عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: مجلس آماده کمک به ناجاست

کد خبر: 1127586

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه قانون بکارگیری سلاح نیازمند اصلاح و به روزرسانی است، گفت: شخص رئیس مجلس نسبت به این موضوع مصمم و پیگیر است که قانون به‌کارگیری سلاح، متناسب با شرایط روز و نیازهای پلیس، اصلاح شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:  مجلس آماده کمک به ناجاست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حادثه اخیر شهادت یکی از مأموران انتظامی استان فارس به دست اشرار و نظر کارشناسان مبنی بر لزوم اصلاح و به روزرسانی قانون به کارگیری سلاح توسط مأموران پلیس، اظهار داشت: این قانون در چند مورد اجازه استفاده از سلاح و شلیک گلوله را به مأموران داده است که به عنوان مثال، اگر مأمور پلیس مطلع باشد که فردی در حال حمل مواد مخدر است و ظن امنیتی بالای 90 درصد داشته باشد و یا نگرانی از فرار مجرم داشته باشد، می‌تواند از اسلحه‌اش استفاده کند.

وی تصریح کرد:‌ این موارد همگی در پشت میزها تدوین شده و در کف خیابان و در میدان عمل مرور و بررسی نشده است و لذا فقط جنبه نظری دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آنچه در این چند سال به کار مأموران پلیس لطمه زده، این بوده است که این قانون دست ضابطان را باز نمی‌گذارد و در حادثه شهادت شهید رنجبر در شیراز هم، تردیدی که در رفتار شهید برای شلیک گلوله در فیلم مشاهده می‌شود، ناشی از همین دوگانگی‌هایی است که در قانون به کارگیری سلاح و نیز در تشکیلات قضایی وجود دارد؛ به گونه‌ای که کاملا مشخص است که این شهید برای شلیک گلوله به فرد مهاجم، کاملا تردید داشته و گویا نگران عواقب بعدی آن بوده است.

* اشرار به قانون علم دارند و پیچیده عمل می‌کنند

مطهری با بیان اینکه قوانین ما در حالی دست و پا گیر است که در کشورهای دیگر در عمل اینطور نیست، اظهار داشت: متأسفانه اشرار ما هم علم به قانون دارند و پیچیده عمل می‌کنند؛ مثلا می‌دانند که اگر در جایی دوربین مداربسته نباشد، چندین سال طول می‌کشد مأمور پلیس بتواند اثبات کند که برای دفع خطر حتمی دست به اسلحه برده است. 

وی در ادامه با ذکر مثال‌هایی از به روز نبودن و مشکلات قانون به کارگیری سلاح و عدم حمایت قضایی کافی از مأموران پلیس، گفت: به عنوان مثال، اگر گشت پلیس در خیابان به خودرویی مشکوک شود و به آن خودرو دستور ایست بدهد، خودروی مورد نظر با وجود مشاهده چراغ گردان پلیس و فرمان ایست آن، به راهش ادامه می‌دهد و پلیس هم در جریان تعقیب و گریز مجبور به شلیک تیر هوایی و شلیک تیر به سمت خودروی متواری می‌شود. حالا تا زمانی که آن خودرو متوقف شود، معلوم نیست که آیا آن فرد ادله جرم خود را در مسیر از بین برده یا خیر و لذا، کار برای مامور پلیس سخت می‌شود.

* وقتی مامور پلیس بخاطر شلیک به سارق سابقه‌دار، 5 سال گرفتار دادگاه می‌شود 

این مقام سابق نیروی انتظامی ادامه داد: زمانی که در تهران و در نیروی انتظامی مشغول به خدمت بودم، یک شب مأموران گشت ما در حوالی خیابان نواب فردی را با بیژامه دیده بودند که در حال گریه است و وقتی از او علت را سؤال کرده بودند، گفته بود خودروی من را دزدیده‌اند. مأموران ما آن فرد را در خودروی بنز گشت پلیس سوار می‌کنند تا در مسیری که احتمال تردد خودروی سرقتی می‌رفته، خودرو را شناسایی و متوقف کنند، تا اینکه نهایتا در میدان آزادی خودرو را رویت می‌کنند و دستور ایست می‌دهند، اما فرد سارق پا به فرار می‌گذارد و دور میدان می‌چرخد و وقتی خودروی گشت پلیس کوتاه نمی‌آید و چند تیر به طرف آن شلیک می‌کند، در نهایت سارق به همراه خودروی سرقتی دور می‌زند و در مقابل خودروی گشت پلیس به حالت دوئل قرار می‌گیرد و در حالی که به سرعت در حال حرکت به سمت خودروی گشت پلیس بوده تا به آن برخورد کند، یکی از مأموران ما برای جلوگیری از آسیب به خودروهای مردم و خودروی پلیس و سرنشینان آن، چند گلوله به سمت خودروی سرقتی شلیک می‌کند که منجر به توقف آن و کشته شدن فرد سارق می‌شود.

مطهری ادامه داد:‌ در این ماجرا با آنکه رفتار جنون‌آمیز سارق کاملا مشخص بوده و بعدا معلوم شد که 12 مورد سابقه کیفری داشته، اما مأمور ما که به سمت او شلیک کرده بود حدود پنج سال به دادگاه رفت و آمد تا نهایتا تبرئه شد و من نیز که در آن زمان مسئولیت داشتم، حدود 25 میلیون تومان به حساب دادگاه ریختم تا این مأمور ما بازداشت نشود!

وی با تأکید بر اینکه قوانین ما در این حوزه نیاز به چکش‌کاری و اصلاح دارد، گفت: ناجا باید به صورت تخصصی به میدان بیاید و از مطالباتش در این حوزه دفاع کند، تا همه بدانند امنیت هزینه دارد و پول و امکانات می‌خواهد. 

مطهری درباره فرضیه گیر کردن اسلحه شهید رنجبر در هنگام شلیک و نقص فنی در سلاح وی گفت: این موضوع منتفی است، چون اگر اسلحه شهید گیر می‌‌کرد، باید با دست دیگرش گلنگدن را چندبار می‌کشید و دوباره آن را مسلح می‌کرد، اما در فیلم چنین چیزی مشاهده نمی‌شود و مشخص است که آن شهید عزیز برای شلیک کردن تردید داشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اعتماد به نفس پلیس برای مقابله با اشرار باید بالا برود، گفت: تاکنون اقتدار پلیس برای مقابله با اشرار و اراذل و اوباش، ناشی از اعتقادات و تعهد آنان بوده است، اما برای انجام بهتر وظیفه، باید حمایت سازمانی و قضایی کافی و قاطعانه نیز از آنها بشود. در عین حال آموزش‌های تخصصی هم باید دائما به مأموران پلیس ارائه شود که مأمور دچار خطا نشود و به مردم آسیب نرسد.

وی تاکید کرد: شخص رئیس مجلس نسبت به این موضوع مصمم و پیگیر است که قانون بکارگیری سلاح، متناسب با شرایط روز و نیازهای پلیس، اصلاح شود.

* وضعیت معیشتی کارکنان نیروی انتظامی خوب نیست/ مجلس آماده کمک به ناجاست

وی همچنین با تأکید بر اصلاح وضعیت معیشتی کارکنان ناجا گفت: وضعیت معیشتی بچه‌های نیروی انتظامی خوب نیست و ما برای ارتقای امنیت در سطح جامعه باید به معیشت پلیس و قوه قضائیه حساس باشیم و این باید جزو اولویت‌های مجلس و دولت باشد و البته ما در مجلس برای این موضوع آمادگی داریم.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه از نیروی انتظامی تقاضا می‌کنیم به مجلس بیاید و مطالباتش را مطرح کند، تصریح کرد: ما در مجلس کاملا آماده کمک به نیروی انتظامی در جهت اصلاح قوانین و ارتقای معیشت و اقتدار پلیس هستیم./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها