هدف آمریکا از رفع برخی تحریم‌ها از دید آصفی

کد خبر: 1127921

حمیدرضا آصفی درباره اهداف آمریکا برای رفع برخی تحریم‌های هسته‌ای گفت: آمریکایی‌ها با این اقدامات، افکارعمومی ایران را متوقع و در انتظار امضای قرارداد می‌گذارند و از سوی دیگر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را تحت‌فشار قرار می‌دهند.

هدف آمریکا از رفع برخی تحریم‌ها از دید آصفی

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه به سابقه طولانی استکبار برای فشار به ملت ایران اشاره کرد و گفت: رضاشاه را انگلیسی‌ها سرکار آوردند اما چون کمی به سمت آلمان‌ها گرایش پیدا کرد، او را برکنار کردند. محمدرضا پهلوی را انگلیسی‌ها روی کار آوردند و بعد آمریکایی‌ها او را تنها گذاشتند. خود شاه در کتاب پاسخ به تاریخ می‌گوید این‌همه به آمریکایی‌ها خدمت کردم اما بی‌وفایی کردند.

وی در برنامه بدون خط‌خوردگی رادیو گفت‌وگوبا بیان اینکه اگر کتاب خاطرات علم را مطالعه کنید، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را متوجه می‌شوید، اظهار کرد: علم در کتاب خود آورده است در جنگ ویتنام سفیر آمریکا زنگ زد و از ایران درخواست یک اسکادران F5 کرد. او اذعان می‌کند هرگز فکر نمی‌کردم شاه به‌سرعت این درخواست را بپذیرد اما ظرف 20 دقیقه هواپیماها به ویتنام پرواز کردند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه از تغییر شرایط با پیروزی انقلاب اسلامی گفت و بیان کرد: امروز ایران یک سیاست مستقل در حوزه بین‌الملل دارد و به هیچ کشور خارجی حاضر نیست باج دهد. یک سیاستمدار غربی به بنده گفت ایران مانند دُر گران‌بهایی است که از دست آمریکا خارج شده است.

وی از دو اصل تطمیع و تهدید آمریکایی‌ها در روابط بین‌الملل گفت و عنوان کرد: آمریکا برای رسیدن به اهداف خود گاهی روی اصل تهدید و گاهی روی اصل تطمیع سوار می‌شوند.

آصفی با اشاره به برداشته شدن برخی از تحریم‌های مربوط به تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی که در دوران ترامپ برداشته شده بود، اظهار کرد: اساساً این تحریم‌ها باید از ابتدا برداشته می‌شد چون تأسیسات غیرنظامی موضوعات کاملاً تکنیکی و فنی است. این اقدام آمریکایی‌ها خوب اما غیرکافی است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه درباره اهداف آمریکا از این اقدامات و پالس‌های مثبت گفت: آمریکایی‌ها با این اقدامات، افکارعمومی ایران را متوقع و در انتظار امضای قرارداد می‌گذارند. نتیجه چنین رفتاری این خواهد بود که اگر به‌احتمال ضعیف توافقی صورت نگیرد، اقتصاد کشور بر هم می‌خورد؛ دلاری که در این چند روز کاهش‌یافته است، به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها با این فشارها که انتظار را در ایران زیاد می‌کنند، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را زیر فشار قرار می‌دهند که حتماً باید با آمریکا و غرب به توافق برسند. دیپلماسی فعال ایران نباید تحت‌فشار زمان قرار بگیرد و باید آمریکایی‌ها تضمین‌های لازم و همچنین راستی‌آزمایی را در دستور کار خود قرار دهند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها