جلال‌زاده: تجار و بازرگانان ایران به دنبال افزایش سطح روابط اقتصادی با پاکستان هستند

کد خبر: 1126424

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی جهت رفع موانع موجود در مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و پاکستان تأکید کرد.

جلال‌زاده: تجار و بازرگانان ایران به دنبال افزایش سطح روابط اقتصادی  با پاکستان هستند

 «رحیم حیات قریشی»، سفیر پاکستان در تهران امروز (یکشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه) با وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

جلال‌زاده در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات فراوان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان گفت: مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی دو ملت و حسن همسایگی، عامل مهمی برای تعمیق هر چه بیشتر روابط و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف فی‌مابین می‌باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر اهمیت دیپلماسی پارلمانی جهت رفع موانع موجود در مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید نمود و بیان داشت: رایزنی مستمر و گفتگوهای مثبت و رو به رشدی میان مقامات دولتی، نظامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برقرار است که این نشان از عمق دوستی و برادری دو ملت جهت تقویت و تحکیم همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های گوناگون بویژه اقتصادی است.

وی افزود: تجار و بازرگانان ایران به دنبال افزایش سطح روابط اقتصادی خود با پاکستان هستند. مطلع هستیم این حس متقابل است. انتظار داریم مدیران بخش‌های ذیربط تلاش کنند تا این مسیر هموار گردد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر ارتقاء همکاری‌های امنیتی – مرزی میان دو کشور و مقابله با اقدامات گروه‌های تروریستی تاکید کرد و گفت: برخی گروهک‌های ترویستی و اشرار سعی در تخریب روابط دوستانه ایران و پاکستان دارند، ولی آنها از روابط بسیار قوی حاکم میان مقامات دو کشوراطلاع ندارند. اینگونه حرکات ناچیز موجب اختلال در همکاری‌های فیمابین نمی‌گردد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران یک اتفاق نظر قاطع میان مقامات عالی کشور جهت افزایش تعاملات با همسایگان بویژه کشور دوست و برادر پاکستان وجود دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر استقرار صلح و ثبات در منطقه بویژه در افغانستان تاکید کرد و بیان داشت: مردم افغانستان چهار دهه است که از اشغالگری و جنگ رنج می‌برند، جمهوری اسلامی ایران به دنبال ثبات و امنیت پایدار و همچنین تشکیل دولت فراگیر در افغاستان است. ایران و پاکستان به عنوان دو بازیگر مهم در افغانستان می‌توانند با همکاری، رنج مردم این کشور را کاهش دهند.

جلال زاده در پایان این دیدار بر صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و افزود: طی دو سال اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار از مراکز فعالیت هسته‌ای ایران بازدید و روند صلح‌آمیز بودن آن را تایید کرده است، اما آنان تحت تأثیر فشارهای یکجانبه آمریکا و لابی صهیونیستی مجدداً از فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران در مذاکرات پیش رو ابراز نگرانی می‌کنند.

رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در تهران نیز در این دیدار با اشاره به هفتادمین سالگرد استقلال پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که استقلال کشور ما را به رسمیت شناخت.

وی همکاری‌های فیمابین، اشتراکات دینی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و سرزمینی دو کشور را عامل تحکیم روابط و پیوند پاکستان و ایران در طول تاریخ دانست.

رحیم حیات قریشی در بخش دیگری از سخنان خود روند ساخت و ساز و عملیاتی کردن فعالیت بازارچه‌های مرزی از طرف مسئولان ذیربط پاکستان را تشریح کرد.

وی بر ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور جهت توسعه و گسترش همکاری‌های فیمابین تاکید کرد و بیان داشت: موافقت نامه‌هایی میان مقامات دو طرف امضا شده است که امیدواریم با اجرایی شدن آن و تهاتر کالا بتوانیم سطح تبادلات اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان را بیش از پیش تقویت نماییم.

سفیر پاکستان در تهران در پایان این دیدار بر جایگاه و نقش مهم و موثر جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل بحران افغانستان تاکید کرد و افزود: شرایط بغرنج در افغانستان باعث نگرانی پاکستان است. استقرار صلح و ثبات پایدار در افغانستان برای منطقه و کشورهای همسایه مهم است. امیدواریم این امر با کمک جمهوری اسلامی ایران در تشکیل دولت فراگیر تحقق یابد./خانه ملت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها