تشریح وزیر کشور از اقدامات وزارت کشور درباره زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست

کد خبر: 1125106

وزیر کشور از راه‌اندازی دفاتر امور بانوان در استانداری‌های سراسر کشور و فعال‌سازی کارگروه امور اجتماعی، فرهنگی و زنان در استانداری‌ها خبر داد.

تشریح وزیر کشور از اقدامات وزارت کشور درباره زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست

احمد وحیدی وزیر کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی (سه شنبه 5 بهمن ماه) در تشریح اقدامات وزارت کشور درباره زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست گفت: وزارت کشور از نقش سیاست‌گذاری و راهبری در این موضوع با استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور که شورای اجتماعی، سازمان امور اجتماعی و سایر نهادهای متولی است، در جهت اجرایی شدن بند ت ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه اقداماتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت داده است.

وزیر کشور اظهار داشت: وزارت کشور در حوزه سیاست‌گذاری، هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، پشتیبانی و حمایت مالی، حمایت از اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و بهبود کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار در سکونتگاه‌های غیررسمی اقداماتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت داده است.

وی افزود: در حوزه سیاست‌گذاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها اقداماتی توسط شورای اجتماعی از قبیل گنجاندن موضوع سرپرست خانوار در طرح تقسیم کار ملی، تدوین تقسیم کار ملی در زمینه حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، واسپاری این مسئولیت به سازمان بهزیستی به  عنوان دستگاه اصلی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، کمیته امداد، شهرداری‌ها، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و جمعیت هلال احمر به عنوان دستگاه همکار و... صورت گرفته است.

وحیدی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر فعال‌سازی دفاتر امور بانوان استانداری‌های سراسر کشور و فعال‌سازی کارگروه امور اجتماعی، فرهنگی و زنان در استانداری‌ها برای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی مسئول در حوزه زنان با تاکید بر زنان سرپرست خانوار بوده است.

وزیر کشور اظهار داشت: در حوزه پشتیبانی و حمایت‌های مالی از طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در چند بخش اقداماتی صورت گرفته که طرح حمایت از زنان دارای همسر زندانی، طرح کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در ۱۰ استان از این جمله است.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار از حیث دسته‌بندی به چهار دسته تقسیم می‌شوند؛ اول، زنانی که همسرشان فوت شده، دوم زنان مطلقه، سوم، تجرد قطعی ۴۵ سال به بالا را شامل می‌شود و خانم‌های بد سرپرست که معمولاً همسران از کار افتاده دارند که معمولاً یا زندانی و یا فراری هستند.

وحیدی خاطرنشان کرد: خانواده ۲۰ هزار نفر از زندانیان توسط سازمان زندان‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌اند. دوره آموزش پیشگیری از طلاق ۱۵ هزار نفر همسر زندانی، دوره پیشگیری از اعتیاد برای نزدیک به ۵۰۰۰ همسر زندانی، دوره پیشگیری از مفاسد اخلاقی برای ۶ هزار همسر و ۳۵۰۰ فرزند زندانی برگزار شده که از نظر اثربخشی در ارزیابی صورت گرفته ۸۹ درصد از خانواده‌های زندانیان قبل از برگزاری دوره خطرات اعتیاد طلاق و مفاسد اخلاقی اطلاعات و آگاهی کمی داشتند اما بعد از انجام این انواع آموزش‌ها ۹۶ درصد اعلام کردند که سطح آگاهی شان نسبت به این مسئله خوب شده که ۸۵ درصد از اعضای این جامعه اعلام کردند که محتوای این دوره‌ها در روند زندگی شان موثر بوده است.

وزیر کشور اظهار داشت: موضوع دیگر کودکان کار هستند. این کودکان کار در نتیجه خانواده‌های بد سرپرست و بی سرپرست هستند و اقداماتی که صورت گرفته شناسه کودکان در خیابان، توانمندسازی خانواده آنها و اجرای طرح پایلوت در سطح استان تهران کرج و قزوین این مسئله در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

وی افزود: اقدام دیگری که در این حوزه انجام شده طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار در ۱۰ استان است که با مشارکت سه جانبه این استان برای پنج هزار زن سرپرست خانوار اجرا شده در استان سیستان و بلوچستان البرز کرمان کرمانشاه و هرمزگان این کار انجام شده است

وزیر کشور اظهار داشت: ما استان‌هایی را که نرخ زنان سرپرست خانوار در آنها بیشتر است و مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بیشتری دارند را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم و چهار مولفه را برای دسته بندی آنها مد نظر قرار داده‌ایم؛ یک زنان سرپرست خانواری که فاقد بیمه و مستمری هستند و در سه دهک اول درآمدی قرار دارند و فاقد پوشش حمایتی هستند و ساکن در مناطق حاشیه نشین هستند. برای اینکه این طرح توانمندسازی به خوبی انجام شود اقداماتی صورت گرفته که باید تقویت شود.

وی افزود: اقداماتی که باید در بحث زنان سرپرست خانوار در دستور کار قرار گیرد یکی تکمیل بانک اطلاعاتی در این حوزه است. موضوع دیگر افزایش و تقویت اعتبارات تخصیص یافته به این بخش است که ما بتوانیم اعتبارات تخصیص یافته را در ابتدای سال دریافت کنیم./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها