‌های گذشته زیرساخت‌های کشور را در اختیار اپ‌های خارجی قرار داده بدون اینکه آن‌ها را ملزم به رعایت قوانین ما کند، این حرکت هماهنگ مردمی با واکنش گوگل‌پلی در حذف کامنت‌های کاربران ایرانی مواجه شده‌است. این مسئله نشان داد برای انتقام سخت باید حرکت‌های جدی‌تری را پایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌شده‌تر عمل کرد.»

روزنامه ها 18 دی

«شرق» مرحوم هاشمی را به خاطر رسیدن پنجمین سالگرد درگذشتش عکس یک کرده و در مصاحبه با فریدون مجلس و جاوید قربان‌اوغلی به سیاست خارجی دوران او پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک کرده اما سراغ دولت و تیم اقتصادی آن رفته است. محمد آزاد در گزارشی با تیتر «بلاتکلیفی مردان اقتصادی دولت» ضمن انتقاد از ناهماهنگی آنها، نوشته است: «شاید دلیل این چندپارگی را بتوان به سابقه رئیس‌جمهور نسبت داد که تماما مربوط به قوه‌ای جز قوه اجرائی بوده و طبیعتا با یک تیم اجرائی منسجم همکاری نداشته است.» در ادامه گزارش نیز به انتقاداتی که تا کنون برخی اصولگرایان و رسانه‌ای این جریان انجام داده‌اند، اشاره کرده و آورده است: «معضل، وجود چندین پست مختلف است که ظاهرا با یکدیگر سر سازگاری ندارند یا حداقل از نظرات یکدیگر مطلع نیستند یا اعتنایی به نظر یکدیگر ندارند یا همه موارد.»

روزنامه ها 18 دی

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده راز ضرب‌الاجل‌های پی‌در‌پی غرب را کشف کرده و آن را ناشی از کم‌اثر شدن تحریم‌ها می‌داند. این روزنامه اصولگرا نوشته است: « طرف‌های غربی برجام به دلیل هراس از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران و کم اثر شدن تحریم‌ها با هدف فشار به ایران به تعیین ضرب‌الاجل‌های پی‌درپی روی آورده است.»

کیهان در گزارش دیگری به تحولات اخیر در قزاقستان پرداخته و با این پرسش که «چرا تحولات قزاقستان به سرعت رنگ خون گرفت؟» نوشته است: « تحولات قزاقستان که این کشور را رسما وارد یک جنگ خونین داخلی کرده آن‌قدر سریع رخ داد که برخی تحلیلگران را به این نتیجه رسانده، «شاید» ارتباطی بین این تحولات با تنش‌های غرب و روسیه داشته باشد، شاید حتی به مذاکرات وین! ظاهرا وضعیت حاکم بر قزاقستان حاصل افزایش قیمت سوخت است.» در این گزارش آمده است: « یکی از پاسخ‌های احتمالی به این سؤال، به دشمنی دیرینه روسیه و آمریکا باز می‌گردد. این دو کشور در حوزه‌های مختلفی بایکدیگر درگیرند و بی‌تردید از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به یکدیگر دریغ نمی‌کنند. هیچ کس وقوع انقلاب‌های رنگی در کشورهای کوچک و نزدیک به روسیه را فراموش نمی‌کند و هیچ کس نیست که نقش آمریکا را در این کودتاها انکارکند با این تفاوت که این بار، بهانه این تحولات، نه انتخابات بلکه، معیشت و اقتصاد است. برخی نیز تحولات اوکراین را در کنار تحولات قزاقستان می‌بینند. این دو کشور را دو نقطه‌ای می‌بینند که غرب به رهبری آمریکا با استفاده از آنها، سعی در تحت فشار قرار‌دادن روسیه برای گرفتن امتیاز دارد. آیا مذاکرات هسته‌ای که در وین جریان دارد، نمی‌تواند یکی از آنجاهایی باشد که غرب در آن، به دنبال گرفتن امتیاز از روسیه است؟»

روزنامه ها 18 دی

«آفتاب یزد» مذاکرات هسته‌ای و پالس‌های مثبتی که از وین دریافت می‌شود را تیتر یک کرده و نوشته است: « دور هشتم مذاکرات وین در حالی سپری می شود که قریب به اتفاق هیات‌های مذاکره کننده در گفت‌وگوهایی که با محور رفع تحریم‌ها در پایتخت اتریش جریان دارد نسبت به پیشرفت‌های حاصل شده در راستای دستیابی به توافق نهایی اتفاق نظر دارند. حالا علاوه بر چین و روسیه، طرف‌ اروپایی هم اخیرا به گونه‌ای محتاطانه ارزیابی مثبتی را در اظهارنظرهای عمومی نسبت به روند مذاکرات ارائه می‌کنند.» در ادامه این گزارش با طرح این سوال که « با این همه باید دید چراغ سبز آمریکا و موافقت کره جنوبی برای بازپرداخت بدهی های ایران می تواند بخشی از همان تضمینی تلقی شود که ایران به دنبال آن است؟» به نقل از جلیلوند، کارشناس روابط بین‌الملل آمده است: «این موضوع قدمی برای رفع تحریم ها است اما ارتباطی با تضمین ندارد. واقعیت این است که در عرصه بین الملل هیچ کس تضمین یا گارانتی برای کار خودش نمی دهد، یعنی هیچ کشوری امضا نمی کند که حتما اقدامی را انجام خواهد داد چون عرصه روابط بین الملل و روابط میان کشور ها یک واقعیت سیال و متحرک است بنابراین هیچ الزامی برای آن وجود ندارد.»

روزنامه ها 18 دی

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به عکس تشییع پیکر  250 شهید گمنام اختصاص داده و تیتر زده: «نامداران افلاک».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به موضوع حذف استقلال، پرسپولیس و گل کهر پرداخته و آن را «هزینه‌های بی‌تدبیری» می‌خواند. وطن امروز نوشته است: « بررسی دلایل حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد اصلی‌ترین مشکل این ۲ باشگاه که باعث صادر نشدن مجوز حرفه‌ای آنها شد، مالکیت مشترک بوده است.»

وطن امروز البته در گزارش دیگری نیز به واکاوی دلایل اقتصادی اعتراضات در قزاقستان پرداخته و با عنوان «قزاق علیه قزاق» نوشته است: «یکی از درس‌هایی که تحولات اخیر قزاقستان به سیاست‌گذاران و اقتصاددانان گوشزد می‌کند لزوم اتخاذ سیاست‌های حمایتی است. اگر دولت قزاقستان به اقناع‌سازی مردم و اتخاذ سیاست‌های حمایتی در قبال افزایش قیمت سوخت می‌پرداخت، یقینا ماجرا طور دیگری رقم می‌خورد. پرواضح است افزایش قیمت‌ها بدون وجود پیوست رسانه‌ای و سیاست‌های حمایتی، نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.»

روزنامه ها 18 دی

«ایران» تیتر زده «جمعه سیاه فوتبال ایران» و نوشته: « بررسی دلایل حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد، اصلی‌ترین مشکل این دو باشگاه که باعث صادر نشدن مجوز حرفه‌ای آنها شد، مالکیت مشترک بوده است که البته در هفته‌های اخیر وزارت ورزش اداره باشگاه پرسپولیس را به وزارت دارایی و استقلال را به وزارت صمت واگذر کرد اما این اقدام که باید توسط وزارت ورزش در دولت پیشین انجام می‌شد، صورت نگرفت تا دیگر دیر شده باشد و AFC متقاعد نشود و این مشکل را حل‌نشده قلمداد کند. علاوه بر این یکی دیگر از مشکلات این 2 باشگاه زیرساختی است که به ورزشگاه آزادی مربوط می‌شود و شامل نداشتن تیر دروازه ذخیره، استاندارد نبودن ورودی‌ها و خروجی‌ها در صورت بروز حادثه، نداشتن ۱۱ دوش در رختکن تیم‌ها (درحال حاضر ۴ دوش فعال وجود دارد) و همینطور استاندارد نبودن سرویس‌های بهداشتی است. از دیگر مشکلات 2 تیم بحث پرداخت مطالبات بود که پرسپولیس در این موضوع به دلیل عدم پرداخت مطالبات گابریل کالدرون در موعد مقرر ۱۰ شهریور ماه  به مشکل برخورد که البته آبی‌ها این مشکل را نداشتند و تمام مشکل این باشگاه به مالکیت مشترک و ایرادات ورزشگاه آزادی  بر می‌گشت. اما مهدی تاج به عنوان تنها عضو ایرانی و مؤثر در کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان نایب رئیس در این مدت می‌توانست حداقل تلاشی را جهت حل مشکلات انجام دهد اما یا تلاشی صورت نگرفت یا اگر هم شد کافی و مؤثر نبود؛ مثل همیشه... بدیهی است که این مشکلات برای امروز و دیروز و همین چند ماه گذشته نبود و باید خیلی زودتر به آنها رسیدگی می‌شد. برخی از این مشکلات محصولاتی بودند که بذر آن‌ چند سال پیش کاشته شد. وزیر پیشین ورزش و جوانان، مدیران عامل پیشین سرخابی‌های پایتخت و دیگر مدیرانی که نقشی پررنگ در این ناکامی دارند، باید پاسخگو باشند.»

روزنامه ها 18 دی

«آرمان ملی» حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا را تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «لاپوشانی‌ها جواب نداد؛ حالا فهمیدید؟» به نقل از امیررضا واعظ آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال نوشته است: « از زمانی که وزارت ورزش درست شد تا امروز، باید وزرا مواخذه شوند که چرا این دو باشگاه که قرار بوده بر اساس قانون تجارت اداره شوند عملی نشده؟ اگر بر اساس این قانون بود هم مجمع سالانه برگزار می‌شد و حسابرسی سالانه داشت. آنجا متوجه می‌شدند این باشگاه‌ها در مسیر درست هستند یا نه. وی ادامه داد: چرا این اتفاق نیفتاد؟ آیا استقلال و پرسپولیس حیاط خلوت وزرا بودند؟ یکی‌ از دلایل عمده این حذف شفاف نبودن و عدم تفکر حرفه‌ای و ساختار نداشتن است. از طرفی فدراسیون‌ها بر باشگاه‌ها نظارتی نداشته‌اند و همه باعث شده چنین اتفاقی بیفتد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب محسن هاشمی و آنچه در مراسم سالگرد پدرش گفت را نیز با تیتر « «بن بست افراط گرایی» نشان داد «میانه روی» تنها راه است » عکس یک کرده است. 

روزنامه ها 18 دی

«صبح نو» عکسی خانواده‌گی از سردار شهید سلیمانی را برای جلد امروز خود انتخاب کرده و با عنوان «عاشقانه‌های شهید زنده» به بررسی مستندهای ساخته شده درباره شهید سلیمانی پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به اوضاع و احوال قزاقستان و تلاش طرف‌های خارجی برای دامن زدن به ناآرامی‌های این کشور پرداخته و تیتر زده «جنگ سرد در آلماتی». 

صبح نو همچنین در شماره امروز به ماجرای حذف استقلال، پرسپولیس و گل گهر از لیگ قهرمانی آسیا پرداخته و آن را میراث دولت قبل دانسته است. 

روزنامه ها 18 دی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها