بی‌قراری مدعیان اصلاحات برای گرا دادن به تحریم‌کنندگان!

کد خبر: 1125053

روزنامه شرق روز گذشته در سرمقاله خود نوشت: «قراردادی که با چین برای مدت 25 سال امضا و در سفر اخیر وزیر امور خارجه اجرای آن شروع شده، از آن دست تصمیماتی است که مردم از متن و مفاد آن بی‌اطلاع هستند.»

بی‌قراری مدعیان اصلاحات برای گرا دادن به تحریم‌کنندگان!

این روزنامه همچنین نوشت: «جالب است به گفته مسئولان وزارت امور خارجه، این طرف چینی است که بر پنهان‌بودن مفاد توافق‌نامه تأکید و اصرار دارد. پرسش واقعی این است که چرا طرف چینی اصرار دارد متن و مفاد توافق‌نامه یا هر اسم و عنوان دیگری که به آن داده می‌شود، در اختیار مردم قرار نگیرد؟ طرف چینی نمی‌تواند برای ایران تعیین تکلیف کند و طرف ایرانی هم اجازه ندارد توافقی را هرچند صد در صد به نفع ایران باشد، پنهانی منعقد کند. قانون اساسی چنین اجازه‌ای نداده است. به چند اصل از اصول قانون اساسی اشاره می‌کنم. براساس اصل 77، عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.»

نکته قابل تامل این است که آیا این طیف نمی‌داند چرا چنین تصمیمی گرفته شده و چرا از قضا طرف چینی بیشتر بر مخفی ماندن مفاد این قرارداد تاکید داشته است؟!

هم ایران و هم چین مورد دشمنی آمریکا هستند و صدالبته ایران خیلی بیشتر. تاکنون نیز بسیاری از شرکت‌های چینی به دلیل همکاری اقتصادی با ایران مورد تحریم و جریمه از طرف آمریکا واقع شده‌اند. طبعا وقتی اولا بیم اعمال تحریم و جریمه علیه شرکت‌های چینی وجود دارد و نیز اینکه دشمنان قسم خورده ایران مترصد این هستند که مسیرهای باز شده برای اقتصاد کشورمان را مسدود نمایند و یا در مسیر آن سنگ‌اندازی کنند دو طرف قرارداد سعی در پنهان ماندن مفاد آن داشته باشند. ضمن آنکه این چین است که نگران اعمال تحریم و جریمه علیه شرکت‌های خود است چرا که اساسا ظرف تحریم‌های ایران پر شده است.

اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلف (مانند زمانی که کشور بحبوحه اغتشاش‌های پس از انتخابات سال 88 قرار داشت) به غربی‌ها و علی الخصوص آمریکایی‌ها گرای تحریم داده‌اند و گویا اکنون هم بی‌قرار بی‌اثرکردن رویکرد دولت در خنثی ‌سازی تحریم‌ها هستند./ کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها