در گفتگو با فردا مطرح شد؛

با روسیه رقیبیم؛ عاقلانه نیست سرنوشت‌مان را در اختیار آنها بگذاریم

کد خبر: 1121776

کارشناس مسائل بین الملل گفت: عاقلانه نیست به طرفی که رقیب ما به حساب می آید و با طرف مقابل ما نیز دچار اختلاف و با او در حال بده بستان است، ما سرنوشت مان را در اختیار آن بگذاریم.

با روسیه رقیبیم؛ عاقلانه نیست سرنوشت‌مان را در اختیار آنها بگذاریم

گروه سیاسی فردا: از مذاکرات وین پالس های مثبتی به گوش می رسد اما در عین حال برخی کارشناسان درباره تلاش روسیه برای ایفای نقش پررنگ در جریان مذاکرات هشدار می دهند.

قاسم محبعلی در گفتگو با فردا درباره عواقب میدان‌دادن تیم مذاکره‌کننده ایرانی به روس‌ها در جریان گفتگوهای وین گفت: در مذاکرات بین المللی منطقی آن است که طرف هایی که با هم اختلاف دارند با هم صحبت کنند و کار را به واسطه ها نسپارند چون هر کشوری براساس منافع خودش عمل می کند بنابراین هر کشوری مثل روسیه وقتی در این میان بخواهد واسطه شود نخست منافع ملی خودش را در نظر می گیرد، بعد به منافع متحد یا کشور دوست خود نگاه می کند.

وی افزود: غیرمنطقی است که اگر فکر کنیم روسیه منافع خودش را درباره آمریکا و اروپا نادیده می گیرد و منافع و خواسته های ایران را بر آنها ترجیح دهد. بالاخره هر مذاکره و مصالحه ای براساس دادوستد صورت می گیرد. اگر قرار باشد دادوستدی انجام شود منافع ایران و آمریکا ایجاب می کند که دو طرف مستقیم با هم صحبت کنند تا کشورهای دیگر از کنار گفتگوهای ما، منافع خودشان را دنبال نکنند.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: کشور روسیه با ایران هم به لحاظ انرژی و هم به لحاظ مسائل ژئوپلیتیک منطقه ای مثل فققاز، آسیای مرکزی و خاورمیانه رقیب جدی است. روسیه سعی می کند بر سرزمین های تاریخی و حوزه فرهنگی ما تسلط داشته باشد و همین تسلط روسیه باعث کاهش نفوذ ما در آن مناطق است.

وی ادامه داد: روس ها در موضوع بین آذربایجان و ارمنستان اجازه ندادند ایران وارد شود. آنها با ترک ها صحبت کردند اما با ایران وارد صحبت نشدند. در موضوع دریای خزر و آسیای مرکزی و میانه رفتارهای مشابه ای را از سوی مسکو شاهد بودیم. در مسائل گذشته همچون جنگ تحمیلی و مسئله افغانستان همواره روس ها بودند که مانع ورود ایران شدند.

محبعلی اظهار کرد: معمولا کشورهای همسایه در مناطق نزدیک رقیب یکدیگر هستند همان نسبتی که بین ایران و ترکیه یا ایران و عربستان وجود دارد بین ایران و روسیه نیز دیده می شود بنابراین عاقلانه نیست به طرفی که رقیب ما به حساب می آید و با طرف مقابل ما نیز دچار اختلاف و با او در حال بده بستان است، ما سرنوشت مان را در اختیار آن بگذاریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها