رونمایی امریکایی‌ها از یک مهره سوخته!/کاوه مدنی کیست؟

کد خبر: 1128148

وب‌سایت سازمان صهیونیستی اتحادیه ملی برای دموکراسی (NUFDI) اعلام کرد نشستی را با حضور چهره‌های ضد‌ایرانی برگزار می‌کند. در این نشست علاوه بر حضور ضدانقلاب، دو عضو سابقه کابینه ترامپ نیز سخنرانی خواهند کرد.

رونمایی امریکایی‌ها از یک مهره سوخته!/کاوه مدنی کیست؟

وب‌سایت سازمان صهیونیستی اتحادیه ملی برای دموکراسی (NUFDI) اعلام کرد نشستی را با حضور چهره‌های ضد‌ایرانی برگزار می‌کند. در این نشست علاوه بر حضور ضدانقلاب، دو عضو سابقه کابینه ترامپ نیز سخنرانی خواهند کرد. الیوت آبرامز، نماینده سابق امریکا در امور ایران و نیز برایان هوک از جمله حاضران در این همایش خواهند بود. اگر چه برگزاری نشست‌های ضد‌ایرانی با حضور گروه‌های تجزیه‌طلب و برانداز با هزینه مراکز امنیتی غربی اتفاقی غیرعادی تلقی نمی‌شود، اما حضور یک چهره ویژه در این نشست باعث واکنش شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است. در پوستر مربوط به این همایش از «کاوه مدنی» به عنوان یکی از سخنرانان این همایش نام برده شده است. کاوه مدنی پیش از متواری شدن از ایران معاون یکی از بخش‌های استراتژیک سازمان محیط‌زیست در دولت روحانی بوده است.

کاوه مدنی معاون سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در آخرین روز‌های حضور خود در ایران توسط یکی از نهاد‌های امنیتی و انقلابی بازداشت شد. دادستان وقت تهران در آن روز‌ها علت بازداشت معاون عیسی کلانتری همراه با شش نفر دیگر از فعالان محیط‌زیستی را تشکیل یک شبکه جاسوسی گسترده عنوان کرد و گفت: «متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد مأموریت‌های سه‌گانه‌ای را شامل موضوعات زیست‌محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کرده‌اند و برخی متهمان به انجام سفر‌های متعدد به سرزمین‌های اشغالی از جمله به منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان کرده‌اند.» طبق توضیح مقام قضایی وقت، اعضای این شبکه در برخی مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست‌محیطی نصب کرده بودند که در واقع پوششی برای رصد فعالیت‌های موشکی کشور بوده و تصاویر و اطلاعات ثبت شده را برای بیگانگان ارسال می‌کرده‌اند.

جاسوس سبز از قفس پرید!

در اواخر فروردین‌ماه سال ۹۷ انتشار یک خبر درباره جاسوسان محیط‌زیستی باعث تعجب بسیاری از رسانه‌ها شد. خبرگزاری وابسته به دولت اعلام کرد که معاون سابق بین‌الملل، نوآوری و مشارکت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور را ترک کرده است. در حالی که هنوز روند تحقیقات قضایی درباره پرونده جاسوسی (موسوم به پرونده محیط‌زیستی‌ها) کامل نشده بود، مدنی توانسته بود به سادگی از کشور خارج شود و از مجازات رهایی یابد! خروج مدنی از کشور، یک اتفاق ساده نبود. سخنگوی وقت دستگاه قضا در نشست خبری خود گفت که کاوه مدنی به صورت قانونی از کشور خارج شده و تقاضای رفع ممنوع‌الخروجی وی توسط معاونت ذی‌ربطی در وزارت اطلاعات صورت گرفته است!

در آن روز‌ها برخی از اعضای دولت روحانی به صراحت اعتقاد داشتند فردی، چون مدنی جاسوس نبود و قربانی رقابت‌های سیاسی شده است. سه سال پس از آن ماجرا و روشن شدن سرنخ‌های ارتباط او با شبکه‌های امنیتی نزدیک به رژیم‌صهیونیستی و امریکایی‌ها نشان داد گزارش یک دستگاه اطلاعاتی به دستگاه قضایی به عنوان ضابط آن پرونده دلایل بسیار محکم و قاطعی در جاسوسی افرادی، چون مدنی در خود داشته و به دلیل اعمال نفوذ از سوی برخی افراد در دولت وقت یک جاسوس مهم و استراتژیک از قفس پریده است!

بعد‌ها مشخص شد ارزش این شبکه جاسوسی به حدی برای دولت امریکا زیاد است که واشنگتن حاضر است برای یکی دیگر از اعضای سرشبکه این گروه با نام مراد طاهباز (میلیاردر یهودی و دارای تابعیت سه‌گانه ایرانی - بریتانیایی و امریکایی) رقم بالایی را پرداخت کند. پس از انتشار خبر آمادگی امریکا برای تبادل طاهباز توسط ظریف وزیر خارجه وقت یکی از رسانه‌ها در شرح آن نوشت: به راستی چرا طاهباز برای امریکا ارزشمند است؟

رونمایی از یک پروژه خطرناک علمی در تهران!

ماجرای جاسوس‌های محیط‌زیستی حالا به ایستگاه آخر خود رسیده و دیگر اعضای شبکه جاسوسی و نفوذ با رأی قاطع دادگاه به سزای اعمال خود در خیانت به کشور رسیده‌اند، اما پس از سه سال از آن ماجرا و رونمایی صهیونیست‌ها از مهره باارزش خود در یک نشست سیاسی و اطلاعاتی این سؤال مطرح است که فردی، چون مدنی در زمان حضور خود در دولت روحانی تا کدام سطح نفوذ کرده و هدف نهایی آن‌ها از تشکیل شبکه چه بوده است؟ جیسیون رضاییان از متهمان پرونده جاسوس‌های هسته‌ای اعتراف کرده که او حتی مزه آدامس روحانی را نیز می‌دانسته است! بر این اساس بررسی اقدامات مدنی و همکارانش در تهران از اهمیت بالایی برخوردار است.

هشتم خردادماه سال ۱۳۹۸ و در بیست‌وسومین روز از ماه مبارک رمضان جمعی از اساتید، اعضای هیئت‌های علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. در آن دیدار حضرت آقا به تبیین یک جریان با سرمنشأ خارجی و دنباله داخلی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «برخی سعی دارند با بی‌ارزش نشان دادن یا کوچک شمردن حرکت علمی کشور و پیشرفت‌های به دست آمده، مردم و جوانان را ناامید کنند.» ایشان با تأکید بر سازمان‌یافته بودن این جریان افزودند: «یک نمونه از این جریان، پروژه ۲۰۴۰ دانشگاه استنفورد برای ایران است که هدف آن، زیر سؤال بردن پیشرفت‌های علمی و دانشگاهی است و متأسفانه عده‌ای هم در داخل در حرکتی مرکب از خباثت و خیانت با آن‌ها همصدایی می‌کنند.»

پروژه استنفورد یا همان برنامه ۲۰۴۰ طرحی بود که با تمرکز روی مسئله آب و محیط‌زیست توسط عباس میلانی از چهره‌های مشهور و ضدانقلاب و کریستینا مقدم تدوین شد. این پروژه، یک برنامه تحقیقاتی برای ارزیابی منابع استراتژیک ایران در حوزه‌های مختلف از قبیل کشاورزی، آب و انرژی بود که توسط سازمان سیا به واسطه فردی با نام پویا آزادی به دانشگاه استنفورد سفارش داده شد. پیش از این دانشگاه استنفورد یک پروژه مشابه تحقیقاتی روی منابع نفتی ایران نیز انجام داده است.

از جمله نکات مهم این طرح آن است که مدنی نیز به عنوان محقق در این طرح مشارکت داشته و در دولت روحانی مستقیماً از آن پروژه مطالعاتی به تهران آمده و در استراتژیک‌ترین نهاد مربوط به آن در سطح معاونت سازمانی با مأموریت‌هایی در حوزه آب و اقلیم و محیط‌زیست، مشغول کار می‌شود، البته این پروژه تنها با مشارکت سازمان محیط‌زیست پیش نرفته بلکه در اجرای آن مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری نقش داشته است.

بازگشت سرشبکه سوخته به لانه

مدنی بعد از فرار از ایران و استعفا از راه دور، به فعالیت‌های «پژوهشی» و «تحقیقاتی» گذشته خود بازگشت. او هم اکنون عضو برنامه «هنری هارت رایس» در زیرمجموعه برنامه مطالعات ایران در مرکز مک‌میلان دانشکده علوم سیاسی دانشگاه ییل است. هنری هارت رایس، یک یهودی صهیونیست، غول حوزه املاک و مسکن در نیویورک و از حامیان مالی بزرگ اسرائیل، با سرمایه خود این برنامه را در مرکز مطالعات ایران دانشگاه ییل راه‌اندازی کرد. او در راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز «خیریه» یهودیان امریکا با عنوان «UJA- Federation» نقش عمده داشته است.

نکته مهم دیگر آنکه دانشگاه «ییل» در کنار دانشگاه «هاروارد» و دانشگاه «استنفورد»، از مراکز اصلی همکار سازمان اطلاعات مرکزی امریکا در پروژه‌های دانشگاهی حوزه اطلاعات و امنیت ملی امریکاست و یکی از مراکز اصلی تأمین نیرو‌های متخصص و کارشناسان آکادمیک سیا، دانشگاه ییل است. اینکه مدنی، بعد از مفتوح شدن پرونده قضایی او در پیوند با جاسوسی از مراکز نظامی و فرار از ایران، مستقیماً به این مرکز رفته و در آنجا استقراریافته، خود می‌تواند یک سرخط مهم در ریشه‌یابی پیوند‌های پنهان او با کانون‌های خاصی در غرب باشد.

پس از متواری شدن کاوه مدنی از ایران محمود صادقی، نماینده لیست امید در مجلس دهم در توئیتی با نخبه خواندن مدنی نوشت: «امروز از یک منبع موثق شنیدم کاوه مدنی معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، ایران را ترک کرده است. همسر او نیز که ممنوع‌الخروج شده بود با رفع ممنوع‌الخروجی کشور را ترک کرد؛ درس عبرتی برای نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور!»

در آستانه دور جدید از مذاکرات وین، امریکایی‌ها پس از سه سال مجبور شده‌اند از یک مهره سوخته رونمایی و همکاری با او را علنی کنند. پس از روشن شدن ابعاد این ماجرا مدنی نوشته است که در نشست صهیونیست‌ها در NUFDI شرکت نخواهد کرد! ماجرای «کاوه مدنی» با مشخص شدن اتصالات او به سرویس‌های جاسوسی به ایستگاه پایانی خود رسیده است. پس از ضربه سنگین اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) به شبکه نفاق و نفوذی‌ها در ماجرای بحران‌سازی محیط‌زیستی در اصفهان مشخص شد که در پشت پرده شبکه چه اشباحی پنهان شده‌اند. پرونده جاسوس‌های محیط‌زیستی همچنان باز است./منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها