چهاردهمین سفر استانی رئیس جمهور/دستور فوری برای بازسازی سریع مناطق زلزله‌زده/وضع هرمزگان برای هیچ‌کس قانع کننده نیست +فیلم

کد خبر: 1122566

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در چهاردهمین سفر استانی خود وارد استان هرمزگان شد.

 چهاردهمین سفر استانی رئیس جمهور/دستور فوری برای بازسازی سریع مناطق زلزله‌زده/وضع هرمزگان برای هیچ‌کس قانع کننده نیست +فیلم

آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز پنجشنبه (۲۳ دی ماه) وارد استان هرمزگان شد و در بدو ورود در فرودگاه بین المللی بندرعباس از سوی مسئولین استانی مورد استقبال قرار گرفت.

بازدیدهای سرزده، بازدید از زیرساخت های استان، دیدار با علما، نخبگان، جانبازان، خانواده شهدا، ایثارگران و قشرهای مختلف مردم، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری از مهم ترین برنامه های سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان است.

۱۷ نفر از وزرا و معاونان رئیس جمهور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند./ ایسنا

فقر و بیکاری در هرمزگان معنا ندارد

بندرعباس - رئیس جمهور ایران اسلامی گفت: هرمزگان یک استان اقتصادی با ظرفیت های بلقوه در تمامی حوزه ها است و فقره و بیکاری در این استان پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در بدو ورود به فرودگاه بندرعباس در جمع خبرنگاران بیان داشت: توفیقی برای بنده و همکارانم است که امروز به بندرعباس آمده‌ایم. شکل گرفتن این استان برابر با مقاومت در مقابل متجاوزان بوده است. تاریخ این استان همراه با ایستادگی، مقاومت، شجاعت و شهامت این مردم ثبت شده است.

وی عنوان کرد: قبل از سفر وضعیت استان هرمزگان توسط کارشناسان و گروه های اعزامی بررسی شد. با نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار هرمزگان، کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشورت شد و نیازهای استان مشخص شد.

به گفته آیت الله رئیسی، هرمزگان یک استان اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، گردشگری است. زمینه ها و پتانسیل های خوبی در استان هرمزگان وجود دارد. با این ظرفیت های ارزشمندی که در استان هرمزگان وجود دارد برخی از نارسایی ها، فقر و بیکاری معنا ندارد. اقتصاد دریا، اقتصاد گردشگری، اقتصاد صنعت، اقتصاد معدن فعال شود و در استان شاهد فقر و بیکاری نباشیم. ان شالله با تلاش های استاندار و همه مدیران شاهد شکوفایی ظرفیت ها و پتانسیل ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با امنیت خوبی که در این استان وجود دارد خلیج فارس را هم امن کرده است. از نیروهای مسلح استان صمیمانه تشکر می کنم که حفظ امنیت دریا، امنیت زمین و آسمان را همواره تضمین کرده اند. حضور آگاهانه و با بصیرت در زمینه های مختلف توانسته این استان و منطقه را و خلیج فارس را امن کند.

رئیس جمهوری اظهارداشت: در پرتو این امنیت می توان هر نوع سرمایه گذاری استان را برای همه سرمایه گذاران تضمین کرد. با سرمایه گذاری ارزشمندی که در این استان شکل می گیرد خیلی از توسعه یافتگی ها شکل خواهد گرفت. برنامه ریزی ها و طرح هایی که وجود دارد در راستای توسعه یافتگی هرمزگان است. ان شالله بتواند گام های موثری را نسبت به پیشرفت استان داشته باشد. مردم استان، فعالان اقتصادی و صنعتی این تفاوت را احساس کنند./ مهر

بازدید رئیس جمهور از منطقه محروم توکهور و هشتبندی/ ‌رئیسی پای درد دل کشاورزان نشست

رئیس جمهور کشورمان ‌در چهاردهمین سفر استانی به استان هرمزگان سفر کرد تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم‌ این منطقه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ‌سفری دو روزه به استان هرمزگان ضمن  بازدید سرزده و میدانی از مناطق مختلف استان، در نشستی با نخبگان، علما، روحانیون و افراد شاخص استان،‌ ‌برخی از وزرای دولت همچون صمت، تعاون، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، وزیر کشور و وزیر بهداشت ‌بازدید میدانی از شهرستان‌های استان خواهد داشت.

بازدید رئیس جمهور از منطقه محروم توکهور و هشتبندی

رئیس جمهور در نخستین برنامه در سفر استانی به هرمزگان در منطقه محروم توکهور و هشتبندی حضور یافت و از نزدیک در مشکلات مردم این بخش قرار گرفت. در سیل اخیر ‌خسارت فراوانی به کشاورزی و زراعت مردم این بخش وارد شد و زمین‌های کشاورزی به زیر آب رفت.

آیت‌الله رئیسی پس از بازدید از این منطقه در جمع کشاورزان آسیب‌دیده از سیل‌ حضور یافت و ضمن شنیدن درد دل آنها از مسئولان مربطه خواست سریعا مشکلات آنان را برطرف کند.

به گزارش تسنیم، در این سفر وزرای اقتصاد، وزیر بهداشت، وزیر کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت، وزیر نیرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون توسعه روستای ریاست جمهوری، معاون امور زنان رئیس جمهور، وزیر میراث فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر، معاون اجرایی و سرپرست نهاد و وزیر ورزش، رئیس جمهور را همراهی خواهند کرد.

 حضور رئیس‌جمهور در منطقه زلزله‌زده گیشان بندرعباس

رئیس‌جمهور در دومین برنامه سرزده بازدیدهای خود در هرمزگان، پیش از ظهر امروز در منطقه زلزله زده گیشان از توابع بخش فین شهرستان بندرعباس حضور یافت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در ادامه چهاردهمین سفر استانی خود به هرمزگان پیش از ظهر امروز در دومین برنامه بازدید سرزده خود در منطقه گیشان غربی از توابع بخش فین شهرستان بندرعباس حضور یافت.

گیشان در 23 آبان 1400 در اثر دو زلزله 6.3 و 6.4 ریشتری به طور کامل تخریب شد اما بنیاد مسکن به سرعت کار ساخت منازل مردم را پیگیری کرد و اکنون بسیاری از واحدهای مسکونی این روستا به پیشرفت بالای 50 درصد رسیده و برخی از آنها نیز با تکمیل نهایی به مردم تحویل شده است.

آیت‌الله رییسی با حضور در جمع مردم گیشان از نزدیک در جریان روند بازسازی‌ منازل مردم و همین‌طور خدمات‌رسانی به آنان و دیگر روستاهای همجوار که در زلزله 23 آبان آسیب دیدند، قرار گرفت./ فارس

 بازدید رئیس‌جمهور از بندر شهید رجایی

آیت‌الله رئیسی در ادامه بازدیدهای سرزده خود از نقاط مختلف هرمزگان، بعد از ظهر امروز در بندر شهید رجایی حضور یافت.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز در ادامه بازدیدهای سرزده خود از نقاط مختلف هرمزگان، وارد بندر شهید رجایی شد.

بازدید از طرح‌های توسعه این بندر، بازدید از زیرساخت‌های گمرکی و اموال تملیکی از دیگر برنامه‌های سفر رییس جمهور بوده است.

همچنین رئیس‌جمهور از روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی و ساختمان مرجع دریایی نیز بازدید کرد./ فارس

رییس جمهور از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی بازدید کرد

رییس جمهور کشورمان در چهاردهمین سفر استانی خود با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از بخش‌های مختلف این بندر بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،«آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» که صبح روز پنج‌شنبه ۲۳ دی ماه در چهاردهمین دور از سفرهای استانی خود به استان ساحلی هرمزگان سفر کرده است، با حضور در بزرگترین بندر تجاری کشور از بخش‌های مختلف این بندر بازدید و از فرآیند تخلیه و بارگیری انواع کالاهای به ویژه کالاهای استراتژیک و اساسی بازدید کرد.  

وی همچنین با حضور در مرکز کنترل ترافیک دریایی(VTS) و مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) بندر شهید رجایی، ضمن گفتگوی صمیمانه و تخصصی با پرسنل مراکز مذکور از خدمات شبانه‌روزی آنها قدردانی و بر ارتقاء امکانات پیشرفته در حوزه خدمات جستجو و نجات دریایی و ایمنی در آبهای بین‌المللی و حاکمیتی تاکید کرد.

"علی‌رضا محمدی کرجی ران" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این بازدید گزارشی از خدمات قابل ارائه به کشتی‎های متردد در خلیج فارس، دریای عمان و آبهای بین‌المللی و همچنین به الزامات و کنوانسیون‌های ابلاغی از سوی سازمان جهانی دریانوردی که این اداره کل ملزم به رعایت آن است، اشاره کرد.

شایان ذکر است، رییس جمهور دولت سیزدهم در این بازدید یکساعته خود در بندر شهید رجایی با حضور در پایانه کانتینری شماره یک این بندر از روند ارائه خدمت به کشتی‌های پهلوگرفته اطلاع حاصل کرد.    

به گزارش ایرنا، مرکز VTS بندر شهید رجایی از حساس‌ترین و پرترافیک‌ترین مراکز دریایی کشور است.

مرکزهماهنگی جستجو و نجات دریایی استان هرمزگان بیش از ۶۰ درصد از عملیات‌های جستجو و نجات دریایی و شرایط استقرار را در پهنه‌های آبی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است.

 رئیسی: آما "فقر و ‌فلاکت" رنج‌مان می‌دهد/ از قاچاق سوخت جلوگیری شود/ سازوکار دولت برای توسعه سواحل مکران

رئیس جمهور گفت: سازوکار قوی برای توسعه سواحل مکران ایجاد خواهیم کرد که بالادست همه وزارتخانه‌ها قرار بگیرد تا بتوان از ظرفیت‌های این منطقه برای مردم، کشور و منطقه استفاده کرد و ظرفیت‌های آن در همه بخش‌ها فعال شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در جریان چهاردهمین سفر استانی خود و در دیدار با نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم اظهارداشت: استان هرمزگان ذخایر بسیاری را در خود دارد، دریا، معادن، صنایع، زمینه رشد و از همه مهم‌تر نیروی انسانی کارآمد دارد که این‌ها ذخایر مهم استان دارد و نشان صدق آن نیز بیش از 1200 شهیدی است که این استان تقدیم کرده است.

وی افزود: انسجامی و وحدتی که بین همه اقوام و مذاهب هرمزگان وجود دارد زبانزد بوده‌ ‌و این سرمایه را باید حفظ کرد و افتخارات آن غواصان و شهدایی که نام‌آور شدند و رشادت‌هایی که در حفظ و صیانت از دریا و ایستادگی در مقابل آمریکایی شد با حضور سلحشوران نیروی دریایی سپاه، بسیج و نیروهای مسلح نیز نیاز به قدردانی از مردم هرمزگان دارد.

رئیس جمهور عنوان‌کرد: چرا در استانی با این‌همه ظرفیت ما باید شاهد فقر باشیم؟ فقر برازنده این استان نیست و لازم است برای رفع آن برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به اعتماد دولت به جوانان نخبه افزود: در استان‌ها قطعا مدیر بومی بر مدیر غیربومی و حتما نیروهای کارآمد تحصیل‌کرده بومی باید در صنایع به‌کارگیری شوند مسئله اعتماد به جوانان بومی و نخبه یک اصل قطعی در دولت است.

وی تاکیدکرد: به همه مدیران استان تأکید داریم که در راستای کاهش مشکلات مردم تلاش کنند و از صاحب‌نظران و نیروهای کارآمد استان بهره ببرند.

رئیسی عنوان کرد: سازوکار قوی برای توسعه سواحل مکران ایجاد خواهیم کرد که بالادست همه وزارتخانه‌ها قرار بگیرد تا بتوان از ظرفیت‌های این منطقه برای مردم، کشور و منطقه استفاده کرد و ظرفیت‌های آن در همه بخش‌ها فعال شود.

وی تصریح کرد: ‌صنایع سهمی در آبادی و عمران استان دارند و آن سهم را حتما باید نسبت به عمران، رفع آلایندگی و مشکلات استان پرداخت کنند، تمام صنایع فعال در استان هرمزگان باید نسبت به انجام مسئولیت اجتماعی خود فعال شوند و نقش خود را ایفا کنند.

رئیس جمهور گفت: در بودجه 1401 یکی از نوآوری‌ها تشکیل صندوق پیشرفت در همه استان‌هاست، در هرمزگان هم این صندوق ایجاد می‌شود در این طرح دولت یک تنخواه به استان خواهد داد و بخشی از درآمدهای استان نیز می تواند در این صندوق واریز شود و در استان مورد استفاده قرار گیرد که مازاد درآمدها، اموال مازاد و ... از آن جمله درآمدها هستند.

وی افزود: یکی از مطالبی که در این جلسه عنوان شد درخواست ایجاد دانشگاه جدید در استان بود، آقای استاندار در رابطه با ایجاد دانشگاه‌های جدید بررسی کنند و بینند آیا نیاز به ایجاد دانشگاه‌های جدید وجود دارد یا خیر، اما برداشت من این است مشکل بحث دانشگاه‌های جدید نیست بلکه عدم به‌کارگیری نیروهای بومی است که این مسئله باید حل شود.

رئیسی ادامه داد: دانشجویان و اساتید در بخش‌های پژوهشی راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات استان ارائه‌ کنند، دولت هم استقبال می‌کند و به آن‌ها میدان می‌دهد.

وی با اشاره به کمبودهای زیرساخت حوزه بهداشت و درمان در استان هرمزگان تاکید کرد: من اینجا به توزیع عادلانه خدمات درمانی و پزشک در کشور تاکید می‌کنم باید نحوه توزیع امکانات درمانی به نحوی باشد که همه روستاها و شهرها بتوانند به آن‌ها دست پیدا کنند و ما در دولت این مسئله مهم را دنبال می‌کنیم.

آیت الله رئیسی عنوان‌کرد: طرح آمایش سرزمینی در مناطق مختلف از جمله هرمزگان انجام شده اما اگر نقدی وجود دارد باید گفته و اصلاحاتی اگر لازم است نیز انجام شود، بحث احداث مهدکودک در ادارات نیز خواسته به حقی است و حتما دنبال خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: شناسایی و توجه به خانواده‌هایی که مناعت طبع دارند برای ما مهم است و لازم است گروه‌های جهادی، علما و افراد شاخص آن‌ها را شناسایی کنند، دولت نسبت‌ به‌ این‌ اقشار وظیفه دارد و باید به وضع آنها رسیدگی کند.

وی ادامه داد: امروز یکی از موانع تولید و رونق تولید، مسئله قاچاق کالاست، در هرمزگان قاچاق هیچ تناسبی با تولید ندارد و باید جلوی آن گرفته‌شود؛ مسئله ته‌لنجی باید ساماندهی شود تا ضمن اینکه مدیران و مسئولان بدانند چه میزان، چه شخصی، چه کالایی وارد می‌کند ملوانان و مرزنشینان هم از مزیت‌های این قانون سود ببرند.

رئیس جمهور گفت: سوخت باید ساماندهی شود، ما نباید بی انضباطی را بپذیریم باید انضباط مالی و انضباط در صادرات و واردات رعایت شود و از قاچاق جلوگیری شود هر کشوری از ما سوخت می‌خواهد باید از راه قانونی وارد شوند.

وی عنوان کرد: ارتباط هرمزگان با دریا بیش از هزار کیلومتر است این در حالی است که ارتباط خیلی از کشورهای اروپایی با دریا بسیار کمتر از این میزان است اما شاهدیم بیش از 50 درصد تولید ناخالص ملی‌شان از طریق اقتصاد دریا است، اقتصاد دریا باید در ایران ایجاد تا در حوزه اشتغال‌زایی و درآمدزایی به کشور کمک شود.

آیت‌الله رئیسی افزود: در استان هرمزگان با توجه به ظرفیت دریا باید گردشگری سلامت و گردشگری تمدن ایجاد شود؛ شکل گیری این منطقه با مقاومت همراه بوده است، با رشادت‌ها و تاریخ این مردم آشنا شدن بسیار خوب است،دولت با بتواند در این استان گردشگری را فعال کند چرا که در این صورت علاوه بر اشتغال و درآمدزایی شاهد تولید خدمات خواهیم بود و همین امر سبب می‌شود شاهد رونق اقتصادی باشیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: باید فقر مطلق در استان هرمزگان در گام نخست ریشه کن شود و در گام‌‌های بعدی نیازمند انجام  اقداماتی هستیم که آبادانی را به این استان هدیه دهیم چرا که این فقر و آمار فلاکت همه ما را رنج می‌دهد.

وی عنوان کرد: جوانان عزیز نقش‌تان را با گروه‌های فکری افزایش دهید و مجموعه‌هایی فعال و در ارتباط با دولت باشید تا از وجود شما استفاده کنیم تا بتوانیم با همراهی محرومیت را از چهره زیبای هرمزگان دور کنیم.

  دیدار رئیس جمهور با نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف استان هرمزگان

 آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران اسلامی با اقشار مختلف مردم هرمزگان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی که از صبح امروز به منظور بازدید از مناطق مختلف استان و حضور در نشست با نخبگان و شورای اداری و جلسه با خبرنگاران در هرمزگان حضور دارد با جمعی از مردم هرمزگان دیدار کرد.

عصر امروز در جریان چهاردهمین سفر استانی ریاست جمهوری ویژه‌برنامه دیدار با نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم در بندرعباس با حضور آیت‌الله رئیسی در سالن همایش‌های منطقه یکم نیروی‌دریایی سپاه برگزار شد.

شیخ محمدصدیق فهیمی امام جمعه اهل سنت سورو بندرعباس به نمایندگی از جامعه اهل‌سنت هرمزگان در دیدار با رئیس جمهور گفت: بیانیه گام دوم به صراحت اعلام کرده است شرط اصلی توفیق و سعادت جامعه برخورداری از عدالت اجتماعی است و حضرتعالی بر این موضوع اشراف کامل دارید که عدالت اجتماعی وقتی محقق می‌شود که افراد از خودخواهی برکنار باشند.

وی افزود: با روی‌کار آمدن دولت جدید اقدامات خوبی در برچیده‌کردن افراد ناکارآمد انجام شده است و امید را در دل مردم زنده کرده است و مردم هرمزگان اعم از شیعه و سنی با وحدت عرصه را بر دشمنان چنان تنگ نموده‌اند که دشمنان دریافته‌اند تنها ملتی که گلوی آن‌ها را خواهد پیچید کسی جز ملت ایران نخواهد بود چرا که دولتمردان این دوره به معنای واقعی شیفتگان خدمت‌اند.

فهیمی تاکیدکرد: تقاضا داریم در پست‌های مختلف از ظرفیت‌های اهل سنت نیز استفاده شود تا شیعه وسنی در پیشبرد اهداف نظام مقتدرانه به حرکت خود ادامه دهند.

دوست محمد حاجبی نماینده خانواده‌های شهدا و ایثارگران هرمزگان نیز در این نشست گفت: در دوران دفاع مقدس که خیلی از جاهای هرمزگان آب و برق و امکانات نداشت و فرهنگ خودجوش و ولایتمدار باعث شده است در آن زمان 13هزار نفر به میدان‌های نبرد اعزام شوند و در همین راستا تعداد زیادی از عزیزان به شهادت رسیدند.

وی افزود: رزمندگان استان‌هرمزگان در دفاع مقدس همرزم حاج قاسم و خط‌شکن بودند؛ در عملیات‌های خیبر، والفجر8 و ... رزمندگان استان از آب‌های وحشی اروند عبور کردند و توانستند خط دشمن را بشکنند اما امروز هنوز هم محرومیت در این استان دیده می‌شود.

حاجی عنوان‌کرد: 1262 نفر شهید و 2هزار و 890 جانباز در این استان وجود دارد اما با این وجود بنگاه‌های اقتصادی زیادی که در هرمزگان وجود دارند سهم خود نسبت به بکارگیری فرزندان ایثارگران را ایفا نمی‌کنند که از ریاست محترم جمهور می‌خواهیم دستورات لازم در این حوزه را صادر کنند.

سعید عبدلی زاده رییس حوزه هنری هرمزگان به نمایندگی از فعالان فرهنگی و اجتماعی گفت: به‌ جای اینکه ما از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم آن را تبدیل به بلای جان مردم می‌کنیم و این امر باعث به وجود آمدن مدیریت بخشی و کارگاهی در استان شده‌است.

وی افزود: یک مزیت عمده هرمزگان جزایر پر تعداد است اما مدیریت این مناطق در اختیار مناطق آزاد، وزارتخانه‌ها و بنیادها است و همین امر جلوی رشد استان را می‌گیرد.

عبدلی‌زاده بیان کرد: نبود حلقه‌های واسط اجتماعی و فرهنگی و تخصصی موجب ایجاد مشکلات شده‌است و قطعا و یقینا اطمینان داریم استان با نگاه ریاست محترم جمهور در دروازه‌های پیشرفت قرار خواهد گرفت.

سعید علی‌بخشی به نمایندگی از گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی هرمزگان نیر گفت: رهبر انقلاب خدمت گروه‌های جهادی فرمودند که خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت باید همگانی شود؛ استان هرمزگان که دروازه اقتصاد است هیچ سودی برای مردم هرمزگان ندارد و کوچکترین مثال آن مالیات صنایع است که در تهران پرداخت می‌شود.

وی افزود: ما در استانی هستیم که هنوز دانش‌آموزان در کپر درس می‌خوانند و در بشاگرد بازمانده از تحصیل داریم و به علت سهمیه‌بندی‌های کنکور بسیاری از ظرفیت‌ها از دست می‌رود.

علی بخشی تاکید‌کرد: ما قطب کشاورزی هستیم اما هنوز برای باربری محصولات کشاورزی هواپیمای باربری و صنایع تبدیلی نداریم و کشاورز ما همیشه زیر تیغ دلال‌ها هستند و کشاورزان باید همیشه باید مقروض باشند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت کمبود‌های بسیاری داریم؛ ما در جزیره هرمز حتی یک سونوگرافی نداریم؛ ما کمبود فضای درمانی داریم و الان دختری را داریم که سن شناسنامه‌ای آن 15 الی 16 ساله داریم اما به دلیل سوءتغذیه بسیار لاغر و نحیف است.

نماینده گروه‌های جهادی گفت: استان هرمزگان نیاز به دانشکده نفت دارد مسئول غیربومی وقتی محرومیت اینجا را ندیده می‌رود و برای شهرهای دیگر خرج می‌کند؛ از اول شهر حاشیه‌نشینی داریم خدا رحم کرد در زلزله یک ماه اخیر اتفاق نیفتاد وگرنه تا همین الان باید جنازه در می‌آوردیم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد داریم استانداری هرمزگان باید استانداری ویژه شود چرا که هم ما رتبه اول اقتصاد را داریم و هم رتبه اول محرومیت و نیاز به اتاق تبادلات مرزی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داریم.

محدثه درویشی به نمایندگی از جامعه زنان هرمزگان نیز در این نشست بیان‌کرد: استان هرمزگان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی کشور است اما آمار فقر و زنان بدسرپرست و بی سرپرست در این استان بالا است و زنان از سو تغذیه نیز رنج می‌برند که لازم است بسته‌های غذایی برای آن‌ها در نظرگرفته شود‌.

وی افزود: اگر به بازار بندرعباس بروید زنان دستفروشی را خواهید دید که دوشادوش مردان بدون هیچ مکان درستی کار می‌کنند که درخواست داریم محلی در شان آن‌ها در بندرعباس ایجاد شود.

درویشی تاکیدکرد: طبق پژوهش‌ها همسران و مادران شهدا این‌روزها دچار سندروم آشیانه خالی شده‌اند و امکانات تفریحی و رفاهی آن‌ها کم شده‌است، در بحث فرزند‌آوری ساخت مهدکودک و مکان مناسب برای نگهداری فرزندان زنان شاغل ضروری است.

وی همچنین از کمبود زیرساخت‌های ورزشی بانوان در هرمزگان نیز انتقاد کرد.

محمد تقوایی‌نژاد به نمایندگی از دانشجویان در این جلسه گفت: چه‌کسی گفته‌ جمع نقیضین محال است در حالی که هرمزگان جمع اضداد است و با وجود درآمدهای بسیار نرخ فقر و بیکاری آن شرم آور است.

وی افزود: هرمزگان ابر صنایع را دارد اما رتبه اول شاخص فلا‌کت را دارد و ما دانشجویان انقلابی می‌‌خواهیم که بانیان وضع موجود در دولت شما جایی نداشته‌باشند.

نماینده دانشجویان هرمزگان تاکیدکرد: مصوبه جدایی تعدادی از روستاهای پارسیان ما را به فکر لوایح استعماری می‌اندازد و راه برون رفت از این موضوع احترام به هرمزگان است و باید مصوبه انتزاع لغو شود.

وی همچنین مسائلی در رابطه با کیفیت پایین آموزشی هرمزگان و کمبود زیرساخت‌های درمانی و مسئولیت‌های اجتماعی صنایع مطرح کرد.

منصور فرهادی به نمایندگی نخبگان هرمزگان گفت: ما مردم هرمزگان از بی عدالتی رنج فراوان برده‌ایم و خواستار به‌کارگیری اشخاص نخبه‌ای از هرمزگان در مدیریت کلان کشور هستیم.

وی افزود: ما انتظار داریم طرح مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در هرمزگان اجرا شود نه اینکه صنایع به ما کمک صدقه‌ای کنند؛ فرزندان هرمرگان در صنایع هرمزگان غریب و بی‌کس هستند و هرمزگانی‌ها عادت کرده‌اند به دیده نشده نخبگان لذا باید از ظرفیت نخبگان شیعه وسنی استفاده شود.

فرهادی تاکیدکرد: ما زیر بیرق سیدعلی سینه‌زدیم و پیرو مکتب ما می‌توانیم هستیم و بر این باوریم که باید به فرزندان هرمزگان صادقانه خدمت کنیم‌، ما نخبگان هرمزگان باور داریم اقتصاد دریامحور راهکار برون رفت از وضعیت فعلی است.

رئیس جمهور:مرگ ناشی از نبود پزشک و دسترسی به درمان قابل قبول نیست

رئیس جمهور گفت: مرگ ناشی از نبود پزشک و دسترسی به درمان قابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار با علما، نخبگان و خانواده شهدا در هرمزگان اظهار داشت: سخنان بیان شده در جلسه را با دقت گوش کردم و نکات و دغدغه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: هرمزگان ذخایر بسیاری دارد. دریا، معادن، صنایع، زمینه رشد و پیشرفت بسیار و نیروی انسانی کارآمد که ۱۲۰۰ شهید این استان نشانه صدق آن هستند. ایثارگران و آزادگان و سردارانش مایه افتحارند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وحدت شیعه و سنی همواره در این استان زبان‌زد بوده و وحدت و انسجام این‌چنینی را باید قدر دانست.

رئیسی تصریح کرد: غواصان و شهدایی که نام‌آور شدند و نقشی که در عملیات‌های مختلف ایفا کردند و ایستادگی‌هایی که در برابر نیروهای آمریکایی و غاصبان و حضور سلحشورانه سپاه، نیروهای مسلح و بسیج که صیانت از این سرزمین می‌کنند و مردمی که پشتوانه این امنیت و اقتدار بوده، همه سرمایه هستند.

وی گفت: باید به این سؤوال پاسخ داده شود و پژوهشگران و اتاق‌های فکری که در زمینه علل فقر استان با وجود این همه ظرفیت، بررسی کنند و ما آماده‌ایم تا بررسی‌های آنان را بکار بگیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتما مدیر بومی مقدم است بر مدیر غیر بومی، افزود: قطعا جوانان تحصیل‌کرده بومی باید بکار گرفته شوند و وقتی ما نیرویی داریم که می‌تواند توان خود را به میدان بیاورد این تقدم بر او وجود دارد و ما در شورای اداری استان امشب در این زمینه تصمیم خواهیم گرفت.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: سواحل مکران را با ساز و کار قوی در بالاترین سطح و در بالاسر، تمام وزارتخانه‌ها برای تقویت اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا را به فعلیت برسانند و مواهب آن نه فقط برای ایران اسلامی بلکه برای منطقه مؤثر است.

وی ادامه داد: درصدی از درآمد صنایع استان باید به استان اختصاص یابد و این حتمی است و پاره‌ای از کمبودها باید توسط این کار برطرف شود.

رئیس‌جمهور افزود: یک نوآوری در بودجه سال آینده، تاسیس صندوق پیشرفت در هر استان است که یک تنخواهی دولت می‌دهد ولی درآمدهای استان بخشی از آن در این صندوق واریز می‌شود و درآمدهایی همچون مازاد درآمدهای مالیاتی، حقوق مالکانه معادن، فروش اموال مازاد در همین صندوق واریز می‌شود تا هم در اشتغال و هم در حل بحران‌ها به کمک بیاید.

رئیسی عنوان داشت: بازار تبادلات مرزی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه صورت بگیرد و استاندار در این زمینه پیگیری کند تا استان‌های ما با استان‌های کشورهای همجوار وارد گفت‌وگو شود، به‌نحوی که صادرات شتاب بگیرد.

وی تصریح کرد: در بندر شهید رجایی دیدم محصولاتی به‌صورت خام در حال صادرات است و ما با این شکل از صادرات موافق نیستیم بلکه باید با تقویت صنایع پایین‌دستی، محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر صادر شود و برداشتن یک گام روی یک محصول و صادرات آن که برخی آقایان می‌گویند پذیرفته نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکلِ در حوزه عدم بکارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید به‌طور دقیق توسط استاندار بررسی شود، افزود: مشکل اصلی در عدم بکارگیری نیروهاست و الا به نظرم ظرفیت کنونی دانشگاه‌های استان بالاست.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مسئله‌محوری را جدی بگیرید و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات را ارائه کنید، گفت: نسبت به کمبود پزشک و کمبود مراکز درمانی بررسی‌هایی شده و امشب مصوباتی خواهیم داشت و به هیچ عنوان مرگ ناشی از نبود پزشک و دسترسی به درمان اصلا قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: تاکید می‌کنم به توزیع عادلانه پزشک و خدمات پزشکی در کشور تا همه در همه جا به این خدمات دسترسی داشته باشند.

رئیس‌جمهور افزود: نقطه نظرات خود در آمایش سرزمینی را ارائه کنید و ما در بودجه سال آینده به این مهم توجه کرده‌ایم و اگر اصلاحاتی نیاز است، حتما به دولت منتقل کنید.

رئیسی عنوان داشت: ایجاد امکان نگهداری مناسب کودکان و ایجاد مهد کودک در سازمان‌ها و دستگاه‌ها ضروری است و در طرح حمایت از خانواده‌ها نیز دیده شده است.

وی گفت: بسیاری خانواده‌ها را می‌دانم که مناعت طبع دارند و از حمایت دستگاه‌ها پرهیز دارند و دولت نسبت به همه اینها وظیفه دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: قاچاق مانع تولید است و امروز در هرمزگان، قاچاق کالا هیچ تناسبی با تولید ندارد و قاچاق تولید را زمین‌گیر می‌کند.

رئیسی گفت: ته‌لنجی باید ساماندهی شود تا لنج‌دار بداند که چه کالایی، چگونه و بر چه اساسی و بر اساس چه نیازی می‌تواند بیاورد و ما در زمینه کوله‌بری هم همین حرف را داریم.

وی افزود: کشورهای همسایه اگر نیازی به سوخت دارند، رسما پیگیری شود و حرف ما ایجاد انضباط مالی در کشور است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: اینجا اقتصاد دریا و وسعت وسیع ساحل داریم اما سهم ما در اقتصاد دریا چقدر است؟ برخی کشورها سهم اقتصاد دریا تا ۵۰درصد است اما ما باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

رئیسی افزود: در گردشگری سلامت، گردشگری آب و هوایی، گردشگری صنعتی و تولید خدمات می‌توان گام‌های بزرگی برداشت.

وی ادامه داد: کنار دریا و تشنه و کنار صنایع و فقر اصلا با هم نمی‌خواند و در کنار این درآمد عظیم، باید فقر مطلق در گام‌های ابتدایی ریشه‌کن شود.

رئیس‌جمهور گفت: بسیج کارهای خوبی در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده انجام داده و باید این خدمات را بیشتر کرد و نیاز است همه در این حوزه پای کار بیاییم.

 رئیسی: باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد/ با ایجاد صندوق توسعه استان‌ها، نیازی به آقا اجازه از تهران نیست

رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان هرمزگان گفت: با دوری که در بندر شهید رجایی زدم، به نظرم رسید که خام‌فروشی در حال اتفاق است و بدون ارزش افزوده، صادرات ارزش زیادی ندارد بلکه باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور امشب در جلسه شورای اداری استان هرمزگان با حضور جمعی از وزرای دولت در بندرعباس اظهار داشت: خدای متعال ظرفیت‌های بسیاری به هرمزگان عنایت کرده است.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌ها را شناخت و در خدمت به مردم به کار گرفت، افزود: مردم مشکلاتی دارند که کم هم نیست که باید به مرور زمان حل شود. با این حجم گردش کار اقتصادی و صنایع و معادن با فقر قابل توجیه نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: مدیران کشور و دانشگاه‌ها، این مهم را بررسی کنند چراکه مردم در حال زندگی با فقر و مشکل هستند و بدانید با نسخه در تهران این مشکلات حل نخواهد شد بلکه باید بدست مدیران این استان انجام گیرد.

آیت‌الله رئیسی گفت: حتما تاکید من این است که اولویت جذب را به نیروهای کارآمد در استان بدهید و این امر تاکیدی است و مستحبی نیست تا جوانان به آینده امیدوار بشوند.

وی ادامه داد: گاهی در شهرستان‌ها و روستاها اگر ظرفیت باشد، افراد بالنده و افتخارآفرین و اهل فکری هم در آن منطقه خواهد بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: عدالت در ارتقای نیروی انسانی کارآمد، عدالت در توزیع ثروت، عدالت در خدمات و ... همه و همه مدنظر است و اگر عده‌ای برنتافتند، هیچ اشکالی ندارد چراکه اعتماد عمومی مردم، سرمایه اجتماعی نظام است و نمی‌توانیم برای منافع برخی، حق مردم را زمین بگذاریم.

رئیسی افزود: در واردات و صادرات، هرمزگان اهمیت فراوانی دارد و در بحث تجارت ملوانی باید استفاده درستی از آن صورت گیرد و چون اینان بدنبال گرداندن زندگی خود هستند لذا باید دقیق ابعاد مختلف آن را مشخص کنیم و بخشی از واردات و صادرات کشور را به این عزیزان بسپاریم تا این مردمان قانونمند بتوانند به اقتصاد کشور کمک کنند و از فکر خود اینها هم در تصمیم‌گیری استفاده شود تا این موضوع معطل نماند.

وی گفت: صیادان هم همین شرایط دارند. صید ترال به عزیزان صیاد ما خسارت وارد می‌کند و همان‌طوری که با تلاش و همت عزیزان سردار ما و سپاه این موضوع رفع شد و ساماندهی شد، لذا در حوزه صید با فکر مردم و همکاری مردم و تجربه آنان، اقتصاد صید را مدیریت کنیم چراکه مشکل صید ترال را خود این عزیزان به ما گفتند و آنان بهترین مشاور و هم‌فکر در این زمینه هستند تا افراد بهترین استفاده را از دریا با حفظ ذخایر کنند.

رئیس‌جمهور افزود: بومی‌گزینی در پرورش نیروهای متخصص پزشکی اهمیت دارد و ما این را در حوزه قضایی هم دیدیم‌. وضعیت بیمارستان‌های استان مناسب نیست و باید کمک و تجهیز شوند.

رئیسی ادامه داد: با دوری که در بندر شهید رجایی زدم، به نظرم رسید که خام‌فروشی در حال اتفاق است و بدون ارزش افزوده، صادرات ارزش زیادی ندارد بلکه باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد.

وی گفت: در صنایع، مسؤولیت‌های اجتماعی انجام و به مردم هم اطلاع‌رسانی شود و ثمرات حضور این صنایع در استان به‌طور دقیق به مردم اعلام شود.

رئیس‌جمهور افزود: صندوق توسعه استان می‌تواند به رفع خیلی از مشکلات استان‌ها کمک کند و درآمدهای خوبی در این صندوق خواهد رفت که با نظر اعضای شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هزینه خواهد تا نیازی به آقا اجازه از تهران نباشد.

رئیسی ادامه داد: گردشگری ابعاد مختلفی دارد. چه جاذبه‌های طبیعی و چه مزیت‌ها می‌تواند در خدمت گردشگری باشد و به کار جدی در این زمینه نیاز داریم.

وی عنوان داشت: سه یا چهار نقطه‌ای که گفتند در مورد خودرو، مالیات ارزش افزوده و پل خلیج فارس را در معاونت اجرایی بررسی و یا در دولت و یا در شورای عالی مناطق آزاد در مورد آنها تصمیم بگیریم و آقای خاندوزی هم پیگیر آن باشد.

رئیسی افزود: بشاگرد به چند کار اساسی نیاز دارد. احداث راهدارخانه، احداث چند مدرسه شبانه‌روزی حتما انجام شود تا در منطقه بشاگرد بتوانیم گام‌های بزرگی برداریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در مورد اموال تملیکی باید قاچاق کالا را از بین ببریم و از سوی دیگر در رفع مشکل آن کسی که کالایی را آورده است، مالش با رفع مشکلش به خودش تعلق بگیرد و دستگاه‌های مسؤول در این عرصه به سرعت کار را با تصمیمات مشخصی رفع گیر کنند ولی اینکه برای مردم مساله بسازیم، کار درستی نیست.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات غیر نفتی ۴۰ درصد افزایش داریم و در حوزه صادرات نفتی نیز در حال رسیدن به شرایط بهتری هستیم.

رئیسی تصریح کرد: کار ترخیص کالا باید برای صاحب کالا در مسیر قانونی سریعا انجام شود و سهولت در کسب و کار با گرفت و گیرهایی، مختل نشود.

رئیس‌جمهور گفت: ما باید کاری کنیم که فرآیند برای صادرکننده و واردکننده تسهیل شود و آنهایی که در سرمایه‌گذاری در جهان موفق بوده‌اند از رهگذر تسهیل در امور صورت گرفته است.

وی افزود: از روزی که ما به بندر بوشهر رفتیم و دادگستری‌ها پای کار آمدند و تعیین‌تکلیف اموال تملیکی را سرعت دادیم، بحمدالله تاکنون کارهای خوبی انجام شده است و این باید با جدیت ادامه پیدا کند.

رئیسی یادآور شد: اختصاص زمین در بندر شهید رجایی برای کشورهای عضو اکو به تصمیم کلان نیاز دارد و ما این را بررسی حقوقی سریعی خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: در این استان پول زیادی می‌آید و می‌رود و بر دستگاه‌های نظارتی و مدیران واجب است که با فساد بدون رودربایستی مقابله کنید چون برای انجام تحول به اراده جدی مسؤولان و اثرگذاران نیاز داریم.

رئیسی: وضع هرمزگان برای هیچ‌کس قانع کننده نیست

رئیس‌جمهور درجلسه شورای اداری استان هرمزگان:

مشکلات مردم هرمزگان مشکلات کمی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی عبور کرد.

این میزان از فقر و بیکاری قابل توجیه نیست؛ چرا با این میزان از ذخایر، میادین نفتی و گازی مردم دارند با فقر و مشکل زندگی می‌کنند.

وضع فعلی برای هیچ‌کس قانع کننده نیست و تردید نداریم که در گذشته قصورهایی شده است.

رئیسی: از قاچاق سوخت جلوگیری شود

رئیس جمهور:

سازوکار قوی برای توسعه سواحل مکران ایجاد خواهیم کرد که بالادست همه وزارتخانه‌ها قرار بگیرد تا بتوان از ظرفیت‌های این منطقه برای مردم، کشور و منطقه استفاده کرد.

امروز یکی از موانع تولید و رونق تولید، مسئله قاچاق کالاست، در هرمزگان قاچاق هیچ تناسبی با تولید ندارد و باید جلوی آن گرفته‌شود؛ مسئله ته‌لنجی باید ساماندهی شود.

سوخت باید ساماندهی شود و از قاچاق جلوگیری شود هر کشوری از ما سوخت می‌خواهد باید از راه قانونی وارد شوند.

 نمایندگان هرمزگان در جلسه شورای اداری با حضور رئیس‌جمهور چه گفتند؟

جلسه شورای اداری استان هرمزگان امشب با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و جمعی از وزرا در بندرعباس برگزار شد و استاندار هرمزگان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس و همچنین نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به سخنانی در خصوص مشکلات این استان پرداختند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جلسه شورای اداری استان هرمزگان امشب با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و جمعی از وزرا در بندرعباس برگزار شد و استاندار هرمزگان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس و همچنین نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی به سخنانی در خصوص مشکلات این استان پرداختند.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان:

آبرسانی به ۳۷۵ روستای هرمزگان با تانکر انجام می‌شود

مهدی دوستی استاندار هرمزگان ضمن تشریح برنامه پیشرفت پیمان برای هرمزگان اظهار داشت: برای رشد توام با رفاه برای مردم در اکوسیستم پیمان، مسائل و مشکلات استان رصد شده و ابرنیازها و ابرمسائلی وجود دارد.

وی با بیان اینکه آبرسانی به ۳۷۵ روستا با تانکر انجام می‌شود و ۱۱۰۰ روستا مشکل آب دارند، افزود: رواناب‌های فراوانی به دریا می‌ریزد و چهار سد در دست مطالعه است و دو سد در حال ساخت است که از شما خواهش دارم اعتبار تکمیل سد گابریک را اختصاص دهید.

استاندار هرمزگان گفت: بسیاری مردم سند مالکیت ندارند، صنایع تکمیلی بدرستی رشد نکرده‌اند و برای بشاگرد، کشت گیاهان دارویی ظرفیت بی‌نظیری دارد.

دوستی با بیان اینکه مدل زیست هرمزگان بر اساس اقتصاد دریا بوده که صید و تجارت می‌کرده‌اند، عنوان داشت: پیچیدگی صید سبب شده است که ۴ هزار شناور مجاز و ۱۲ هزار شناور غیر مجاز وجود داشته باشند و اساسا سیاستی که در آن غیرمجازها ۴ برابر مجازها باشند، محکوم به شکست است.

استاندار هرمزگان افزود: باید با توسعه صید دور، صیادان را به سمت صید در آبهای بین‌المللی سوق دهیم.

وی ادامه داد: مزارع پرورش میگوی ما بدلیل نداشتن برق فقط ۲ تن در هکتار تولید می‌کنند در حالی که اگر برق و هوادهی وجود داشته باشد تا ۱۶ تن در هر هکتار می‌توان تولید کرد.

دوستی گفت: عدم لایروبی خورها سبب شده تا اکوسیستم آنها بهم بخورد و تغذیه دریا صورت نگیرد.

استاندار هرمزگان افزود: برخی کشورها متقاضی زمین در پسکرانه بندر شهید رجایی هستند و اگر بتوانیم موانع حقوقی آن را حل کنیم در حوزه ترانزیت کالا می‌توانیم کمک کنیم و درآمد داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای پهلودهی کشتی‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تنی به بنادر اقیانوسی نیاز داریم و باید برای ورود کشتی‌های نسل چهارم فکری کنیم.

دوستی گفت: گمرکات ما در شهرستان‌ها شبانه‌روزی نیستند و این که کمبود نیروی انسانی داریم.

استاندار هرمزگان افزود: سالی ۶۳ هزار خودرو ترانزیت از بندرلنگه صورت می‌گیرد و می‌توان آن را تا ۳ برابر با همین وضعیت موجود افزایش داد.

وی ادامه داد: تجارت ته‌لنجی دچار محدودیت است و اقتصاد فعالان آن دچار نوسان است و باید آن را سامان داد و پایدار کرد.

دوستی گفت: ماهی هرمزگان از این استان به اصفهان می‌رود و سپس به کویت صادر می‌شود. حتی خوراک دام در استان تامین نمی‌شود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: گردشگری هرمزگان می‌تواند موتور محرک گردشگری کشور باشد و ایجاد ابراکوسیستم گردشگری ضروری است. پیوند دادن جزایر با پل و تله‌کابین با هم به سرمایه‌گذاری حمایتی نیاز دارد.

وی در پایان گفت: در حوزه صنعت و معدن زیرساخت‌های صنعتی ناقصی وجود دارد و همین علت بیکاری بالاست و صنایع متکی بر بزرگ‌مقیاس شکل گرفته و صنایع هنوز بخش‌های زیرین و جانبی خود را کامل نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، امام جمعه بندرعباس:

شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند؛ خواهش می‌کنم تغییر نگاه برای گسترش شهرهای ساحلی ایجاد شود و تمرکز صنعت روی شهر بندرعباس به صلاح نیست و صنایع هم باید در ۱۲۰۰ کیلومتر سواحل استان پخش شود.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده اظهار کرد: اینکه ما امروز با مشکلات فرقه‌ها و آسیب‌های اجتماعی، طلاق و خودکشی روبه‌رو هستیم جای تامل دارد و تقاضایی که داریم این‌ است بخش منابع مالی استانی طرح مهندسی فرهنگی استان به تصویب برسد.

وی افزود: اگر ما با این دست‌فرمان بودجه‌های کشور را تقسیم کنیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم هرمزگان باید در نگاه بودجه‌ای تحت عنوان فقیرترین استان نگاه‌ شود و در بحث صنایع دستی، شیلات و شرکت‌های ذیل صنعت باید نگاه ویژه‌ای باشد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس بیان‌کرد: در دنیا دیدید قریب ۷۰ تا ۸۰ درصد شهرهای آباد در دنیا شهرهای ساحلی هستند اما منتهی نگاه سیاستمداران ما گریز از مناطق ساحلی بوده است لذا شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند؛ خواهش می‌کنم تغییر نگاه برای گسترش شهرهای ساحلی ایجاد شود و تمرکز صنعت روی شهر بندرعباس به صلاح نیست و صنایع هم باید در ۱۲۰۰ کیلومتر سواحل استان پخش شود.

محمد آشوری، نماینده بندرعباس در مجلس:

آنچه که در استان ما مردم را آزار می‌دهد القای حس تبعیض است

محمد آشوری نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: در بدو گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان عدالت پیشرفت و خدمت آمده است محور آن مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است و آیت الله رئیسی پرچم دار مبارزه با فساد در قوه قضائیه بودند و انتظار این است در حوزه فقر زدایی و رفع تبعیض پرچم را در دست بگیرید.

وی افزود: آنچه که در استان ما مردم را آزار می‌دهد القای حس تبعیض است و کارنامه جمهوری اسلامی در خدمات رسانی به روستاها و شهرها بوده اما کارهای مانده‌ای که امروز مردم را آزرده کرده است همین حس تبعیض است.

نماینده مردم مرکز استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت‌های مختلف نسبت به به‌کارگیری نیروی استان در مدیریت عالی چراغشان چشمک‌زن یا قرمز بوده‌است و در دولت سیزدهم هم این چراغ چشمک زن است و خواهش داریم این چراغ را سبز کنید و از نیروهای انسانی هرمزگان و مناطق مرزنشین بیشتر در ساختار قدرت استفاده کنید.

وی تصریح کرد: خواهش و تمنای ما این است در حدود ۱۰ سال اخیر خیلی‌ها ما را بخاطر عدم بکارگیری نیروهای هرمزگانی و انتزاع برخی از روستاهای استان تحقیر کردند، شما این تحقیر را بر نتابید مردم از مسئله انتزاع روستاهای پارسیان آزرده خاطر هستند و خواهش ما این است این پرونده بسته شود و به جای آن پرونده توسعه یکپارچه جنوب کشور باز شود.

منصور آرامی، نماینده بندرعباس در مجلس:

۱۰ سال است موضوع انتزاع ذهن مردم استان را مشغول کرده است

منصور آرامی دیگر نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری گفت: ۱۰ سال است موضوع انتزاع ذهن مردم استان را مشغول کرده است و وقت ما را در مجلس را هم گرفته‌ است و درخواست داریم از دستور کار خارج شود.

وی افزود: استان هرمزگان به گونه‌ای است که اگر مردم نخواهند کاری کنند یک اتفاقی بیفتد خواهد افتاد فولاد و بنادر و سایر بنگاه‌های اقتصادی را ما اگر نخواهیم هم اینجا ایجاد می‌شود اما متاسفانه در هرمزگان توسعه‌یافتگی در بخش نیروی انسانی فراموش شده است و اگر در این بخش یک کار انجام دهید یقین بدانید برای هرمزگان از صدها پالایشگاه بهتر خواهد شد و استان به توسعه یافتگی خواهد رسید.

آرامی گفت: خواهشم این است؛ توسعه یافتگی استان هرمزگان را در نیروی انسانی ببینید و کمک کنید یک جهشی در این حوزه شکل بگیرد.

احمد مرادی، نماینده بندرعباس در مجلس:

بی‌عدالتی و تبعیض بیشترین موضوعی است که مردم هرمزگان را رنج می‌دهد

احمد مرادی دیگر نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: بی‌عدالتی و تبعیض بیشترین موضوعی است که مردم هرمزگان را رنج می‌دهد یکی در بحث نیروهای انسانی که ما در چند موضوع در وزارتخانه ها جزو رتبه‌های اول هستیم؛ در گمرکات، بنادر، شیلات و صنایع رتبه اول هستیم اما در این سازمان‌ها حتی یک هرمزگانی هم نیست؛ توقع مردم این است که اگر وزیر نمی‌توانیم باشیم معاون وزیر حتما می‌توانیم باشیم.

وی افزود: نگاه ما به کشور ملی است اما نگاه کشور به ما استانی است؛ در همین استان با وجود درآمدهای کلان در بهداشت و درمان ۵۰ درصد زیر استاندارد کشوری هستیم و چندین سال است پیگیر هستیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه درآمدها جزو ۵استان برتر کشور هستیم اما در این استان بیش از ۳۰۰ هزار نفر یا تحت پوشش کمیته یا بهزیستی هستند و این آمار فلاکت و بدبختی هرمزگان را بر نمی تابیم و خواهش داریم رسیدگی کنید.

وی تصریح کرد: ۱۷میلیارد دلار از قاچاق‌ها توسط گردن کلفت‌ها انجام می‌شود و فقط ۳میلیارد دلار توسط افراد خرد انجام می‌شود موضوع ملوانی و مرزنشینی خواهش داریم یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شوند

مرادی اظهار کرد: در سهمیه‌های کنکور با این سهمیه بندی جدید کاری کرده‌اند که دیگر هرمزگانی هیچ وقت نمی‌توانند روی دانشگاه‌های مطرح را ببینند در نهایت هم باید بگویم که مردم هرمزگان زیر بار هیچ نظر عیر کارشناسی و خفت بار نخواهد رفت و خواهش دارم بحث انتزاع پارسیان را برای همیشه پرونده‌اش را ببندید.

احمد جباری، نماینده غرب هرمزگان در مجلس:

وجود فقر با ظرفیت‌های هرمزگان متناقض است

احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: دولت سیزدهم بر مبنای عدالت محوری، فساد ستیزی و رفع تبعیض شکل گرفته است؛ وجود فقر با ظرفیت‌های هرمزگان متناقض است و نمی‌دانیم مردم ما با این ظرفیت ها کجا قرار گرفته‌اند.

وی افزود: شاخص‌های توسعه‌ای ما بسیار معنادار است در استان ما را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنند اما در کشور هرمزگان با استان‌های همجوار مقایسه می‌شود.

جباری گفت: در حوزه بهداشت و درمان ما یک استان هستیم و یک دانشگاه علوم پزشکی در حالی که یکی از استان‌های همجوار ما ۲۰ دانشگاه و دانشکده پزشکی و در اکثر بیمارستان‌هایشان همه مسائل تخصصی وجود دارد اما ما برای یک ام آر آی باید به یزد و کرمان برویم.

نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه که نیاز امروز کشور است وحدت و همدلی است و خواهش می کنم یکبار برای همیشه دستور دهید انتزاع پارسیان از دستور خارج شود و روح و روان مردم آزرده نشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها