وین نهم با «چشم‌انداز رو به جلو» /خبر‌های شگفت‌آوری در راه است؟

کد خبر: 1127391

ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده در وین از این هفته در شرایطی به آخرین دور احتمالی مذاکرات در وین برمی‌گردند که به‌رغم باقی ماندن «جزئیات نهایی نشده»، نشانه‌های جدی از نزدیک شدن به توافق وجود دارد.

وین نهم با «چشم‌انداز رو به جلو» /خبر‌های شگفت‌آوری در راه است؟

ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده در وین از این هفته در شرایطی به آخرین دور احتمالی مذاکرات در وین برمی‌گردند که به‌رغم باقی ماندن «جزئیات نهایی نشده»، نشانه‌های جدی از نزدیک شدن به توافق وجود دارد. منابع مطلع در تهران برای اولین بار تأیید می‌کنند که مذاکرات انجام شده طی یک ماه گذشته نه تنها در قیاس با پایان کار تیم قبلی شاهد «پیشرفت‌های قابل‌توجه در کلیات موضوعات و جزئیات نگارشی» بوده بلکه از ابتدای دور هفتم هم جلوتر رفته است.

به گزارش «جوان»، «رو خانا» نماینده جمهوریخواه کنگره امریکا از ایالت کالیفرنیا در توئیتی اعا کرده که در وین، به زودی خبر‌های شگفت‌آوری از توافق شنیده خواهد شد. او توئیت کرده است: «خوشحالم که می‌بینم دیپلمات‌های ما پیشرفت خارق‌العاده‌ای را تحت رهبری نماینده ویژه امریکا در امور ایران (رابرت مالی) کسب کرده‌اند.» دیپلمات‌ها در مقایسه با نمایندگان مجالس و کنگره چشم‌انداز‌های‌شان را با احتیاط بیشتری ابراز می‌کنند، ولی موضع‌گیری آنها، دست‌کم در واشنگتن و تهران نشان می‌دهد که طرف‌های مذاکره‌کننده این هفته با چشم‌انداز روشن‌تری به وین بازخواهند گشت. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا پنج شنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران، هرچند تأیید کرد که بحث حمایت ایران از انصارالله برای امریکا، چالشی است که امریکا باید روی آن متمرکز شود، ولی تأکید کرد که امریکا در مذاکرات وین قصد ندارد چالش‌های منطقه‌ای با ایران را پیش بکشد. او گفت: «همان طور که می‌دانید ایران چالش‌هایی را برای امریکا، هم‌پیمانان این کشور و فراتر از آن ایجاد می‌کند. یکی از این چالش‌ها، گروه‌های مورد حمایت این کشور و دیگر بازیگران بی‌ثبات‌کننده در منطقه، از جمله حوثی‌ها (انصارالله) است.» ند پرایس در عین حال تأکید کرد: «در جریان آنچه در وین می‌گذرد، فقط روی یک مسئله متمرکز هستیم و آن هم برنامه هسته‌ای ایران است.» رویکرد تک‌وجهی امریکا در وین، نشان‌دهنده آن است که طرف امریکایی در شرایطی که مذاکرات را رو به پیشرفت قلمداد می‌کند، قصد ندارد با طرح بحث‌های دیگر، آن را با چالش مواجه کند. همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران گفته که با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس و همچنین مصر و اردن درباره مذاکرات وین رایزنی کرده است؛ دو کشوری که در مقایسه با عربستان و امارات، چالش کمتری در برخورد با ایران دارند. مالی در توئیتی نوشته که همانطور که در هفته‌های آینده «مذاکرات به نتیجه می‌رسد»، ما به مشورت نزدیک با همکاران منطقه‌ای خود ادامه خواهیم داد.

در تهران، هرچند چشم‌انداز مذاکره‌کنندگان و نمایندگان مجلس به مذاکرات به اندازه خوش‌بینی طرف امریکایی نیست، ولی شواهد و قرائن از پیشرفت‌های قابل‌توجه حکایت دارد. پس از آنکه محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به رغم اشاره به باقی ماندن مسائل مهم، روند مذاکرات را «مثبت و روبه‌جلو» توصیف کرد، حالا منابع آگاه نیز برای اولین بار تأیید می‌کنند که مذاکرات در پایان دور هشتم، شاهد پیشرفت‌هایی بوده که در مقایسه با دور ششم مذاکرات که تیم مذاکره‌کننده قبلی به کار خود پایان داد، جلوتر رفته است. یک منبع مطلع روز پنج شنبه به «جوان» گفت: «حالا می‌توان گفت در یک ماه گذشته در قیاس با پایان دور ششم یا ابتدای دور هفتم گفتگو‌ها پیشرفت‌های قابل‌توجهی هم در کلیات موضوعات و هم در جزئیات نگارشی متن به دست آمده است.»‌برخی ناظران به نکته قابل‌توجهی اشاره می‌کنند. به گفته آنها، تیم ایرانی یک هفته قبل، زمانی که دور هشتم مذاکرات برای مشورت با پایتخت‌ها دچار مکث شد، از پیشرفت قابل‌توجه مذاکرات مطلع بود، ولی اینکه این ارزیابی را بعد از یک هفته منعکس کرده، نشانه دریافت برخی موافقت‌ها در تهران است. به گفته یک منبع مطلع، در مجموع گفتگو‌ها در فضایی «حرفه‌ای، جدی و کم‌تنش» پیش رفته و طرفین توانسته‌اند دیدگاه‌های خود را در موضوعات مختلف به هم نزدیک کنند. این منبع می‌گوید: «چارچوب‌بندی و مؤلفه‌های توافق احتمالی بر اساس نظرات اولیه جمهوری اسلامی ایران در حال شکل گرفتن است؛ به این معنی که هم عنصر تضمین‌ها و هم راستی‌آزمایی به عنوان اصولی قطعی پذیرفته شده‌اند.» او می‌گوید: «در صورت توافق، ابتدا این امریکا خواهد بود که تحریم‌ها را رفع می‌کند و جمهوری اسلامی ایران تا زمان کسب اطمینان لازم از اثربخشی رفع تحریم‌ها، اقدامی در جهت به عقب بازگرداندن گام‌های جبرانی خود انجام نخواهد داد.» با وجود اینکه منابع گفته‌اند مسائل باقی مانده همچنان شاهد «پیچیدگی‌های خاص» است، ولی به گفته آن‌ها برخی مسائلی که اکنون در وین در دست مذاکره قرار دارد، برای اولین بار است که از ایده، به فرآیند‌های نگارشی و عملیاتی تبدیل می‌شوند./ منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها