آصفی: سفر رئیس‌جمهور به روسیه بالاتر از استاندارد پروتکل‌ها بود

کد خبر: 1126291

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه، گفت: این سفر، یک سفر رسمی بود و بر اساس پروتکل سفرهای رسمی در روسیه، طبق استاندارد و بلکه بالاتر از آن هم صورت گرفت.

آصفی: سفر رئیس‌جمهور به روسیه بالاتر از استاندارد پروتکل‌ها بود

حمیدرضا آصفی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به روسیه، گفت: آیت‌الله رئیسی در دوران انتخابات همواره بر کار با همسایگان و منطقه تاکید داشت و هم اکنون نیز شاهد هستیم که سیاستی را که همان زمان تعیین کرده بود، دنبال می‌کند. نگاه به همسایگان و کشورهای آسیایی، سیاست بسیار درستی است و باید آن را ادامه داد.

وی با بیان اینکه سفر به روسیه در چارچوب نگاه به همسایگان و نگاه به کشورهای منطقه صورت گرفته است، اضافه کرد: ما با روسیه پیوندهای مختلف، نگرانی‌ها و علایق مشترکی داریم لذا سفر به روسیه بسیار به هنگام صورت گرفت و موضوعات متنوعی در دستور کار بود و روس‌ها در این سفر، با دیدگاه‌ها و خواسته‌های ما موافق بوده و همراهی کردند.در بسیاری از کشورها، از جمله روسیه و کشورهای اروپایی، سفرها دسته بندی و طبقه بندی می‌شود. یک سفر که به آن اصطلاحا  استیت ویزیت هم می‌گویند، همان سفر دولتی و حکومتی است، بدین معنا که یک سفر رسمی و یک سفر نیز دولتی است.

سفیر اسبق کشورمان در آلمان با تاکید بر اینکه شئونات هر سفر، بر اساس نوع سفر تعیین می‌شود، افزود: سفر به روسیه، سفری دوجانبه بود که بر اساس ضرورت کرونا، نمی‌توانستیم یک هیئت بلندپایه اعزام یا به استقبال بیاید.

آصفی بیان داشت: این سفر، سفر حکومتی نبود؛ اگر سفر حکومتی بود، باید تمام آن موضوعاتی که مطرح شده است می‌توانست در این سفر تفسیر شود. اما این سفر، یک سفر رسمی بود و بر اساس پروتکل سفرهای رسمی در روسیه، طبق استاندارد و بلکه بالاتر از آن هم صورت گرفت.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد: به طور معمول در سفرهای رسمی، معاون وزیر به استقبال می‌رود. اما در روسیه وزیر به استقبال رئیس جمهور ما آمد و خود روس‌ها هم به این موضوع اشاره کرد که این استقبال به خاطر اهمیتی بود که این سفر برای آنها داشت.

وی با تاکید بر اینکه نکته مهم در این سفرها محتوای آن است، یادآور شد: فراموش نکنیم که آقای رئیسی با وجود اینکه تنها ۵ یا ۶ ما است که دولت را در اختیار گرفته اند، سفرهای مهمی را در دستور کار قرار دادند و طبیعی است که دولتمردان در سفرهای مهم قبل از اینکه به تشریفات بپردازند به محتوای سفرها اهمیت بدهند.

صفی در پایان خاطرنشان کرد: تشریفات هم بسیار مهم است. یعنی باید آداب تشریفات رعایت شود که در این سفر رعایت شده بود. به نظر من موضوع حواشی موضوعی نیست که موجب دغدغه یا دل‌مشغولی مردم شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها