روایت ولایتی از نشست رئیسی پیش از سفر مسکو

کد خبر: 1123838

مشاور بین الملل رهبر انقلاب: آمریکایی ها چون می خواهند مداخله کنند نتوانسته اند لیاقت رابطه ای مثل رابطه ایران با روسیه را به دست بیاورنداین که با روسیه تعامل کنیم و با آمریکا رابطه ای نداشته باشیم موجب نمی شود که سیاست «نه شرقی نه غربی» زیر سؤال برود

روایت ولایتی از نشست رئیسی پیش از سفر مسکو

رئیس جمهور امروز به دعوت ولادیمیر پوتین ، عازم مسکو خواهد شد. سفری که از ابتدای رسانه ای شدنش با توجه کارشناسان و تحلیل گران مختلف مواجه شده و هر یک از زاویه ای  دیدار پوتین – رئیسی  را نقد و بررسی می کنند. در این بین علی اکبر ولایتی دیپلمات باسابقه کشورمان که 16 سال سکانداری وزارت خارجه را در کارنامه خود دارد، در گفت و گوی اخیر خود ، به نشست مشورتی پیشامسکویی رئیسی با او، لاریجانی، خرازی و جلیلی اشاره کرده، از نقش سازنده روسیه در مذاکرات هسته ای سخن گفته و  تاکید می کند که روسیه دیگر شرقِ کمونیستِ سابق نیست  و ماهیت او تغییر کرده است. همچنین مهم ترین بخش های مصاحبه اخیر علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با کیهان را می خوانید :

*به تازگی خبری از برگزاری جلسه‌ای با حضور جنابعالی، رئیس‌جمهور و آقایان لاریجانی، جلیلی و خرازی منتشر شده است. اگر صلاح می‌دانید برای آغاز این گفت‌وگو از جزئیات و محورهای مهم این جلسه برایمان بگویید:اگر قرار بر این باشد که جزئیات جلسات گفته شود حتماً دفتر خود آقای رئیس‌جمهور این کار را انجام خواهد داد ولی کلیات معلوم است که موضوع، سفر جناب رئیس‌جمهور به روسیه بود. طبیعی است که ایشان در آغاز این سفر مهم مشورت کنند، خب بنده هم با توجه به تجاربی که در حوزه دیپلماسی داشته‌ام در کنار دیگر آقایان ازجمله طرف‌های مشورت رئیس‌جمهور بودم.

* طبیعی است با روسیه که نقش تعیین‌کننده‌ای در مذاکرات دارد ،مشورت بشود. جناب آقای پوتین و جناب آقای رئیسی در این باره حتماً صحبت خواهند کرد. تابه‌حال روسیه در این زمینه هر کاری می‌توانسته انجام داده و بیش از این هم می‌تواند کمک کند بدین ترتیب که به‌عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل همواره در حمایت از ایران نقش اساسی داشته است.

* سیاست نه شرقی نه غربی تبلوری از گفتمان انقلاب اسلامی است ... شرق و غرب آرمانی؛ یعنی نه سلطه لیبرالیست‌ها و نه سلطه کمونیست‌ها. حال دیگر در دنیا، نه در روسیه نه در چین، کمونیسم با آن زمینه‌ها وجود ندارد و همان‌طور که امام(ره)در نامه‌ای به گورباچف نوشته بودند، کمونیسم را باید در موزه‌های سیاسی دنیا پیدا کنید. بنابراین، این نگرانی وجود ندارد که ما رابطه داشته باشیم و این که بخواهیم القا کنیم که با رابطه با چین و روسیه، سیاست نه غربی نه شرقی زیر سؤال می‌رود، یک برداشت غلط است.

* رابطه با روسیه رابطه دوسویه و برابر است؛ رابطه‌ای بر اساس احترام متقابل، حقوق برابر و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر و همچنین ایران امروز از قدرت بازدارندگی و عمق نفوذ راهبردی برخوردار است و بر اصول و مواضع خود ایستادگی دارد. به عبارتی در تاریخ ایران، هیچ‌گاه به‌اندازه امروز قدرتمند نبوده‌ایم. بنابراین چنین رابطه‌ای نمی‌تواند اشکال داشته باشد.

*ما و روسیه دشمن مشترک داریم. خود آمریکایی‌ها این را می‌دانند. یکی از دلایلی که ما، روسیه و چین هر سه در شانگهای حضور داریم و سه قدرت درجه اول شانگهای هستیم این است که استقلال داریم. بی‌تردید جمهوری اسلامی ایران جزو مستقل‌ترین کشورهاست و دست ایران در این که سیاست‌های مستقل خود را پیش ببرد، باز است. همین استقلال در کنار قدرت بازدارندگی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی است. ناتو هم دشمن مشترک ما، چین و روسیه است. ما مخالف این هستیم که ناتو بخواهد اطراف کشور ما و در مرزها ماجراجویی کند. روسیه هم همین‌طور است. در قضیه قفقاز هم دیدند که محکم ایستادیم و خیلی‌ها فهمیدند که جمهوری اسلامی ایران حساس است. درباره داعش هم با روسیه مواضع مشترکی داشتیم. هر دو با داعشی که محصول و دست‌پرورده آمریکا بود، جنگیدیم.

*آمریکایی‌ها چون می‌خواهند مداخله کنند، کودتا کنند و ایران را به زانو دربیاورند نتوانسته‌اند صلاحیت و لیاقت رابطه‌ای مثل رابطه ایران با روسیه را به دست بیاورند. این که با روسیه با آن شرایطی که عرض کردم تعامل بشود و با آمریکای بدعهد که همواره در حال تهدید و تحریم ایران بوده است، رابطه‌ای وجود نداشته باشد به معنای این نیست که سیاست نه شرقی نه غربی زیر سؤال رفته است.

*یعنی چه که به سمت روسیه غش کرده‌ایم؟ مگر در رژیم پهلوی به سر می‌برند؟ اساساً چه نیازی است که به سمت کشوری غش کنیم؟ درباره رابطه با دنیا مثال‌های متعددی داریم که غربی‌ها نخواستند و نتوانستند با ما کار کنند. آمریکا در بسیج و تهییج کشورها علیه ایران نقش اساسی داشت؛ آن‌هم کشورهایی که با ما کار می‌کردند. آلمان، ژاپن و فرانسه سه کشور مهم صنعتی و طرفدار غرب هستند که وقتی انقلاب شد همه تحت هدایت آمریکا بساطشان را جمع کردند و رفتند./ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها