امیر عبداللهیان: توافق خوب بستگی به رفتار غربی‌ها دارد/ وزیر خارجه فنلاند:امیدواریم توافق خوبی حاصل شود

کد خبر: 1127976

اینکه می‌توانیم در روزهای آینده مذاکرات را به توافق خوب منجر کنیم، بستگی به ابتکار نیت و رفتار سه کشور اروپایی و آمریکا دارد.

امیر عبداللهیان: توافق خوب بستگی به رفتار غربی‌ها دارد/ وزیر خارجه فنلاند:امیدواریم توافق خوبی حاصل شود

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته، گفت: با خوش‌بینی، حسن نیت و جدیت به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق خوب و حتی فوری ادامه می‌دهیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۸ بهمن ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

* ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه فنلاند در تهران و پذیرش دعوت وی گفت: با وزیر خارجه گفت‌وگوهای متنوعی را در خصوص حوزه‌های مختلف مناسبات دوجانبه انجام دادیم. روابط ایران و فنلاند روابطی متین و در مسیر درست خود قرار دارد. در سیاست خارجی دولت آقای رئیسی بر سیاست خارجی متوازن تمرکز داریم و نگاه به همه بخش‌های جهان از جمله اروپا مورد توجه دولت جدید در ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که خیلی خوشحالم که همکار خوبم از شرایط بحرانی ابتلا به ویروس کرونا به سلامت عبور کرد و همین هم عامل تاخیر سفر ایشان به تهران بود، اظهار داشت: خوشحالم که امروز توانستیم همدیگر را ملاقات کنیم. این دومین دیدار بعد از نیویورک است.

وی به دیدارش با وزیر خارجه فنلاند در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره کرد و افزود: برای توسعه همکاری بین دو کشور برنامه‌هایی داشتیم و در نیویورک در خصوص توسعه روابط دو کشور توافقاتی حاصل شد و سفر امروز هم تحقق برخی توافقات است. ما حدود ۱۱ سند همکاری داریم که امروز در مورد آن گفت‌وگو کردیم، علاوه بر این در راستای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی در حوزه‌های علم و تکنولوژی و آب آشامیدنی سالم به گفت‌وگو پرداختیم.

وزیر خارجه یادآور شد که حجم مبادلات بین دو کشور قابل توجه نیست.

وی با بیان این‌که از توجه فنلاند به تحولات در منطقه غرب آسیا و افغانستان مطلع هستیم، اظهار داشت: همچنان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید داریم.

* حملات نظامی علیه یمن متوقف شود

امیرعبداللهیان به دیدار هاویستو با کاظمی قمی نیز اشاره کرد و افزود: گفت‌وگوهای مفصلی در این دیدار انجام شد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: از بازگشت آرامش به منطقه و توقف حملات نظامی علیه یمن و توقف گسترش دامنه جنگ و تمرکز بر رفع محاصره انسانی و آتش بس و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی استقبال می‌کنیم و امیدواریم این دیدارها پایه‌ای برای افزایش سطح روابط دوجانبه باشد.

وی همچنین گفت: اروپا یک ظرفیت مهم در سیاست خارجی ایران است و اروپا را صرفا در سه کشور طرف برجامی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نمی‌بینیم. ضمن اینکه از توسعه روابط با این سه کشور استقبال می‌کنیم، توجه به سایر کشورهای اروپایی مورد توجه ایران است.

* هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادامه دور هشتم مذاکرات در وین از فردا (سه‌شنبه) و پیش بینی حصول نتیجه نیز خاطرنشان کرد: ما بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ و Non-Paper هایی که از طریق آقای مورا تبادل شده تمرکز کردیم. در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین، هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آقای علی باقری و کارشناسان ارشد مذاکره کننده در روزهای آینده در وین بر سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود تمرکز خواهند کرد و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خود را به تعهدات در برجام نشان دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این مرحله به توافق نهایی نزدیک شویم، اینکه می‌توانیم در روزهای آینده مذاکرات را به توافق خوب منجر کنیم، بستگی به ابتکار نیت و رفتار سه کشور اروپایی و آمریکا دارد.

وی ادامه داد: این‌که آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، آیا به معنای واقعی با حسن نیت و جدیت به دنبال رسیدن به توافق هستند، یا نه موضوعی است که در طرف مقابل باید جستجو کرد.

وزیر خارجه بیان کرد: آن‌چه به ایران برمی‌گردد با خوشبینی، حسن نیت و جدیت به تلاش‌های خودمان برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری ادامه خواهیم داد.

 وزیر خارجه فنلاند: امیدواریم برجام احیا شود

وزیر خارجه فنلاند نسبت به احیای برجام و حصول توافق در وین ابراز امیدواری کرد و نقش ایران در منطقه را مهم خواند.

«پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند که به تهران سفر کرده امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: ایران یکی از اولین کشورهایی بود که ۹۰ سال پیش استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت و یکی از کشورهای مهم برای فنلاند بوده و در منطقه هم یکی از کشورهای مهم است.

پکا هاویستو اضافه کرد: امروز توانستیم درباره موضوعات مختلف به بحث بنشینیم. البته فنلاند عضو اتحادیه اروپا است و امیدواریم همکاری‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا افزایش یابد و امروز هم در این زمینه تبادل نظر کردیم.

وزیر خارجه فنلاند با بیان این‌که امروز درباره موضوع افغانستان نیز به بحث و تبادل نظر پرداختیم، اظهار داشت: این افتخار را داشتم که با نماینده دولت ایران در امور افغانستان دیدار داشته باشم و می‌دانیم ایران نقش بسیار مهمی را می‌تواند در افغانستان ایفا کند و مهاجران زیادی به ایران می‌آیند و فنلاند با کمک کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل از این مسئله حمایت کرده و تعدادی از پناهجویان را از ایران به فنلاند بردیم و امیدواریم این روند افزایش یابد.

* ایران بازیگر بسیار مهمی در منطقه

هاویستو ادامه داد: ثبات منطقه برای ما خیلی مهم است و ایران بازیگر بسیار مهمی است و همکار من (امیرعبداللهیان) وضعیت در سوریه و یمن را توضیح داد و امیدواریم راه‌حل‌های مسالمت آمیزی را در این زمینه‌ها داشته باشیم.

وی همچنین گفت: امیدواریم هیأت ایرانی در فروم هلسینکی حضور یابد و همکاری خود را با ایران ادامه دهیم.

*  امیدواریم برجام احیا و توافق خوبی حاصل شود

 پکا هاویستو از مذاکرات در وین و همچنین از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و همچنین همکاری ایران با این نهاد استقبال کرد و گفت‌: ما حامی برجام هستیم و امیدواریم برجام احیا شود و توافق خوبی حاصل شود و فنلاند از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند و می‌دانیم ایران همکاری‌های خوبی با آژانس دارد و در نهایت نتیجه مذاکرات موفق برجام می‌تواند فرصتی برای افزایش تبادلات بین دو کشور باشد.

* بی صبرانه منتظر هستیم در خصوص مذاکرات وین توافقی حاصل شود

وزیر خارجه فنلاند در پاسخ به سؤالی درباره عدم اقدام جدی اتحادیه اروپا در خصوص عهدشکنی آمریکا در برجام نیز اظهار داشت: چیزی که در خصوص برجام رخ داد ناامید کننده بود و ما کشورهای اروپایی همیشه حامی برجام بوده‌ایم و ما و اروپا خیلی به اینستکس امید داشتیم و در آن شرایط خاص مشارکت کردیم. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بسیار فعال بود که راه‌حلی پیدا کنیم و همکاری ادامه یابد.

وی گفت: بی صبرانه منتظر هستیم در خصوص مذاکرات وین توافقی حاصل شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها