«فردا» گزارش می‌دهد

رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

کد خبر: 1126472

رئیس کمیسیون آموزش در تلاش است تا طی رایزنی با دولت نظر مثبت او را تامین کند و ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی هر چه سریع‌تر حل و فصل و لایحه برای اجرا ابلاغ شود.

رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

گروه سیاست سایت فردا - لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس تصویب شد و با توجه به ایرادتی که شورای نگهبان گرفته ، دوباره در دستور کار نمایندگان است. در عین حال اعتراضات معلمان حول محور رتبه‌بندی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه دارد. از این رو است که رتبه‌بندی را باید یکی از مهم‌ترین پرونده‌های روی میز نمایندگان دانست. برای همین با وجود اینکه فصل بودجه است و عمده توان و انرژی مجلس صرف آن می‌شود، در کمیسیون‌های مربوطه موضوع را به جد پیگیری می‌کنند. 

اینکه حاصل این پیگیری‌ها چیست را اما باید از وکلای ملت شنید. مثلا احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان گفته: شورای نگهبان دو ایراد اصل 75‌ و چند ابهام به مصوبه مجلس وارد کرده بود که در این موارد در جلسه اخیر کمیسیون آموزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در همین راستا مقرر شد تا رئیس کمیسیون آموزش طی رایزنی با دولت نظر مثبت او را تامین کند و ایرادات شورای نگهبان به لایحه نیز هر چه سریع‌تر حل و فصل و لایحه برای اجرا ابلاغ شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در عین حال یادآور شد: در صورتی که تلاش‌های کمیسیون برای متقاعد کردن دولت به نتیجه نرسد، راهکار کمیسیون این است که به لایحه دولت بازگردد و تمامی اصلاحات صورت گرفته در صحن را ملغی کند.  

فلاحی، در ادامه با بیان اینکه نمایندگان دولت در زمان بررسی لایحه رتبه بندی در مجلس متعهد به تامین اعتبار 12.5 هزار میلیارد تومانی برای اجرای این لایحه در سال 1400 شده بودند، گفت: با این حال تغییراتی که در زمان بررسی جزئیات لایحه  از سوی نمایندگان اعمال شد، افزایش میزان بار مالی لایحه را به همراه داشت که همین مسئله باعث شد تا دولت در ارسال نامه تایید به شورای نگهبان تجدید نظر کند.

وی همچنین درباره رفع ایراد دیگر شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی مبنی بر اینکه «منوط کردن اجرای رتبه بندی در سال‌های بعد به پیش‌بینی در بودجه‌های سنواتی، مغایر بند 10 اصل سوم قانون اساسی است»‌ تصریح کرد: قیدی که بر مبنای آن اجرای رتبه بندی در سال‌های آینده منوط به بودجه سنواتی شده بود، در جلسه اخیر کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد که این قید برای تامین نظر شورای نگهبان از لایحه حذف شود.

محمدرضا احمدی، عضو دیگر کمیسیون آموزش نیز درباره وضعیت رتبه‌بندی گفته: برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال جاری نیازمند ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه هستیم اما سال بعد برای اجرای رتبه‌بندی معلمان هیچ مشکل بودجه‌ای وجود ندارد و مجلس و دولت رقم ۲۵ هزار میلیارد تومانی را برای این کار نهایی کرده‌اند اما برای اجرا در سال جاری مشکل اعتباری داریم.

وی تصریح کرد: مجلس و دولت در حال رایزنی برای اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور سال جاری تا پایان اسفند ماه هستند؛ ‌با آنکه  میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه به صراحت در صحن علنی مجلس اعلام کرد که دولت امکان اجرای رتبه‌بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ را با بودجه ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دارد اما هم اکنون اعلام کرده‌اند چنین امکانی وجود ندارد ولی دولت و مجلس می‌کوشند بررسی‌های نهایی را برای اجرای رتبه‌بندی معلمان داشته‌ باشند.

احمدی افزود:‌ نظر مجلس و نمایندگان اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور سال جاری است؛ ما به معلمان قول داده‌ایم که رتبه‌بندی را اجرایی کنیم. اگر چه شرایط اقتصادی کشور خاص بوده و خوب نیست ولی با این وجود باید تلاش کنیم منزلت معلمان را حفظ کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در پایان افزود: پیشنهاد شده ۶ ماه پایان سال جاری که طبق قانون قرار بوده رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود را کمتر کنیم و یا اینکه حتی دیونی در نظر گرفته شود و از سال بعد رتبه‌بندی معلمان عملیاتی شود که مجلس و کمیسیون آموزش با این پیشنهاد مخالفت کرده‌اند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها