در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد

ایران به توافق موقت راضی نمی‌شود

کد خبر: 1124664

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با فردا احتمال پذیرش توافق موقت از سوی ایران را رد و تاکید کرد که بعید است ایران چنین فرمولی را بپذیرد.

ایران به توافق موقت راضی نمی‌شود

گروه سیاست سایت فردا - تیم مذاکره کننده ایران علی‌رغم همه حاشیه‌سازی‌ها در وین مشغول کار است اما برخی رسانه‌های خارجی دست از کار نمی‌کشند. شاهدش همین گزارش اخیر ان‌بی‌سی که از پیشنهاد روس‌ها به ایران درباره توافق موقت گفته بود. 

سفیر ایران در مسکو این خبر را تکذیب کرد و دروغ خواند اما بحث توافق موقت یک بار دیگر باز شده است. شاید دلیلش این باشد که حالا دیگر ریچارد نفیو به عنوان یکی از معماران تحریم هم از تیم مذاکره کننده آمریکا خارج و رابرت مالی به عنوان چهره ملایم علاقه‌مند به احیای برجام بیش از قبل میدان دارد و برخی تصور می‌کنند که رسیدن به توافق ساده‌تر باشد. 

تحلیلگران داخلی اما اساس گزاره توافق موقت را بعید می‌دانند و دلیلشان هم فاصله‌ای است که چنان توافقی با منافع ملی ایران و مواضع رسمی کشور دارد. 

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌المللی از جمله همین افراد است. او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: «آنها می‌خواهند بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد کنند و از طرف دیگر می‌خواهند که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف کرده یا به حالت تعلیق درآورد! اگر کل دارایی‌های مسدودشده ایران را آزاد می‌کردند، شاید ارزش داشت که ایران چنین چیزی را به عنوان شروع بپذیرد اما در وضعیت فعلی بعید است که ایران چنین فرمولی را بپذیرد.»

وی افزود: «ایران خواهان آن است که یک بار برای همیشه تکلیف روشن شود و مشخص شود که چه طرفی، چه کاری را چه زمانی انجام می‌دهد. ضمن اینکه طرف آمریکایی تضمین بدهد اما آنها حاضر نیستند که تضمین بدهند. این حرف زوری است که آمریکایی‌ها می‌زنند و بعید است که ایران زیر بار برود.»

بهشتی پور درباره احتمال حصول توافق در شرایط فعلی نیز گفت: «تا جایی که من در چند سال اخیر دیده‌ام آمریکایی‌ها در این مورد خاص بالاخره کوتاه خواهند آمد.»

وی با تاکید بر اینکه « در دیپلماسی هزار راه نرفته وجود دارد و اینطور نیست که فقط دو گزینه و دو راه موجود باشد» گفت: «می‌توان با ابتکارات مختلف اقداماتی را انجام داد. آمریکا هم همان‌طور که در دوره اوباما پذیرفت که غنی‌سازی ولو به شکل محدود ادامه یابد و یک گره بزرگی را باز کرد تا مذاکرات به سوی توافق برود؛ این بار هم موضوع را حل خواهند کرد. این طرف آمریکایی است که باید به قواعد بین‌المللی تن بدهد چون خواسته ایران واقعا غیرمنطقی نیست و هیچ خواسته نشدنی از سوی طرف ایرانی مطرح نشده است.»

وی در ادامه گفت: «یک راه‌حل میانی بالاخره پیدا خواهد شد».  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها