«فردا» گزارش می‌دهد؛ گفته می‌شود یک قدم بیشتر تا توافق نهایی در وین باقی نیست

واپسین تلاش‌های ضدایرانی صهیونیست‌ها

کد خبر: 1128326

رژیم صهیونیستی همچنان از تلاش‌های ضدایرانی خود دست نکشیده است و روز گذشته ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی اسرائیل به آمریکا سفر کرده تا درباره پرونده ایران با جک سالیوان گفت‌وگو کند.

واپسین تلاش‌های ضدایرانی صهیونیست‌ها

گروه سیاسی سایت فردا: روز گذشته شبکه لبنانی المیادین نوشت: «پیش‌نویس یک سند ۲۰ صفحه‌ای تهیه شده است که چارچوب یک توافق سیاسی جامع را مشخص می‌کند». گفته می‌شود اجرای این پیش‌نویس با رفع تحریم‌ها و اجازه بهر‌مندی ایران از انتقال درآمدهایش آغاز می‌شود و احتمالا فضای مثبتی برای دست‌یابی به یک توافق در چند روز یا شاید چند هفته آینده حاکم است.

هم‌زمان با این خبر اولیانوف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روس، در مصاحبه با رسانه روسی کامرسنت با ابراز خوش‌بینی به روند مذاکرات با استفاده از تعبیر پنج‌دقیقه تا خط پایان گفت: «همیشه این احتمال وجود دارد که کسی گام‌هایی با تصورات اشتباه بردارد که می‌تواند به‌‌راحتی روند مذاکرات را تضعیف کند. این احتمال را نمی‌توان کاملا رد کرد، اما چنین وضعیتی حاکی از بی‌مسئولیتی شدید کسانی خواهد بود که چنان گام‌هایی را بردارند. در مرحله پیشرفته فعلی مذاکرات، مرحله‌ای بسیار پیشرفته، کاملا غیرقابل‌قبول است که تنش غیرضروری ایجاد شود و کسب نتیجه‌ای مثبت به خطر بیفتد. ما پنج دقیقه تا خط پایان فاصله داریم و لازم است از این بخش آخر با وقار و با سرعت و کارایی کافی عبور کنیم».

از طرفی شنیده‌ها حاکی‌ از آن است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مدت حضور در تهران طی هفته گذشته و جاری، به مشورت مفصل با همه نهادها و مراجع عالی مربوطه در کشور پرداخته است. بر اساس این گزارش، در هر چهار حوزه مربوط به رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی، دریافت تضمین‌ها و موضوع هسته‌ای جمع‌بندی نهایی در هماهنگی کامل با مراجع عالی کشور به دست آمده است. همچنین گویا تیم مذاکره‌کننده در دور تازه مذاکرات با دستور کار و برنامه مشخص به وین رفته است تا شاید این دور، آخرین دور مذاکرات و منتهی به نتیجه هایی شود.

این خبرهای مثبت در حالی است که رژیم صهیونیستی همچنان از تلاش‌های ضدایرانی خود دست نکشیده است و روز گذشته ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی  اسرائیل به آمریکا سفر کرده است تا درباره پرونده ایران در دیدار با جک سالیوان، مشاور امنیت داخلی آمریکا، گفت‌وگو کند.

البته این نخستین‌بار نیست که رژیم صهیونیستی سعی در ایجاد اخلال در مذاکرات داشته است. پیشتر هم نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم از آمریکا خواسته بود که به گفت‌وگوهای غیرمستقیم هسته‌ای با ایران فورا پاپان دهد. داوید بارنئا، رئیس موساد هم به واشنگتن سفر کرده بود تا مقام‌های ارشد دولت بایدن را قانع کند که دنبال توافق موقت با ایران نباشند.

همچنین پس از پایان دور اول مذاکرات وین نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا این اتهام را مطرح کرد که تاکتیک مذاکرات ایران اخاذی و قلدری هسته‌ای است. بنت مدعی شده بود که در برابر این رویکرد ایران، باید مذاکرات را متوقف کرد و ایران را با اقدامات مشخص قدرت‌های جهانی رویارو ساخت اما بلینکن درخواست بنت را برای خاتمه دادن به حضور غیرمستقیم در مذاکرات وین را نپذیرفته است.

 حالا به‌نظر می‌رسد سفر تازه مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به آمریکا را می‌توان واپسین تلاش‌های این رژیم برای به شکست‌رساندن مذاکرات دانست؛ تلاشی که از پیش ناکامی‌اش مشخص است زیرا همه کشورهای طرف مذاکره و حتی آمریکا که در مذاکرات نیست چراغ سبز خود برای به دست آمدن نتیجه را نهایی را نشان داده‌اند که در آخرین آن می‌توان رفع نسبی برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا را شاهد مثال این موضوع دانست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها